XSNews - Unlimited 14days of free Usenet to try at maximum speed

Top Tips Tuts Deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Dat ben ik ook zinnens. Bedankt voor de aanmoediging. Niets is vanzelfsprekend.

Blokker_1999

PCT Lid
Vanwege een reactie op tweakers.net steek ik mijn hoofd hier even binnen. Er werd daar namelijk gelinkt naar dit deel met volgende tekst:

En daarna schakel je je Pc ‘energiebewust’ terug uit? Niet doen! Als je regelmatig met relatief kleine tussenposen op je Pc werkt, dan verdient het aanbeveling om niet compleet af te sluiten en te herstarten, want een ‘koude start’ is echt niet goed voor je toestel. De onderdelen zullen sneller kapot gaan. Nu moet je toch soms herstarten na het installeren van een programma of een andere gebeurtenis, zodat Windows zich terug aanpast.

Eén keer afsluiten en herstarten per week is echt voldoende.
Als Technicus in de Elektronica en jarenlange PC gebruiker zou ik toch eens willen weten waar deze wijsheid vandaan komt want het gaat redelijk hard in tegen alle kennis die ik tot op heden gezien heb. Natuurlijk zorgt een koude start voor een kleine piekbelasting in de voeding daar o.a. alle condensatoren terug hun lading moeten krijgen maar de slijtage die daarbij optreed is onmeetbaar klein. De hardware word berekend op een bepaalde levensduur waarbij een grote veiligheidsmarge word genomen. Hierin worden dagelijke powerups meegeteld.

Daar staat tegenover dat wanneer je een PC 24/7 laat aanstaan je net meer slijtage gaat genereren op die onderdelen die bewegen (zoals de ventilatoren in een computer) alsook zie je heel veel uren verloren gaan van de ontworpen levensduur van de componenten terwijl het systeem daar niets staat te doen. Had hier enkele jaren terug een moederbord en op de doos had de fabrikant met trots gezet dat de condensatoren minstens 5000u zouden meegaan. Maar als je dat even deelt door 24u/dag dan merk je dat wanneer je dat systeem heel de dag zou laten opstaan dat je binnen het jaar door de ontworpen levensduur gaat.

Mijn advies: schakel een niet gebruikt systeem uit, bespaar op stroom en op levensduur van de onderdelen. Wil je snel kunnen hervatten? Maak dan gebruik van de slaap en/of hibernatie functionaliteit van je besturingssysteem.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
ik ben het met je eens dat dit niet klopt wat er vermeld staat betreffende het ""Eén keer afsluiten en herstarten per week ""
wat betreft het werken op de pc met " relatief kleine tussenposen " zelfs dan blijft deze hier aanstaan !

*daar ik zelf elke avond de pc volledig uitzet voor het slapengaan en deze dus elke morgen van uit een koude opstart terug opgestart word ...
heb er nog nooit problemen mee gehad ... (1 x wel dus maar dit lag aan de opstarttoets zelf ! ) ...onderwijl is deze nu toch ruim 12 jaar oud .
1x is de voeding vervangen en 1x de HDD die ondertussen wederom vervangen werd door een SSD ook werden de ram latjes vervangen ...

Lana

Niet meer actief
Ik heb hierover ook een bewezen theorie, jaren geleden gelezen maar geen idee of zoiets nog terug te vinden is.

Het beste voor elektronica dat op een printplaat gesoldeerd zit om de meest constante temperatuur te behouden, omdat bij warm worden deze zal uitzetten en bij afkoelen weer zal krimpen.
Na vele malen uitzetten en krimpen zal een soldeerverbinding kunnen losraken waardoor vervelende moeilijk te vinden problemen kunnen ontstaan.

Het artikel waar ik het over heb ging toen over televisie toestellen, maar geldt natuurlijk voor alle elektronica, dus ook voor pc's

Om deze slijtage te voorkomen is het beter om een apparaat aan te laten staan. Of je dit wilt wat het energieverbruik betreft is weer een andere discussie.

Laatst bewerkt:

WaWa

Medewerker
Forumleiding
@de twijfelaars,
Noteer dat het artikeltje wel verwijst naar het goed gebruik van de slaapstand en niet het zomaar laten aanstaan van de Pc.
Ik heb dat uit de litteratuur. Niet als gebruiksdeskundige.

cve

Medewerker
Forumleiding
Mijn netbookje gaat na een kwartierke in slaapstand, en als ik ga gaan slapen gaat hij helemaal uit en in de schuif.

Lana

Niet meer actief
Hier gaat ook alles wat niet aan hoeft te staan uit. Is het defect, probeer ik het te repareren en als dit niet lukt koop ik weer een nieuwe of andere.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan