Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb multiboot met W98 en W-XP Pro, resp op C- en D-partitie.
Wil nu C-partitie vrijmaken en eventueel Win-XP van D- naar C-partitie verplaatsenzonder te herinstalleren. Kan dat door bv actieve partitie te wijzigen van C- naar D en C als het ware te laten verdwijnen (heel klein maken)
Ik denk dat ik eventueel problemen met opstarten krijg?
Iemand ervaring ???

BvD
 
Je kan een image nemen van uw d partitie en deze nadien terugplaatsen op uw C schijf.
Zo ga je geen verlies van gegevens hebben.
 
Beste Ghost,
Dan verlies ik toch alle relatie met de programma's die in D:\program files staan en ook zo in het register staan??
 
Normaal moet als je opstart in xp de partitie waarop xp staat de naam C hebben in windows.
De relaties met de programma's op de xp partitie zijn slechts afhankelijk van de aanduidingen in windows, ze staan volledig los van de benaming die het bios of de partitioneringssoft eraan geeft.
Zo kan (en normaal moet) de D partitie in windows XP gewoon de C schijf zijn.
Graag wat meer duidelijkheid hierover.
De stationsletters die jij bedoelt zijn waarschijnlijk de namen via het bios of je partitioneringssoftware.

Of je opstartproblemen krijgt en wat je moet doen ligt er in hoofdzaak aan welke boorloader je hebt en hoe je multiboot precies is gemaakt.
Kan je daarvan een beschrijving geven?
Heb je xp geinstalleerd naast win98 en de bootloader laten maken via de setup van XP?
Of heb je via partitioneringssoftware gepartitioneerd en de besturingssystemen ook via deze software geinstalleerd?
Dan werk je waarschijnlijk ook met de bootloader van die partitioneringssoftware.
Die is meestal een afgeleide van gparted uit linux.
 
Nijltjetweety,
Uitgangspunt HDD 160GB (C-part met W98 [80GB] en D met Data). Met Acronis van C twee partities gemaakt [40+40] en stationsletters aangepast en xp geinstalleerd zo van de cd. Dus C met W98, D met XP en E met data.
Opstarten via boot.ini met als default xp. Maar boot.ini staat op C.
Gebruik W98 niet meer en wil er nu vanaf en de ruimte vrijmaken. Als ik dus C laat vervallen (mbv Acronis DD) of heel kleinmaak (en fysiek verplaats naar het begin), en dus W98 weg is, start het systeem dan nog steeds op in XP ? Moet ik C: handhaven met bv alleen de boot.ini en een paar andere startbestanden?Volgens mij staan alle referenties in het register voor XP gericht op D:\ ...etc. Als ik nu de image van XP naar C: verplaats vrees ik dat veel niet meer werkt. Volstaat het om in plaats van C de actieve partitie nu D: de actieve partitie te maken? Ik hoop dat ik duidelijk ben. Alvast dank voor de reactie.
 
Als je deze c partitie wegdoet zal xp niet meer kunnen werken.
De boot ini is nodig voor de opstart.

Wat je wel veilig kan doen om dit probleem op te lossen is de setup van xp starten vanuit xp zelf en de setup van xp volledig uitvoeren.
Vanuit de setup van windows xp zelf de partitie van win98 wissen en ofwel een nieuwe partitie aanmaken, ofwel later de partitie van xp vergroten, of deze van je dataopslag vergroten.
Wel installeren in dezelfde partitie waar je xp nu in staat (de partitie die door acronis als D benoemd werd, in windows xp zelf zal dit de nieuwe C partitie worden) zonder de instellingen te veranderen en in dezelfde map (genaamd windows).
Waarschijnlijk zal de map windows.000 aanbevolen worden, negeer dit gewoon en maak er gewoon windows van.
Dit in de veronderstelling dat je huidige map ook windows heet.
De boot.ini die gecontroleerd is door acronis zal weg zijn, en de setup zal na de partitionering een nieuwe boot.ini aanmaken in dezelfde partitie dan deze waarin je aan het instlleren bent.
Ook alle programma's die in je huidige xp werken zullen blijven werken.
Installeer je windows in de map windows.000, dan heb je als voordeel dat je een fresh install hebt (dit word meestal aangeraden), maar dan moet je alle instellingen opnieuw doen, en alle soft opnieuw installeren.
 
Nijltjetweety,
Ik was gisteren niet op honk en ga Uw adviezen a.s. dinsdag toepassen op het systeem van degene die het betreft. Voor zover dank voor Uw hulp en inzet. Volgende week laat ik weten hoe een en ander is verlopen. Groet
 
Wacht nog even met die dank, als het misloopt ga je me nog haten :ahhhhh:
Het is en blijft een gevaarlijke operatie, de minste foute keuze kan fataal zijn bij dit werk.

Ik hoop maar dat er van acronis niets achterblijft, want dat programma laat zich niet altijd even makkelijk verdringen.
1 vraagje heb ik nog, was dit vergeten vragen.
Krijg je een bootscreen (met win98 en win xp) van xp zelf, of is dit een splashscreen van acronis zelf?
Dit screen kan beveiligd zijn tegen overschrijven.
Het moet misschien gewist worden door eerst acronis te deinstalleren.
Ik gebruik dit programma nooit.
Bij mrbooter komt er een opstartmenu van efdisk (deel van mrbooter).
Bij dit programma word dit overschreven door de setup van xp.
 
Neen, ik krijg het scherm van windows. (W98 en WinXP)
Acronis is niet geinstalleerd op dat systeem doch ik maak image via een boot cd (Win-PE).
Heb U denk ik gerustgesteld.
 
Het zou wat extra opkuiswerk hebben betekend achteraf, da's juist.
Een drama echter niet hoor.
Hou ons op de hoogte he.
 
Nijltjetweety, Heb Uw adviezen geprobeerd doch krijg vanuit xp (d:) de win98 (C:) niet gedelete. wordt door systeem gewijgerd. Vervolgens C: mbv Part.Magic verwijderd en D: groter gemaakt, daarna image van XP (D:) teruggezet en toen geprobeerd te setuppen. Dan overschrijft de setup alles en installeert een nieuw systeem. Geprobeerd om middels reparatie te setup doch om een of andere reden kom ik niet bij de reparatiemode (R).
Ben nu bezig de image weer op C: (actieve) partitie te zetten en dan MBR en startbestanden te reconstrueren op C:
Laat U de voortgang wel weten. Gr
 
Nijltjetweety, Heb Uw adviezen geprobeerd doch krijg vanuit xp (d:) de win98 (C:) niet gedelete. wordt door systeem gewijgerd. Vervolgens C: mbv Part.Magic verwijderd en D: groter gemaakt, daarna image van XP (D:) teruggezet en toen geprobeerd te setuppen. Dan overschrijft de setup alles en installeert een nieuw systeem. Geprobeerd om middels reparatie te setup doch om een of andere reden kom ik niet bij de reparatiemode (R).
Ben nu bezig de image weer op C: (actieve) partitie te zetten en dan MBR en startbestanden te reconstrueren op C:
Laat U de voortgang wel weten. Gr

Om windows te installeren moet de partitie primair en geactiveerd zijn.
Daar beide partities een besturingssysteem bevatten voldoen ze aan de voorwaarden.
Vanuit xp kan je natuurlijk de partitie niet deleten omdat de boot.ini en andere systeembestanden er op staan.
Door vanuit partition magic de partitie weg te dien zijn deze bestanden ook weg en kan de repair uiteraard niet starten.


Je had gewoon de setup van xp moeten uitvoeren en herinstalleren in de D partitie, meer bepaald in de windowsmap zelf.

Je kan de image terugzetten en alsnog de setup uitvoeren zoals ik daarnet schreef, maar niet via de repair, wel de gewone installatie van xp draaien.
Tijdens dit proces word de mbr (die je boot.ini, boot.mgr etc bevat) word tijdens de nieuwe installatie van xp aangemaakt.
Dit is ook wat ik bedoelde in mijn eerste uitleg.
Er word afgeraden om de windowsmap zelf te gebruiken omdat dan niet alleen de instellingen behouden blijven, maar ook eventuele fouten en besmettingen blijven bewaard.
Als je xp goed is mag je dat wel doen.
 
Heb alles nog eens geprobeerd, doch als ik xp opnieuw installeer, over de reeds-bestaande, dan krijg ik in alle gevallen, de aanwijzing omop 'L' te drukken en dan wordt de oude versie overschreven en moet ik alle apps opnieuw gaan installeren. Aangezien ik eigenlijk al veel te lang heb geprobeerd heb ik maar besloten om eenvoudig W98 weg te gooien, partities herinrichten en vervolgens een gewone nieuwe installatie te doen.
Laten we de topic maar sluiten, Erg veel dank voor Uw hulp en ik blijf dit forum volgen,, erg leerzaam !! Groeten
 
Heb alles nog eens geprobeerd, doch als ik xp opnieuw installeer, over de reeds-bestaande, dan krijg ik in alle gevallen, de aanwijzing omop 'L' te drukken en dan wordt de oude versie overschreven en moet ik alle apps opnieuw gaan installeren. Aangezien ik eigenlijk al veel te lang heb geprobeerd heb ik maar besloten om eenvoudig W98 weg te gooien, partities herinrichten en vervolgens een gewone nieuwe installatie te doen.
Laten we de topic maar sluiten, Erg veel dank voor Uw hulp en ik blijf dit forum volgen,, erg leerzaam !! Groeten

Dat zal waarschijnlijk ook zijn door de ontbrekende bestanden van de mbr sector die op de win98 partitie stond.
Dit wist ik ook nog niet, maar ik ga dat wel nog eens uitzoeken (uitproberen).
De setup zal de oude mbr niet kunnen aanpassen of overzetten naar de xp partitie omdat deze gewist is via partition magic.
Net als bij repair het geval was.
De mbr dus niet meer deleten.
Ik ben er zeker van dat iedereen, ook de ervaren medewerkers hier nog regelmatig wat bijleren hoor.
Ik in ieder geval wel.
Dan is het inderdaad beter een fresh install te doen nu.
Bedankt om te laten weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan