Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Detko

Gast
1. Wat doet TAP-Win32 Adapter V9 precies? Is dit onderdeel van Windows 7 en Windows 8.1 of wordt dit mee geïnstalleerd bij een VPN-pakket?

2. Als ik CCleaner uitvoer, worden er erg veel bestanden opgeruimd uit C:\Gebruikers\User\AppData\Temp\ocrXXXX.tmp waarin de XXXX staat voor verschillende cijfer/lettercombinaties. Er komen wel vier van dit soort ocrXXXX.tmp mappen voor. Zo'n map heeft dan weer sub-mappen bin, lib en src voor met daarin verwijzingen en mappen die betrekking hebben op ruby en rubyw. googelen leert me dat dit scripttalen zouden zijn, maar veel wijzer word ik niet. Mijn vraag is of deze bestanden wel te vertrouwen zijn.

Weet iemand meer van de bestanden in bovenstaande twee vragen? Ze zijn opgedoken na de installatie van PIA (Private Internet Access) door een kennis van mij. Voor een goed begrip: ik ben maar een computerleek. Dus een reactie in lekentaal zou zeer op prijs worden gesteld...
 
1. Deze driver heeft inderdaad betrekking tot sommige VPN verbindingsmethoden (vb OpenVPN). Kan dus geen kwaad wanneer gebruikt.

2. De "Temp" folders zijn bedoeld om tijdelijke bestanden in onder te brengen die na gebruik in principe verwijderd kunnen en mogen worden. Ruby is zoals je zelf al gevonden hebt een scripttaal. Ruby On Rails. Dit is een vrij nieuwe taal. Of die te vertrouwen zijn is niet met zekerheid te zeggen. Maar ik zou er op het eerste zicht niet vanuit gaan dat die kwade bedoelingen hebben...

Om verder te gaan over Private Internet Access. Deze service kost ongeveer 3 EUR / maand. Waarom zou deze kennis dit installeren? Heb jij hier zelf behoefte aan?
Zulke VPN verbindingen maken je "anoniem" voor de websites die jij bezoekt. Maar ALLES wat jij doet, passeert wel één van de VPN / Proxy servers van die firma. Meestal is er geen enkele reden om met zulke services in zee te gaan. Tenzij je bijvoorbeeld voor je werk veel in het buitenland zit (China, ...) en daar op het internet gaat. Of je doet iets onwettigs en wilt er een buffer tussen. Let wel, die buffer (VPN Service) weet op dat moment ook alles van je reizen en zeilen...
 
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie. Die kennis heeft het geïnstalleerd opdat ik gevrijwaard word van tracking sites of anderszins van lieden of instanties die mijn anonimiteit bedreigen. Je hoort zoveel ellende tegenwoordig op het gebied van internet security? PIA claimt trouwens dat geen enkel logbestand wordt bijgehouden, alleen e-mailadres en betaling van de fee. Of moet ik daar ook ernstig aan twijfelen? Moeizaam allemaal...
 
Het heeft voordelen en nadelen. Een ander "nadeel" welke ik vergeten ben; je verkeer neemt een omweg via VPN server in Nederland of Duitsland (VPN servers van PIA). Dit brengt eventueel enige vertraging met zich mee. Anoniem ben je nooit 100%. Je doen en laten kan nietmeer opgevolgd worden door je ISP en de sites welke je bezoekt. Het verkeer dat je ISP te zien krijgt is versleuteld mbv de VPN tunnen naar de VPN provider (PIA). En de sites welke je bezoekt krijgen als bron de proxy van PIA te zien. Dus dat op zich is al wel een redelijke "bescherming".
Maar ik heb wel sterke twijfels bij het niet loggen van die gebruikers. Metadata wordt bijna altijd bijgehouden voor een bepaalde perdiode. Maar dat valt moeillijk/niet te bewijzen natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan