Uitwisselen bestanden 2 PC´s W10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb de beschikking over 2 PC´s, beide voorzien van W10 en al van diverse 1803 updates voorzien. . Hardwarematig vrijwel hetzelfde. Applicaties redelijk hetzelfde, maar bestanden verschillend. Ik wil graag bestanden tussen die PC´s uitwisselen, maar de gebruikers van die 2 PC´s zijn nogal verschillend gedefinieerd. Die wil ik ook graag terugbrengen tot 3 max 4 gebruikers, waarvan de helft op beide PC´s actief zijn. Nu de Thuisgoepen verdwenen zijn en ik geen gebruik kan (en wil) gebruiken van Cloudbestanden is het een handmatige klus geworden. Kunnen en willen jullie me daarme op weg helpen? Bijv. moet ik eerst een opschoningsklus doen vwb de gebruikers die gedefineerd zijn (en er deels niet meer zijn). Kortom. hoe kan ik het het beste aanpakken? Kunnen jullie me op weg helpen?
 
Je kan inderdaad best eerst de gebruikers 'opruimen'.
Gebruikers die er niet meer zijn verwijderen.
Maar vooral gebruikers die op beide pc's inloggen voorzien van dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord.

Daarna kan je in verkenner een map aanmaken, er rechts op klikken.
Handig is altijd als je in het tablad delen kiest ervoor kiest om 'iedereen' alle rechten te geven.
En dan in het tabblad beveiligen meer specifieke rechten per gebruiker. (wie mag in welke map).

dan kan in de andere pc bij 'netwerklocaties' in verkenner de pc vinden en doorklikken naar de gedeelde bestanden.
Waarnaar je eventueel snelkoppelingen/drives/... kan maken.

dit is heel beknopt wat er moet gebeuren.

als er vragen zijn bij specifieke stappen, laat gerust weten.
 
Hallo CTCS,

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Om te voorkomen dat je gaandeweg tegen me zegt: waarom heb je me dat niet eerder verteld ga ik je vertellen wat ik eigenlijk aan het eind van de rit wil.
Ik heb dus die 2 PC´s. Mijn eigenlijke doel is om PC1 "te kopieren" naar PC2. Vanaf dat moment met een bepaalde frekwentie die 2 PC´s met elkaar als het ware "te synchroniseren". Bij uitval van een van de PC´s kan er dus op de andere PC normaal verder worden gewerkt.
Als dat een utopie is, kan je me dan op weg helpen me aan een next best oplossing? Nogmaals dank voor je bemoeienis!

Cees
 
Cees,

bedoel je met je pc 'kopieren' dat je dan echt alle gegevens maar ook programma's enz wil overnomen.
Zoals een clone van een harde schijf enz?

Als het zo is, dan denk ik inderdaad dat dit niet de beste oplossing is om continuïteit te garanderen.

Als je enkel je bestandsmappen. (mijn documenten/foto's/... ) wil overnemen, dan kan dat door de map op 1 pc te delen en dan een synchronisatie software z'n werk te laten doen (zoals daar is syncback free)

Maar dan nog ben ik geen voorstander om op die manier te werken. (ieder doet natuurlijk waar hij zich zelf goed bij voelt).
Maar op die manier kom je altijd in de problemen als een bestand tussen 2 synchronisaties op beide pc's is aangepast. (stel je synchroniseert wekelijks, en tijdens die week is op pc1 aan bestand X gewerkt en op pc2 aan bestand X gewerkt, bij de sync verlies je zowieso gegevens).

beter is (als je zeker geen cloud service wil gebruiken) om een basis nas toestel in je netwerk te pluggen, met 2 harde schijven in een RAID1 opstelling, zodat je kan verder werken wanneer een schijf naar de haaien gaat.
en van beide pc's rechtstreeks op de nas werken. (ook hier kan je kiezen welke gebruiker in welke mappen kan).
En ben je voor je bestanden volledig pc onafhankelijk en werk je altijd op de nieuwste versie.

Dit kan je ook bekomen door te werken met een onedrive, dropbox, google drive etc.... (maar dit zijn cloud oplossingen)


Zowel een Nas, als een cloud oplossing kosten natuurlijk wel geld. een sync in je netwerk opzetten doet dat niet.
 
CTCS,

Ik denk dat dit een stap te ver voor mij is. Voor onze situatie zou dat met een kanon op een mug schieten betekenen. Uitgaande van het feit dat de HW en het systeem zo ongeveer gelijk zijn. Maw de essentiele toepassingssoftware zoals Word, Excel en derg. staat op beide systemen (om over W10 maar niet te spreken ;=) En als ik zorg dat ik regelmatig een backup maak van alle gebruikersbestanden, kan ik dan die backups in geval van calamiteit onderling uitwisselen? Die backups moet ik toch maken...

PS die backups staan in beide systemen op externe USB-disks
 
ok dan gaan we het proberen met een vliegenmepper naar de mug ;)

dan zal het inderdaad lukken met de gedeelde mappen zoals eerst aangegeven.

Beste is dat je op 1 pc de mappen deelt.
Op de 2e pc (waar je die niet deelt) kan je een syncback of synctoy (of een ander sync programma) installeren.

en dan kan je die mappen van beide pc's in de 2 richtingen synchroniseren.
Dit kan je dan eventueel automatisch laten lopen.
 
effe de opmerking dat indien jij Cees nu het heb over volledige back-up 's die je dan van pc1 aanmaakt om op pc2 te zetten of andersom van pc2>pc1 dan dient de hardware voor zeker 90% gelijk te zijn van beiden systemen .
ik zeg met opzet géén 100% omdat het inderdaad mogelijk is om het besturingssysteem Windows 10 over te zetten naar een ander systeem inclusief met de aanwezige software maar let op ...bij het opstarten van zo 'n systeem waar dus een back-up ( image of hoe je deze ook wilt noemen ) zal er altijd eerst een herstel plaats vinden om de nodige drivers op te halen en om de apparaten voor te bereiden …
ik heb dit hier verleden week nog zelf eens getest omdat ook deze vraag in een ander forum werd gesteld … nadat deze dus bijgewerkt is (denk aan het vorige wat ik vermelde "drivers en apparaten voorbereiden " ) zal het "systeem ook te gebruiken zijn .

**indien jij het enkel heb over het maken van back-up's betreffende je persoonlijke bestanden >denk nu aan documenten , foto' , muziek , films enz dan zijn deze inderdaad ook uitwisselbaar tussen de beiden systemen in voorbehoud dat op beide systemen dezelfde software gebruikt word want jij noemde daar "Excel "
 
Uitgangspunt: de gebruikte toepassingen zijn word, excel, fotobewerking e.d.
Ik bedoel inderdaad dat we dan in geval van calamiteit de documenten en andere bestanden kunnen overzetten en door kunnen werken.
Ik denk voor de backups EaseUs te gaan gebruiken, maar twijfel nog tussen de gratis of betaal versie. Vooral omdat ik met de betaalde versie ook het hele systeem kan overzetten. Maar in geval van calamiteit heeft dat toch geen zin, dus de gratis versie zal dan voldoende zijn voor mij (denk ik dan maar hardop)

Waarom wees jij min of meer speciaal op Excel? Verwacht je daar problemen mee?

Dank jullie trouwens allebei voor jullie hulp weer!
 
Wat Qtex bedoelt, als je een gewone backup neemt. dat het programma excel wel op beide pc's al moet aanwezig zijn.

Zoals Qtex ook al heeft vermeld zal het hele systeem overzetten lastig worden, tenzij de hardware identiek is. (en dan nog kan je problemen krijgen met de activatie van je windows licentie)
Je gegevens kan je ook in een gewone backup opnemen. die je dan telkens moet terugzetten op de andere pc.

Als die backups op usb schijven terecht komen? waarvoor precies was dan dat netwerkje nodig?
 
in feite denk ik niet dat je problemen ga krijgen indien je dus op beide systemen dezelfde software gebruikt …. denk dat je wel problemen zal hebben indien je op pc1 de office 2007 gebruikt en op pc2 de office 2016
 
CTCS betreffende de activatie is er geen probleem geweest hier zo ..
ik heb de test gedaan door een back-up aan te maken hier van mijn hoofd systeem deze is toch wel nu al een 8 jaar oud dacht ik …
deze back-up aangemaakt via macrium reflect free plaatst ik hier dan op een test pc van 15 jaar oud door op te starten vanaf de macrium opstart cd om vervolgens zo de back-up te selecteren die op een externe usb hdd stond ..
toen deze er mee gedaan was kon ik vervolgens hier ook van opstarten maar werd er een herstel gestart waar ik het eerder over had betreffende het voorbereiden van de app's en apparaten toen deze daarmee klaar was startte de Windows verder gewoon op ..en was deze te gebruiken ..ook bleef deze geactiveerd ..met een digitale licentie daar er eerder al een Windows 10 aanwezig was . ..(ik heb in de test pc dus effe de hoofd hdd los gekoppeld en de back-up op een 2de hdd geplaatst die ik eerst leeg diende te maken )
 
Eigenlijk heb ik door jullie input al besloten om maar gewoon te gaan voor de simpele gratis versie van Easeus, omdat ik bij dat tranfereren natuurlijk op allerlei problemen kan ga stuiten. Ik denk dat het onderwerp Netwerkje daar een betere rol in kan spelen.

Om met dat netwerkje verder te gaan:
a. leuk om uit te proberen
b. bij de opzet van PC2 kan dat netwerkje een reuze hulp zijn door de info gewoon handmatig over te slepen (of misschien kan ik zelfs wel synchroniseren?)
b. kan handige zijn tussen 2 backups in
Dan is het toch heel eenvoudig om even op de andere PC te kunnen kijken en een bestandje over te halen /te bewerken?

Het lukt me trouwens niet erg om dat voor elkaar te krijgen, omdat ik er eigenlijk (nog) gen ervaring mee heb.

Ik had daarbij het volgende plan:
1. het aantal huidige accounts terug te brengen tot 1 per PC. Vooral op PC2 zitten een aantal gebruikers die ik niet eens ken. PC2 bevat een aantal accounts die niet meer van toepassing zijn.
2. dat ene overblijvende account is dan ook van toepassing op beide PC´s
3. beide PC´s zo goed mogelijk te synchroniseren vwb de bestanden die erop staan
daar kan dat netwerkje ook een mooie rol vervullen
4. daarna (of daarvoor) de evt overige accounts en bijbehorende machtigingen organiseren op beide PC´s

Maar nogmaals. Vooralsnog lijkt dit klusje nog niet te lukken bij mij. Mooi uitdaging?
 
Klinkt goed, maar ik realiseerde me plotseling dat het voor mij een eenmalig iets is (nl alleen bij de eerste opzet van het systeem) Daarna heeft iedere PC zijn eigen BU, dus....

Kan een van jullie je me trouwens nog een hint geven bj voor stap 1 uit mijn plan. Ik kan er niet achter komen hoeveel accounts er op PC2 staan/stonden. Ben nl niet betrokken geweest bij het opstarten van dit systeem. Heb trouwens ook geen enkele ervaring met dergelijke klussen.... Mijn plan is alleen maar op grond van iets waarvan ik denk dat het zo kan werken, maar niet op grond van enige ervaring. Of kan ik bij deze vraag liever een nieuwe case starten?
 
ik veronderstel dat jij dan ook niet weet of deze andere gebruikers gewoon het Lokaal account gebruiker of zich aanmelden met hun eigen Microsoft account ..
het is zo dat jij je dient aan te melden met het account dat jij dus wilt behouden ...vervolgens dien je dan via start >instellingen >accounts >gezin en andere personen te gaan ..hier verwijder je dan elke account dat jij verwijderd wilt hebben .
[FONT=Segoe UI,SegoeUI,"Helvetica Neue",Helvetica,Arial,sans-serif]**[/FONT][FONT=Segoe UI,SegoeUI,"Helvetica Neue",Helvetica,Arial,sans-serif]er is wel degelijk een verschil indien er één van deze gebruikers zich aanmelden via hun Microsoft account want het zou dan kunnen zijn dat de computer [/FONT]geregistreerd [FONT=Segoe UI,SegoeUI,"Helvetica Neue",Helvetica,Arial,sans-serif]staat onder dat account bij Microsoft ...[/FONT]
 
Hallo Qtex,

Over het uiwisselen van (het lezen en/of muteren van) bestanden tussen PC1 en PC2.
Ik ben nu zover dat als ik verkenner opstart op PC1, dat ik zie dat hij bij PC1, ook PC1 (en de submappen) benoemt als onderdeel van een netwerk. Wat ik mis, is diezelfde info over PC2 (en daar zat ik nu juist wel op te wachten.
Datzelfde gebeurt (maar dan omgekeerd) als ik verkenner opstart op PC2.
Klinkt leuk, maar is niet de bedoeling. De bedoeling is juist dat als ik Verkenner opstart op PC1, ik ook kan zien wat ik van PC2 kan delen. En als ik Verkenner opstart op PC2 dat Pc1 benaderbaar wordt. Maar dat gebeurt nog(?) niet.

Begrijp je me nog?

Ik ben in de veronderstelling dat ik alle relevante mappen op PC2 en PC1 heb ingesteld als zijnde deelbaar, maar dat (b)lijkt niet het geval te zijn.

Hoop dat je me nog begrijpt en me verder kunt helpen.

Jullie zijn trouwens echt super met wat jullie allemaal doen........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan