De autobouwer heeft het moeilijk zo te merken. Kan me het ook wel voorstellen het maken van nieuwe modellen is altijd lastig.
 

WaWa

Medewerker
Forumleiding
De plannen om Model 3 in grote aantallen te bouwen zijn enorm. Dat was te verwachten. Een groot aantal robotten aanschaffen en opstellen + basisproducten voorzien, met wel een organisatie-nachtmerrie zijn.

Zo dus zelf met een zelfrijdende model 3 rijden zal wel nog wat wachten betekenen. Ondertussen zijn de resultaten veelbelovend: zelfs in de gietende regen werkt het nog: Tesla Deep Water Driving & Autopilot In Heavy Rain!! Trailer Mode Enabled!?!? - YouTube
 

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik heb jou auto in den lijve mogen bewonderen en het is een pronkstuk om trots op te zijn.

Heb je inmiddels na 4 jaar gebruik met laden en ontladen iets in moeten boeten qua capaciteit van de accu's of misschien al een paar vervangen ?
 

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Ik merk nog steeds geen verschil. Regelmatig naar Brugge (2de verblijf 96km) en altijd op de zelfde plaats is de accu op ± 18% en schakelt het systeem over op hybrid1 = met voorkeur EV.
 

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
Je zou na 4 jaar toch wel iets verschil moeten kunnen meten. Li-ion accu's of oplaadbare batterijen slijten nu eenmaal, dat is een natuurlijk proces.
 

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Wel,

Ik laad altijd traag en de BMS zorgt er voor dat het nooit boven 93 % komt (bovenste waarde is minder belangrijk) en nooit onder 16 % komt (meestal stopt het bij 20 al). Bij warme dagen worden de cellen warmer naarmate de reis vordert. Mijn garages zijn zeer koel en ik vertrek à 20°. Op een uitzonderlijk warme dag bereik ik 48° na 80 km en dan is het ook 'Game Over'. Alléén dan bereik ik de gewone afstand niet. Gelukkig dat de BMS van Orion dat ook prima controleert, want anders vliegt de boel in de fik... Iedere gebruiker van Litium-ion-maganèse zal zeggen dat ze nog niets ondervonden hebben voor wat het verlies van capaciteit betreft. Traag laden à 3 kWh, 's nachts terwijl ik slaap en niet onder 18 % gaan, als de afstand voorbij is 'zou' - naar het schijnt - cyclussen van wel 5.000 keren toelaten. Tegen die tijd ben ik al naar de eeuwige jachtvelden...
Als ik ooit van auto verander, dan gebruik ik deze batterij als huis-accu en kan ik 's nachts aan half tarief opladen van de Grid, of gratis vanaf zonne-tegels (op mijn terras). Uiteraard moet er een inverter en een stabilisator bijkomen om aan 220 V / 50 Hz thuis te werken. Ik gebruik een stuk minder dan 16 Kwh per dag met ons tweeën. Dat is dan meteen een tof tweede leven voor mijn kit.
 

cve

Medewerker
Forumleiding
Dus WaWa, als ik het heel goed begrijp, dat snel laden van mijn GSM is dus niet goed voor mijn batterij dan? Mijn GSM toestel doet dit standaard altijd, Ik pleeg dus een stille moord op mijn batterij met dat snel laden als ik het goed begrijp? Mijn GSM gaat wel bij een bepaalde temperatuur op traag laden. Maar dat doet hij enkel maar in de zomer bij heel warm weer maar eens en bij extreem warm weer zoals in Italië geweest weigerde hij zelfs eens van laden wegens te warm. Dan maar in de auto met de airco aan en traag laden mijn toestel wat bij geladen.
 

WaWa

Medewerker
Forumleiding
De lange-termijn ervaring over hoe nadelig snelladen is bestaat eigenlijk nog niet echt voor EV's. Alléén labo-simulaties laten vermoeden dat altijd snelladen niet goed is. De raad die Tesla geeft is alléén te snelladen op de autoweg om snel te kunnen doorrijden. Anders thuis liever 's nachts met 240 V en max. 3 kWh.
Dat zal ook gelden voor GSM's neem ik aan.
 
Bovenaan Onderaan