Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
jaren geleden ben ik naar de tuin center Cauwbergs geweest hier in de buurt ..
ik heb me daar eerst inlichtingen gevraagd betreffende de fijn bladige bamboe met de naam Fargesia murieliae 'Simba' (fijnbladige bamboe) ..
men beweerde me daar dat deze voornamelijk gebruikt word om hagen aan te planten ... met name een losse haag !
dit vond ik prima ook omdat men beweerde dat deze geen vertakkingen kreeg en dat deze maar maximaal 1 meter breed werd ...
dit was ideaal voor mij ...en ik kocht een 7 tal planten ....deze verdeelde ik door deze 7 planten op te splitsen dit om de kosten te besparen ...
nu na 5 jaar zijn de planten groot en bemerk ik dat er zelfs vertakkingen in het gras de kop opsteken ...
ik ben daarop naar de tuin center gegaan en heb de baas er over aangesproken ...
deze leek mij dus niet te willen geloven dat er vertakkingen 3 @ 4 m ver uit het gras komen ...
hij zei me dat ik de eerste was op 40 jaar die hem hier over aansprak .... ik kwam dus ongeloofwaardig over ...
en vroeg hem eens komen te kijken ....hier ging hij niet op in ...

nu stel ik me de vraag :
als er vertakkingen in, het gras de kop opsteken dan zullen ook de geburen hier last van hebben !
wat kan ik doen zonder dat ik de bamboe dient te verwijderen ....!

hier een aantal foto's van het probleem ...
zelfs de afboording aangelegt door klinkers word omhoog gewerkt !

Ashampoo_Snap_2015.06.25_11h15m38s_016_.jpg Ashampoo_Snap_2015.06.25_11h15m56s_017_.jpg
 
ik ben niet van plan om de bamboe weg te doen ....
ik ben juist met foto's naar de tuin center geweest ...om hem deze onder zijne neus te duwen !
wederom was hij verbaasd !
dit omwille dat de tuin center eerst gerund werd door zijn vader en nu sinds een 35 jaar door de zoon werd overgenomen !!
nog nooit hadden ze te horen gekregen dat deze " Fargesia murieliae 'Simba' (fijnbladige bamboe) " zulke vertakkingen kon krijgen !!
ik vroeg om een oplossing ...
en er werd er 1tje aangeboden ... namelijk om een speciaal ontwikkelde worteldoek in de grond te graven ...
deze heeft de naam Plantex Wurzelsperre.. 0,7 x 5 m 1,5mm
ik vroeg hem of hij dit werkje wilde doen door zijn werklui ...neen zei hij je krijgt deze worteldoek aan de prijs van 13€ de rol ...inplaats van 30€ . ( heb er 7 mee genomen goed voor 35 m
maar deze in de grond steken dien jezelf te doen ...
wetende dat deze 50 cm diep in de grond moeten zitten staat er me dus veel werk te wachten !
want ze moeten aan beiden zijden geplaatst worden ... pfff zie er nu al tegen aan !

hier onder zie je zo een worteldoek ...

Ashampoo_Snap_2015.06.25_12h47m12s_018_.jpg
 
Die soort behoord tot de niet woekerende bamboe. Lijkt me dus idd straf dat die zulke uitschieters maakt.
Zou het niet kunnen dat die in bloei gekomen is? En daardoor wat zaden verspreid heeft... Je zou eens kunnen proberen te kijken of die wortel verbonden is met de oorspronkelijke plant. Indien zo, is dit wel een woekerende soort. Maar dan gaat dit mogelijk een andere soort zijn... lijkt me al straf.
 
de wortel komt van de oorspronkelijke plant ... deze maakt volgens mij geen zaadjes aan !
alé ik heb nooit zaadlobben gezien !
loop je over het gras dan voel je soms de wortels onder het gras .
 
ik ben met een ander tuin center in contact gekomen ....
wat blijkt nu het geval te zijn !!!

men heeft me de " Phyllostachys " meegegeven destijds en deze woekeren dus wel ...
er zijn 120 verschillende soorten van deze Phyllostachys maar er worden er maar 40 soorten ingevoerd in Europa.
men vergist zich dan soms wel eens bij de aankoop zei men me omdat deze veel gelijkenis vertonen met de Fargesia murieliae 'Simba ..

eerder wel zeiden ze me dat zeker een tuin center dat ruim 100 jaar bestaat deze vergissing nooit mocht gemaakt hebben ...
het is dan ook niet uitgesloten dat bezoekers van deze tuin center de plantjes willekeurig terug hebben gezet ....!


***ik heb toevalligerwijze dan deze vast gekregen ....en ben de ongelukkige .
 
Hier heb ik geen verstand van, bij mij groeit alleen onkruid.
Laatst had ik 25 paprika planten gehad van iemand, zag er veelbelovend uit.

Allemaal dood, blijkt dat je die dingen water moet geven. Weet ik veel.
 
das ne goeie ..." blijkt dat je die dingen water moet geven. Weet ik veel." :bravo:
 
Hier heb ik geen verstand van, bij mij groeit alleen onkruid.
Laatst had ik 25 paprika planten gehad van iemand, zag er veelbelovend uit.

Allemaal dood, blijkt dat je die dingen water moet geven. Weet ik veel.

Ik had er 2 en heb nu nog 1 over. Ik hoop dat het blijft groeien en dat ik straks dan lekkere paprika's van uit mijn tuintje kan plukken.
 
Even terug op de bamboe.
Als er scheuten in je gras staan wil dit zeggen dat je te laat komt met je worteldoek.
En je hebt dus de verkeerde soort...

Volgens mij moet je deze bamboe helemaal proberen uit te roeien, anders komt die steeds terug en zal hij verder kruipen, steeds verder, steeds meer...
 
ik doe er niets aan this maar een huur huis ...dit zijn zorgen voor de volgende huurder ..
en dat het de verkeerde soort was daar was ik al achter gekomen ...lees bericht #6 maar eens na !

de 7 rollen worteldoek heb ik dan ook terug gebracht en kreeg het geld terug ...
zag er tegen aan om deze 50 cm diep in te graven over een lengte van 30 m ( 3 x10 )
 
dit topic ga ik sluiten ..heb besloten om regelmatig met de spade de vertakkingen door te steken en weg te halen ..
de rest is immers voor de volgende huurder ..
 
Hier heb ik geen verstand van, bij mij groeit alleen onkruid.
Laatst had ik 25 paprika planten gehad van iemand, zag er veelbelovend uit.

Allemaal dood, blijkt dat je die dingen water moet geven. Weet ik veel.

Planten en water? Volgens mij zitten die paprikas in verpakte pakjes.....(lachen)
 
Even terug op de bamboe.
Als er scheuten in je gras staan wil dit zeggen dat je te laat komt met je worteldoek.
En je hebt dus de verkeerde soort...

Volgens mij moet je deze bamboe helemaal proberen uit te roeien, anders komt die steeds terug en zal hij verder kruipen, steeds verder, steeds meer...

En als het bij de buren kruipt heb je nog een groter probleem.
 
ik heb pas nadien gezien dat er betonnen platen van 50 cm in de grond werden gezet waarop dan de houten panelen werden geplaatst ...
de beton platen werden bij elke verkaveling geplaatst door de verhuurder KBM om zo de grens aan te geven ... dus ik denk niet dat de geburen er last mee gaan krijgen .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan