TomTom speelt (speelde) gegevens door aan politie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
tomtom-logo.jpg
Vandaag meldde het AD dat de politie gegevens van TomTom gebruikt om plekken voor snelheidscontroles te bepalen en locaties voor flitspalen te kiezen.

Hoewel in de gebruiksvoorwaarden staat dat gegevens aan derden kunnen worden verstrekt, weten veel TomTom-gebruikers waarschijnlijk niet dat hun rijgegevens door het navigatiebedrijf via een tussenbedrijf worden doorgespeeld aan de politie. Ook wanneer er nieuwe gegevens via de computer aan de TomTom worden toegevoegd wordt er van deze voorwaarden melding gemaakt. Nu maakten veel gebruikers zich hier niet al te druk over, maar zou dat ook zo zijn geweest als men geweten zou hebben dat de gegevens ook aan de politie kunnen worden verstrekt.

De ANWB vindt dat de klanten duidelijker geïnformeerd moeten worden over de werkwijze.
En de Raad van Korpschefs noemt het een ‘slim middel’ en zegt:
We moeten technologie benutten​

Geschrokken van de publiciteit heeft TomTom vandaag aangekondigd de gebruikersvoorwaarden voor zijn navigatiesystemen aan te passen om te voorkomen dat reisinformatie van klanten gebruikt wordt door de politie.

Harold Goddijn van TomTom:
Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien en veel van onze klanten zijn er ook niet gelukkig mee. We zullen daarom bepalingen opnemen in onze licentievoorwaarden om dit type gebruik in de toekomst te voorkomen.​

TOMTOM_GO_730.jpg


TomTom heeft haar klanten vandaag een email gestuurd, waarin het één en ander wordt uitgelegd:
Als u een TomTom gebruikt, vragen wij u of wij reistijdeninformatie mogen verzamelen. Een grote meerderheid van onze klanten geeft ons hiervoor akkoord. We gebruiken deze gegevens om onze producten te verbeteren. Zo maken wij op basis van deze gegevens accurate file-informatie, zodat wij u zo snel mogelijk op uw bestemming kunnen krijgen. We kunnen ook afleiden of ergens nieuwe wegen zijn aangelegd en onze kaarten snel aanpassen. Betrouwbare reistijdeninformatie is bovendien onmisbaar voor goede routebegeleiding.

We stellen deze reistijdeninformatie ook beschikbaar aan gemeenten en provincies. Zo kunnen ze zien hoe en waar files ontstaan en kunnen ze gerichte maatregelen nemen die de verkeersdoorstroming bevorderen en onze wegen veiliger maken. Gisteren is gebleken dat de verkeersinformatie die wij verstrekken ook is gebruikt door de politie om te kijken waar vaak te hard wordt gereden en op die plekken gericht op snelheid te controleren. Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien en veel van onze klanten zijn er ook niet gelukkig mee. We zullen daarom bepalingen opnemen in onze licentievoorwaarden om dit type gebruik in de toekomst te voorkomen.

Dit is wat we met uw gegevens doen en hoe we omgaan met uw privacy:
° We vragen u om toestemming om reistijdeninformatie te verzamelen. U kunt deze toestemming verlenen en ook weer intrekken.
° Als u een LIVE-apparaat gebruikt, ontvangt u verkeersinformatie in realtime en draagt u automatisch bij aan het genereren van verkeersinformatie door op anonieme wijze snelheid en positie naar onze servers te sturen.
° Alle verkeersdata die wij ontvangen is anoniem en op geen enkele wijze terug te voeren naar een apparaat of gebruiker. Niet door ons en niet door de politie.
° We gebruiken de informatie om u de snelste beschikbare route te geven en u waar mogelijk langs de files te leiden.
° We werken samen met wegbeheerders over de hele wereld waarbij we verkeersinformatie inzetten voor het verbeteren van de doorstroming en het veiliger maken van de wegen.​
Permalink | Reacties

0AosCN_TJ5o


Bron: afterdawn.com
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan