XSNews - Unlimited 14days of free Usenet to try at maximum speed

Top tips van Pctuts deel 16

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
is gelukt, wat ik niet kan is dit
[1] Plaats eerst een hoofdmap met je accountnaam op de D:-drive, dan kun je je standaard- mappen er onder zetten door ze te verplaatsen naar D en wel als volgt: [2] Navigeer met de verkenner naar een van die mappen, bijvoorbeeld: C\users\NAAM\Documents. [3] Klik de mapnaam met de rechtemuisknop aan en kies Eigenschappen. [4] Ga naar het tabblad Locatie [5] klik op Verplaatsen en [6] verwijs naar een geschikte submap op je D:-schijf. Je doet het zelfde met de map Afbeeldingen, Muziek en Video’s

of moet ik eerst een hdd plaatsen om dit te kunnen voltooien, ik heb alleen maar een ssd, en voor zover ik weet kan je een ssd niet opdelen in partities, juist?

Mik

Medewerker
Forumleiding
is gelukt, wat ik niet kan is dit
[1] Plaats eerst een hoofdmap met je accountnaam op de D:-drive, dan kun je je standaard- mappen er onder zetten door ze te verplaatsen naar D en wel als volgt: [2] Navigeer met de verkenner naar een van die mappen, bijvoorbeeld: C\users\NAAM\Documents. [3] Klik de mapnaam met de rechtemuisknop aan en kies Eigenschappen. [4] Ga naar het tabblad Locatie [5] klik op Verplaatsen en [6] verwijs naar een geschikte submap op je D:-schijf. Je doet het zelfde met de map Afbeeldingen, Muziek en Video’s

of moet ik eerst een hdd plaatsen om dit te kunnen voltooien, ik heb alleen maar een ssd, en voor zover ik weet kan je een ssd niet opdelen in partities, juist?
Mijn ssd heeft alvast een verborgen partitie hoor.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Ik ga er altijd van uit dat de D:-drive extern is.
Of een SSD wel of niet kan gepartioneerd worden, weet ik zo niet, maar gewoonlijk zijn ze toch te klein en dan loont het de moeite niet.
Als je alles met één gepartioneerde schijf doet, dan ben je wel alles kwijt als er wat mis loopt.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
je kan een ruime SSD van 250GB opsplitsen in 2 partities ....
is dit aan te bevelen : nee zeker niet !
omdat dit kan leiden tot een vroeger slijtage van de SSD indien de partitie 's te klein worden genomen ...
m.a.w. een ssd van 65GB of zeg maar 125GB ga je niet opsplitsen in partities om na een 6 maanden te moeten vast stellen dat deze te klein zijn geworden ..

*zelf gebruik ik een Samsung Evo 250GB SSD en deze heb ik mooi gans gelaten ...er is nog ruim 150GB vrij ...
de partities die aanwezig zijn werden door Windows zelf aangemaakt ..

Ashampoo_Snap_2015.09.08_23h28m25s_004_.jpg

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Zo ziet het er bij mij uit. Noteer dat het een clone is van mijn vroegere HDD.

SSDWW.jpg

120 GB brutto

Mik

Medewerker
Forumleiding
Ik ga er altijd van uit dat de D:-drive extern is.
Of een SSD wel of niet kan gepartioneerd worden, weet ik zo niet, maar gewoonlijk zijn ze toch te klein en dan loont het de moeite niet.
Als je alles met één gepartioneerde schijf doet, dan ben je wel alles kwijt als er wat mis loopt.
Als er wat misloopt met de schijf ben je alle partities op die schijf toch ook kwijt.
Er zijn ook SSD van 1TB hoor. Dus zo klein zijn ze niet. Trouwens, ik gebruik heel wat programma's en heb maar 98GB op de C schijf. En hierbij zit dan ook nog de map Windows old aangemaakt door Windows 10.
Als je regelmatig Uw foto's op een ander medium zet, loopt dat wel los. Ik verplaats jaarlijks de foto's naar een ander medium. Heb ik ze nodig, dan kan ik dat medium altijd aansluiten. Dus met een schijf van 500GB heb ik meer als genoeg.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Jaja, maar met één gepartioneerde schijf ben je óók je OS kwijt. Ik zweer bij het gebruik van een externe schijf, die ik zorgvuldig regelmatig test. En van mijn OS maak ik regelmatig een Image.

Lana

Niet meer actief
Het verbaasd mij dat nog zo weinig mensen een RAID systeem gebruiken. De moederborden van de laatste jaren ondersteunen nagenoeg allemaal RAID.
Ik geef toe, het zal de pc iets trager maken met een RAID 1 configuratie, maar zodra er een schijf crashed of slecht begint te worden is er altijd nog de gespiegelde schijf waarop de pc verder werkt. Zodra een harddisk slecht begint te worden of gecrasched is, komt er een melding en is er voldoende tijd om de schijf te vervangen.
De voordelen van geen dataverlies wegen niet op tegen een iets trager systeem.

Heb je nog een wat ouder moederbord zonder RAID ondersteuning zijn er voor rond de 60 - 75 euro RAID controllers te koop die als er nog een slot vrij is op het moederbord geplaatst kan worden. Hierop sluit je dan de harddisks aan.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Ik overweeg ernstig om een RAID 1 te configureren. Momenteel probeer ik er wat over te lezen.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Wow, al 407 downloads na 16 uur geplaatst te zijn.
Dat doet plezier!

Mik

Medewerker
Forumleiding
Jaja, maar met één gepartioneerde schijf ben je óók je OS kwijt. Ik zweer bij het gebruik van een externe schijf, die ik zorgvuldig regelmatig test. En van mijn OS maak ik regelmatig een Image.
Dat moet ik zeker bijtreden.

DDragon80

Beheerder
Forumleiding
Admin
RAID 1 heeft een betere lees snelheid dan een single disk. Echter de schrijf opperaties zijn trager (omdat die alles dubbel moet doen).
Op bedrijfsniveau wordt er voor betrouwbaarheid vrijwel altijd gekozen voor RAID 1 (of RAID 10). RAID 5 en 6 worden nietveel meer gebruikt zonder een failover voorzien te hebben. De reden is dat RAID 5 en 6 vrij lange rebuild times hebben. En met de alsmaar groter wordende harde schijven wordt deze er niet korter op.
Maar RAID heeft tegenwoordig ook concurentie. Ik heb bijvoorbeeld ook een paar (self build) NAS apparaten in gebruik die werken op ZFS. ZFS is een vrij nieuw bestandsysteem (te vergelijken met BtrFS van Oracle en ReFS van Microsoft). ZFS heeft zen eigen RAID systeem. Mirrored en Striped mirrored vdev's, te vergelijken met RAID 1 en 10. Welke in productie omgevingen de voorkeur geniet boven de RAIDZ (RAID 5 of hoger). Echter vraagt ZFS zeer hoge systeemeisen en deze zijn niet haalbaar voor betaalbare oplossingen.

Let er ook op dat standaard RAID 1 met een goedkopere controller, vrijwel altijd een software RAID is. Dus afhankelijk van het OS. Maw, geen driver voor het OS, geen RAID. Dit kan soms problemen geven wanneer men gebruik maakt van een ander OS dan Microsoft. Onboard RAID op een moederbord is vrijwel altijd een software RAID. Zelfs de meeste betaalbare addon kaarten zijn dit ook. Hier is niets mis mee, maar moet men wel rekening mee houden als men bijvoorbeeld VMware ESXI, FreeBSD of dergelijke wilt gebruiken.

rocky52

PCT Lid
Bedankt Wawa,voor weer eens interessante artikels.
Heb geen enkel probleem met het openen van de pdf

Onze traditie trouw, hebben we opnieuw een toffe TopTips ook met een paar interessante artikels:
Intel CPU’s; Hi-Res Audio; Veilig on-line shoppen | Privacy in Windows 10; CleanMem; Ultimate Windows Tweaker 5.2; Jscreenfix; recALL; Romeolight photo resizer; Belarc Advisor; Emsisoft emergency kit; Paragon Rescue kit; Nirsoft Utilities panel; Je SSD ontlasten; Eigen handschrift als font; Yippie add-on;
HD Tune 2.55; IrfanView; PrimoPDF.

Veel leesplezier!

Top tips van Pctuts deel 16

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan