Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
0064000007668051-photo-windows-10-logo.jpg

**opmerking:
Voordat je de upgrade gaat uitvoeren maak je best een systeemkopie of een image aan en de daar bijhorende opstart cd !!
http://www.pctuts.be/f484/maak-je-een-image-aan-de-windows-8-1-a-44920/

Een backup nemen van Windows 7 en backup weer plaatsen

Een backup nemen van Windows 8.1
Backup weer plaatsen van Windows 8.1

Upgrade proces Windows 10

Haast iedereen die gereserveerd heeft voor de gratis upgrade Windows 10 zal vanaf de 29ste juli dan ook kunnen upgraden naar de Windows 10...
Of je nu de Windows 7 heb draaien of de Windows 8 - 8.1 maakt niets uit ...
De upgrade komt binnen als een ESD bestand ,
Waarom een ESD bestand ? Wel omdat dit compacter is dan een iso bestand ...een .esd bestand kun je vergelijken met een .wim bestand ,hier heb je waarschijnlijk wel al van gehoord !

Ok veronderstel dus dat de update (lees upgrade ) volledig is binnen gekomen op je systeem als een ESD bestand ...
Van het moment deze geheel binnen is gekomen krijg je de mogelijkheid om deze upgrade uit te voeren ...
ook krijg je de optie om deze uit te voeren op een latere tijdstip ( deze kies je dan zelf ).

**Hier gaan we echter de upgrade direct laten gebeuren en we geven hier voor dan ook de toestemming .
-vervolgens ging deze van start ..met de voorbereiding ...!
**er word vermeld dat je de pc zelf niet meer mag en kan gebruiken tijdens deze procedure !
(noteer) dat ik een virtuele Windows 8.1 ga upgraden naar de Windows 10
**aangezien ik de upgrade zelf nog niet heb binnen gekregen gebruik ik hiervoor dan ook een preview versie namelijk build 10162 !))

hier onder word nu de procedure besproken ..

-aanbevolen word om ook de updates mee te nemen ..( standaard aangevinkt )
3971220acc-Ashampoo_Snap_2015.07.25_15h58m36s_022_.png


-men dient vervolgens akkoord te gaan met de voorwaarden opgelegd door Microsoft.
-er word vervolgens gestart met het zoeken naar updates ( dit heeft zijn tijd nodig !)
-men ziet daarna de vermelding " de installatie word voorbereid "
-er word nagegaan of er voldoende ruimte aanwezig is ..
-daarna krijgt men de optie om de bestanden en instellingen te behouden ( wil men deze niet behouden dan klikt men op geavanceerd verder )
3980f2ad14-Ashampoo_Snap_2015.07.25_16h06m08s_023_.png


**ik koos er echter voor om gewoon een upgrade te doen met behoud van bestanden en instellingen .
Windows 10 word geïnstalleerd verschijnt er op het scherm ...en de pc word herstart.
je krijgt de vermelding te zien " Windows word voorbereid Schakel de computer niet uit " **laat dus alles gebeuren !
***het duurde hier wel effe maar vervolgens gaat de upgrade dan van start !

-je ziet nu een geheel ander scherm verschijnen ...
in het midden een grote cirkel die tot 100% gaat en vanonder zie je drie bewerkingen ...
elke van deze bewerking gaat tot 100% en daarna herstart de pc zich .
**het upgraden gebeurd dus in 3 stappen...
van 0% > 30% worden bestanden gekopieerd.. als bij "bestanden kopiëren de 100% is behaald dan herstart de pc zich )
daarna gaat hij verder met de volgende stap en deze is van 30% tot de 75% betreffende het installeren van de onderdelen en de stuurprogramma's (ook hier weer herstarten de pc zich bij 100%) .
stap 1..
3989bc618c-Ashampoo_Snap_2015.07.25_15h36m45s_013_.png


Stap 2..
3990148a05-Ashampoo_Snap_2015.07.25_15h38m16s_014_.png


Stap 3..
39958ec5c8-Ashampoo_Snap_2015.07.25_15h40m52s_015_.png


**het lijkt soms dat hij blijft hangen , dit is echter niet zo ! *wees geduldig en laat alles op zijn beloop !

de laatste fase is van 75% tot de 100% betreffende het configureren van de instellingen ....
**de pc word nog 1x heropgestart en is dan klaar voor gebruik...

Je zie nog een paar schermen zoals het welkomst-scherm ...en welke nieuwe apps er aanwezig zijn ..
39a1c5d630-Ashampoo_Snap_2015.07.25_15h45m00s_018_.png


Ook zag ik het vergrendelingsscherm voorbij komen en deze hoefte ik maar gewoon weg te klikken ...
39a7b43969-Ashampoo_Snap_2015.07.25_15h47m21s_019_.png


Daarop verscheen dan het scherm om in te loggen ..
39ac2b5798-Ashampoo_Snap_2015.07.25_15h48m31s_020_.png


alles verliep hier vlot ..
en ik wens iedereen dan ook veel upgrade plezier .


terug naar je vorig besturingssysteem !

Maar wat als je je bedenkt ...en na een week vind dat je beter je vorig besturingssysteem beter had behouden ..

Wel mijn advies is om er voor te zorgen dat je over een externe schijf bezit met voldoende ruimte om een systeemkopie te bewaren (een systeemkopie of een image dus van je huidige besturingssysteem ) .

Er zijn gratis programma’s in de omloop die hier voor gebruikt kunnen worden ...
Macrium Reflect Free v6 is daar zo 1 van ...ook Redo backup kan gebruikt worden ...
*Men dient er op te letten dat men ook de bijhorende opstart cd aanmaakt !


** indien men dus terug wilt gaan naar het vorige besturingssysteem binnen 1 maand dan kan dit van uit de Windows 10 zelf ....onder voorbehoud dat men de Windows.old niet heeft verwijderd !!

39b41a58ae-Ashampoo_Snap_2015.07.25_15h51m20s_021_.png


Om dit te kunnen doen van uit de Windows10 open je persoonlijke instellingen ( Tandwieltje ) door rechts klik op het bureaublad en persoonlijke instellingen te selecteren ..
Ga via het Tandwieltje naar de instellingen en klik verder op systeemherstel ..
Hier zie je dan de optie om terug te gaan “ In mijn geval staat er hier vermeld “”Terug naar Windows 8.1 “”
Klik op de toets “ Aan de slag “ En de rolback word opgestart ...
Gebruik de pc niet en laat alles gebeuren ...

**Indien men na een maand tot de conclusie komt dat Windows 10 je toch niet bevalt dan kun je enkel terug naar je vorig besturingssysteem indien je dus over een systeemkopie beschikt en de daar bijhorende opstart cd ...

Je dient wel eerst de partitie te formatteren waarop de Windows 10 staat ..
En dan op te starten van af een opstart cd die bij het programma behoort waarmee jij dus eerder een systeemkopie of een image heb aangemaakt ....was dit de Acronis treu image dan start je dus op met de opstart cd van Acronis ..
Belangrijk is dan ook dat de externe schijf met de image aangesloten is ...

Werd Redo backup gebruikt om een eerdere backup(image ) aan te maken dien je op te starten van af deze Redo cd .

Werd er eerder een Windowssysteemkopie aangemaakt dan dien je dus op te starten met de herstel cd ... of usb stick


nota :
het upgrade proces duurt op een oudere pc ruim 1 uur op een nieuwere computer is dit sneller ...
het terug gaan naar je vorige besturingssysteem via de optie aanwezig in de Windows 10 nam hier een half uur in beslag op een inmiddels 13 jaar oude computer ...
 

Bijlagen

  • 0064000007668051-photo-windows-10-logo.jpg
    0064000007668051-photo-windows-10-logo.jpg
    2.6 KB · Weergaven: 141
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info, zie uit naar woensdag. Vraagje: op mijn Medion PC staat Windows 7 32 bit geïnstalleerd. Bij controlle zou mijn PC 64 bit ready zijn. Als ik de mogelijkheid krijg, zou ik kiezen voor de 64 of is het af te raden iv.m. eventueel niet werken van oude programma's zoals coreldraw 9 en dergelijke. Is 64 bit zoveel vlugger?
 
Alvast mijn oprechte dank voor de zeer verhelderende uitleg over de installatie.
Mijn enigste vrees is dat bepaalde programma's niet meer compatibel zullen zijn met de upgrade.
Ik wacht met zeer veel interesse de posts af met betrekking tot mogelijk optredende problemen, alvorens ik een try out doe.
 
@wilwi jij kunt enkel naar de Windows 10 x32 bit upgraden ...
wil jij de x64 bit versie gebruiken dient er de 64 bit versie van de Windows 7 aanwezig te zijn .

@Grosfils er word een snelkoppeling op het bureaublad weergegeven als de upgrade gedaan is en als je deze aanklikt dan zie je een lijst van de software die niet meegenomen werden in de upgrade .... deze kun je daarna weer installeren
 
Hoi,

Ik ben een tikje huiverig om van W7 naar 8.1 of 10 te gaan. Is er bij jou al iets bekend of er bij een upgrade hiernaar er dan weer allerlei randapparatuur niet mer werkt? Drivers niet meer beschikbaar etc.??


grtzzzzzzzzz.........
 
@Heinflhs ik heb zelf hier nog niets tegen gekomen van randapparatuur die weigerden te werken ...
zo heb ik hier een HP deskjet F4210 all in one , een Zolid usb platenspeler en een SilverCrest usb cassette digitaliseerder deze doen het nog steeds ...het enige probleem waar ik tegenaan loop maar dit was al sinds de upgrade naar Windows 8.1 is dat de cd*dvd drive niet meer herkend werd en heb bijgevolg deze afgesloten om een interne hdd aan te sluiten ... ook heb ik een externe usb cd8dvd drive aangekocht ..
 
Beste,
Ik heb een beetje schrik om naar windows 10 te upgraden.
Ik heb indertijd de windows 8 upgrade-assistant laten draaien, om te kijken of mijn computer (toch al meer dan 5 jaar oud) wel compatibel is.
Het resultaat was dat er een aantal programma's niet meer compatibel waren.
Dat is zo erg niet.
Maar de upgrade-assistent zei ook dat ik windows 8 (of 8.1) niet meer in beveiligde modus kon opstarten.
Dat was een tekortkoming.
Nu weet ik niet of dat belangrijk is.
Maar ik denk dat ik windows 7 nog een aantal jaren op deze computer blijf gebruiken, en als ik een nieuwe koop heb ik automatisch de meest recente versie van windows.
Geert1964
 
@geert1964 iedereen is vrij om te upgraden of niet ...
raar vind ik het dat jij destijds de melding kreeg dat je de veilige modus niet meer kon gebruiken ...
denk eerder dat er Windows systeembestanden beschadigd waren ...
het is dan ook raadzaam om een sfc /scannow op te starten om zonodig eerst een beschadigde Windows te herstellen ..
of weet jij niet hoe je naar de beveiligde modus kunt gaan ?
* indien zo lees je best dit eens na http://www.pctuts.be/f484/start-je-...-veilige-modus-met-gebruik-de-f8-toets-46567/
 
@ J.W. draait er dan nu een Windows 7 op je systeem en wil jij deze upgraden naar de Windows 8.1 ?
de Windows 8.1 upgrade assistent is niet geschikt om te controleren of je de upgrade kunt doen naar de Windows 10
de Windows 10 upgrade advisor zit in het icoontje verwerkt waarmee men kon reserveren

*heb jij in de taakbalk het reserverings icoontje vermeld staan ?
indien zo dan klik je hier eens op ...er word hier aangegeven dat mijn systeem geschikt is voor de upgrade ...
klik je verder op rapport weergeven dan worden er verschillende punten aangevinkt ...

Ashampoo_Snap_2015.07.26_21h17m14s_001_.jpg Ashampoo_Snap_2015.07.26_21h18m00s_002_.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan