Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Pctuts,

2 dagen geleden ging mijn voeding kapot van de pc. Ik heb toen een nieuwe besteld de:
Coolermaster Silent Pro M2 (850 WATT).
http://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=6777

Alles werkte weer perfect, maar dit was maar voor 2 uurtjes.
Mijn scherm werd zwart en ik zag niets meer.. Pc uit gezet, opnieuw opgestart maar ik kreeg niets meer te zien op mijn monitor. Deze sprong automatisch naar de safe mode.

Vervolgens een andere videokaart erin geplaatst en mijn monitor ging weer aan. Ik denk dus dat mijn videokaart kapot is. Echter weet ik dit niet 100% zeker.
Is het toeval dat eerst mijn voeding kapot gaat en dan mijn grafische kaart? Of is er iets anders aan de hand?

Voor de duidelijkheid, de videokaart werkte voor ongeveer 2 uurtjes op de nieuwe voeding (heeft dus wel gewerkt)!!

Videokaart is +/- jaartje oud?? Moet de bon nog zoeken om het eventueel op te sturen...
PC wordt heel veel gebruikt. o.a: gamen.

Mijn videokaart:
XFX HD 7970 Ghz Edition.
http://afuture.nl/productview.php?productID=497333

Misschien kunnen jullie me verder helpen of eventueel tips geven?

Met vriendelijke groet,
Wesley


Edit:
Ik heb 1 kabel lopen van de voeding naar de videokaart. Op de videokaart sluit ik de 6pin en de 6+2 pin aan.
Kan het zijn dat er te veel stroom door deze kabel gaat??

Dus dat ik bijvoorbeeld 2 kabels vanuit de voeding naar de videokaart laat lopen en bij de een de 6+2 pin aan sluit en bij de ander een aparte 6+2 kabel?.

Ik heb dit getest maar ook met 2 kabels krijg ik geen beeld op de monitor.
 
Toeval is dat niet echt. Je gaat wel een overspanning of dergelijke ervaren hebben, waarbij je voeding en mogelijk andere hardware (zoals je video kaart) de duppe van geworden zijn.

Ik zie enkel 2x 6pin power aansluitingen op deze kaart? Waar haal je die 8 pin vandaan?
 
Waar kan die overspanning vandaag komen dan? Omdat die oude voeding defect was?

Op de kaart heb ik 6+2 pin en een 6 pin aansluiting. 6+2(=8 pin).
Ashampoo_Snap_2013.08.15_23h25m21s_011_.png


Die vorige voeding is trouwens kapot omdat mijn videokaart te zwaar was voor deze voeding.
Was een of ander goedkoop prulletje van 45 euro.
Maar met de voeding wat ik nu heb moet hij mijn pc toch makkelijk kunnen draaien?

Bedankt voor de snelle reactie!
 
dit zijn de Extra geleverde power connectors ( 1x 6-pin, 1x 8-pin ) die meegeleverd werden bij je videokaart ...is het zo dat je deze beiden heb aangesloten ...
dan bestaat de kans inderdaad dat deze teveel stroom te verwerken kreeg ..
* indien je de video kaart opent zou je kunnen nagaan ...stel dat deze dus teveel stroom heeft gehad dan zal er iets door gebrand zijn ..
of een soldeerpuntje zal zwart gekleurd zijn !

aangezien je videokaart een jaar oud is kun je proberen aanspraak te maken op de garantie maar ik betwijfel dit dus aangezien dit door een verkeerde aansluiting kan veroorzaakt zijn !

Ashampoo_Snap_2013.08.15_23h14m23s_009_.jpg
 
Ik heb toestraks bij mijn nieuwe voeding de PCI kabel aangesloten die bij de voeding zat.
Dit is 1 kabel vanuit de voeding naar de videokaart waar een 6+2 aansluiting en een 6 pin aansluiting aan zit.

De bijlage kan ik helaas niet openen?
"Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de beheerder als je een geldige link hebt aangeklikt."


Ashampoo_Snap_2013.08.15_23h22m20s_010_.jpg
Aan de linkerkant, het witte stukje in de voeding, en de 2 zwarte op de videokaart. Kan toch geen kwaad???
Lijkt me sterk dat daardoor de videokaart kapot gaat, ze maken dat toch niet voor niets zo lijkt me? (A)
 
de videokaart welke jij vermeld heeft zoals door Ddragon al werd meegedeeld maar 2x 6 pin aansluitingen ...

niet elke ghost versie van deze XFX videokaart heeft een 8 pin en een 6 pin aansluiting .
Ashampoo_Snap_2013.08.15_23h26m22s_012_.jpg
 
ok , je heb gelijk wat de aansluitingen betreffen ...toch vermoed ik aangezien je nu een voeding gebruikt van 850W dat er een stroom storing is opgetreden ...
een voedingsblok van 650W was voldoende geweest.
 
Teveel stroom omwille van een voeding die meer vermogen heeft is niet mogelijk. Je apparaat trekt maar zoveel stroom als nodig, ook al heeft de voeding nog overschot van vermogen.
Het is ook niet altijd zichtbaar dat er een component defect is. Slechts bij zware overspanning of kortsluiting kan zoiets mss zichtbaar zijn. Aangezien de kaart nog even gewerkt heeft denk ik dat dit een indirect gevolg is geweest van een issue met je vorige voeding, of een oorzaak dat die voeding defect heeft gekregen.

Gewoon terugsturen onder garantie moet zeker lukken. De echte oorzaak van je probleem is meestal ook niet gemakkelijk te achterhalen in zulke situaties.
"Mogelijk" ga je op termijn nog andere problemen krijgen met je componenten tgv dat eerste probleem... maar valt nog af te wachten.
 
Bedankt voor alle reacties!

Videokaart is inmiddels opgestuurd..

Uiteraard helemaal geen probleem dat je je vergist had hoor, maar ik was even aan mezelf aan het twijfelen en ik dacht toch echt dat het een 8 pin was :p

Nogmaals bedankt!

Videokaart teruggestuurd naar Alternate, bleek nog geen jaar oud te zijn (11 maanden). Reparatie duurt wel altijd belachelijk lang daar.. (5 á 6 weken minimaal..)
 
ik snap dus niet dat ze u gewoon niet een gelijkaardige videokaart geven , nu dien je haast 2 maanden te wachten en dan maar hopen dat het verholpen is !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan