Vraag ivm Belgacom Bbox

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Ik heb een Belgacom internet-abonnement via een zogenaamde bbox (router en modem in één apparaat).
Vanuit mijn PC heb ik draadloos een connectie (Wifi) met het internet, dus via die bbox.
Nu herinner ik mij ('t is al een tijdje geleden) dat ik op mijn computer de connectie (het netwerk) beveiligd heb met een paswoord.
Mijn eerste vraag is : moet dan ook de bbox met hetzelfde paswoord zijn ingesteld ?
Dus op twee plaatsen hetzelfde paswoord voordat er connectie mogelijk is ?

Ik heb ook een draadloze printer, weeral Wifi.
Ik herinner mij dat ik daar ook een wachtwoord heb ingesteld, namelijk hetzelfde als voor de connectie computer-bbox.
Mijn tweede vraag is dan ook de volgende : moet dat hetzelfde paswoord zijn ?
Dus zowel printer, computer en bbox werken draadloos via hetzelfde paswoord ?
Of mag voor de connectie van mijn printer een ander wachtwoord gebruikt worden ?
En moet dat dan ook weer apart ingesteld worden op mijn bbox ?

Een vraag die hier bij aansluit : Als ik een printopdracht geef op mijn computer, gebeurt de verbinding met de printer dan via de bbox, of rechtstreeks tussen computer en printer ?

Dit zijn enkele vragen van een leek die meer wilt weten.
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Geert1964
 
Als Nederlander heb ik geen verstand van Belgacom, maar de protocols tussen Holland en Belgie verschillen niets.

Een netwerk sleutel of key stel je in op de router, of de router wordt gelevert door de provider inclusief key. ( deze key is soms wel en soms niet handmatig te veranderen in Nederland. Dit verschilt per provider )

Zodra je via een draadloze netwerkkaart ( wifi ) met een pc of laptop verbinding wilt maken met deze router zal je de key moeten ingeven die in de router opgeslagen staat.
Meestal wordt een WPA/WPA2-PSK sleutel gebruikt, met een verouderde router kom je soms nog wel eens een WEP sleutel tegen.

Heeft u handmatig een sleutel ingevoerd in de router, dan moet u deze key gebruiken met alle draadloze apparatuur.
 
Ik vergat een antwoord te geven op uw laatste vraag over de draadloze printer.

In principe zie mijn laatste regel in mijn antwoord: dan moet u deze key gebruiken met alle draadloze apparatuur. Dus de draadloze printer maakt verbinding via de router.

Ongeveer zo dus

draadloos-printen.png
 
Belgacom BBox2 is WPA. Je hebt de WPA Passphrase (alleen cijfers en letters, geen speciale tekens), maar je hebt ook de SSID naam. Beide zijn natuurlijk verschillend. Hopelijk heb je ze alle twee genoteerd op het moment van de installatie.
MvG
WW
 
Nog twee vraagjes ivm de bbox.
Ten eerste : kun je de wifi-functie uitschakelen, wanneer je met een netwerkkabel verbonden bent met de bbox.
Dit om onnnodige straling te vermijden.
Ten tweede : Hoe verander je het paswoord van je verbinding in de bbox ?
Ik heb bij de documentatie een configuratie CDtje gevonden. Misschien langs deze weg ?
Groeten,
Geert1964
 
Je kan je WiFi uitschakelen in de configuratie bbox zelf als ik me niet vergis. Maar dit is niet echt aangewezen. Ik heb dit bij mij opgelost door een appart Access Point te plaatsen waar ik gewoon de stroomkabel van uittrek. Zo hoef ik niet telkens de configuratie van men UTM te veranderen.
Je kan de configuratie van je bbox veranderen door er naartoe te surfen via je webbrowser.
Je moet wel eerst zen IP adres weten. Dit kan je bekomen door in een command prompt volgende te typen:

ipconfig /all

Zoek dan achter Default Gateway. Daar staat een IP adres achter (vb. 192.168.1.1). Dit adres moet je intypen in de adresbar van je webbrowser. Bij een eerste verbinding ga een gebruikersnaam en wachtwoord moeten intypen van je bbox.
Let wel op dat je niet zomaar verschillende instellingen aanpast zonder de gevolgen te weten. Niet om je af te schrikken maar hier zit de configuratie van je netwerk...
Ikzelf heb geen bbox, dus ik weet niet waar je het WiFi wachtwoord kan veranderen. Maar er zullen hier wel mensen zijn die je hiermee kunnen verderhelpen.
 
Geert,
Het is gemakkelijk om de WiFi uit te schakelen op de BBox2: Voer in de adresbalk van je browser 192.168.1.1 in. Je komt op bladzijde Quick Start. Hier zet je het bolletje in Disable broadcast. That's all!

MvG | WW
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan