Status
Niet open voor verdere reacties.

bernard

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een probleem in verband met de “aan”, “cc” en “bcc”.
Hieronder ziet u een mail die ik heb ontvangen

“From: Frans Labaere
Sent: Sunday, June 03, 2012 6:09 PM
To: Tony Van Biervliet ; Jan Algoed ; Louis Segers ; Viviane Dewulf ; Noël
Vinckier ; Lucien Delchambre ; Paul Vande Kerckhove ; Luc Scharre ; Lucien
Vandecasteele ; Charles Vervalcke ; Raf Putman ; Marcel Debevere ; Pieter
Buurman ; Bernard Cannie ; Frans Labaere (via edpnet) ; Ronny Demeere ;
José Dermaux
Subject: Begrafenis Jan Coessens
Beste vrienden, collega’s computerassistent.
Via een vriend van Jan (die ook bij Belgacom gewerkt heeft) heb ik
vernomen dat de begrafenisplechtigheid doorgaat in het Crematorium
"Uitzicht", Ambassadeur Baertlaan 5 te Kortrijk op vrijdag 8 juni om 11.30
u.
Waarschijnlijk ontvangen wij ook nog een berichtje van Bart.
M.v.g.
Frans”


Mijn antwoord was het volgende:


“Dag Frans,
bedankt voor de mededeling.
Sorry, maar ik heb Bart ook verwittigd dat ik geen mailtjes meer op zo’n
wijze wil ontvangen.
Die adressen hoeven in de “bcc” te staan. Ik ontvang niet graag spam.”


Ik kreeg het volgende als antwoord:
Dag Bernard,
Ik begrijp echt niet wat er verkeerd is aan de email die ik u opstuurde en hoe dit een risico inhoud voor spam.
Het gaat hier niet om een kettingbrief maar gewoon om een bericht om iets te laten weten aan een groep mensen. Het is toch normaal om die email in een keer te versturen naar alle geadresseerden. Men kan toch geen 16 afzonderlijke emails opsturen met telkens één enkel email-adres.
Het plaatsen van de adressen in BCC is niet aangewezen, want zoals in de bewuste email is het beter dat men weet dat het bericht naar iedereen van ons verstuurd is.
Trouwens wanneer een email in CC of BCC ontvangen wordt, betekent dit dat het bericht eigenlijk niet voor u bestemd is (en er ook geen reactie verwacht wordt). Het brengt u alleen in kennis dat een bericht gestuurd wordt aan de eigenlijke geadresseerden, die in "AAN" staan.
Wanneer het gaat om het doorsturen van kettingbrieven met PPS, ben ik met u akkoord dat het beter is om de bestemmelingen in BBC te zetten. Voor een echte malafide hacker zal het echter waarschijnlijk een koud kunstje zijn om ook deze adressen uit de email te pikken.”
Weet er iemand waar het beste is om de adressen in te plaatsen?
 
Het is moeilijk om hier een juist antwoord op te geven, omdat iedereen het anders wenst.

Op mijn werk gebruik ik altijd aan, zodat iedereen kan zien naar wie ik een bericht gestuurd heb.
Privé gebruik ik nagenoeg altijd b.c.c. zodat niemand kan zien naar wie ik een bericht heb gestuurd. Natuurlijk gebruik ik ook wel eens aan als dit eens nodig mocht zijn. Als ik bijvoorbleed mijn verjaardag viert en ik stuur mijn vrienden en familie een uitnodiging, gebruik ik geen b.c.c.

Een regel bestaat hier niet voor en zal per bericht bekeken en beoordeeld moeten worden.
 
Volgens mij is het altijd beter de BCC te gebruiken. Waarom zouden we alle personen opnoemen en adressen doorgeven als het bericht via mail gaat? Als we met de hand een brief schrijven zetten we toch ook niet in dat we dit verzonden hebben aan Jan, Piet en Klaas.
Ook een overlijdensbericht hoort daar bij.
Maar ik zou zeker niet zo reageren als men die fout maakt bij een overlijdensbericht.
 
Beste,

Ik zou me zeker geen zorgen maken op de manier waarop bovenstaande mail verstuurd is naar de betreffende personen. Dit is heel correct verlopen. Dit betreft zeker geen kettingbrief (waar het wel een rol zou spelen).
Echte spam wordt tegenwoordig trouwens zeer sterk en goed gefilterd door je ISP of mailprovider. En of je dat nu wilt of niet, vroeg of laat gaat je email adres wel ergens de ronde in een mailinglist voor spammers.
Spam is een algemeen probleem, maar je gaat het zeker niet buitenhouden op die manier. Dus je reactie is hier spijtig genoeg eigenlijk onterecht.
 
Mijn mails worden bijna altijd verstuurd aan meerdere personen en toch gebruik ik practisch altijd BCC. Maar in het voorbeeld hierboven aangehaald zou ik dat in het aanvankelijke bericht onderaan gezet hebben. Zo iets van : kijk bij adressen aan wie ik het bericht allemaal verstuurd heb. tevens de berichten voor familie stuur ik enkel met de adressen in " aan ".
 
Aan wie er wat aan heeft:
> Het is een aanslag op de privacy als in een mail meerdere adressen voorkomen. Uitzonderingen zijn: verenigingen, familie en werksituaties.
> In alle andere gevallen: Stuur de mail naar jezelf = Aan: | De adresgroep in BCC! | Zodoende krijgt iedereen een 'private' mail.
>Voordelen: Je ontvanger is geëerd dat hij 'alleen' de ontvanger is. En de privacy van iedereen is gerespecteerd.
Zo simpel kan het zijn. Alléén zó is het goed en niet anders..!
Met vriendelijke groet.
WW
 
waar de adressen typen?

Aan allen die hebben gereageerd op mijn vraag; hartelijk dank voor de vele antwoorden.
Mijn besluit is dat het een verschil maakt van geval tot geval en in mijn geval was ik in fout om mij te ergeren dat alles in de "aan" stond.
Groetjes aan iedereen.
 
Je was niet in de fout...... Soms weet men niet wat er in speciale omstandigheden best is. Maar het heeft wel geleid tot een nuttige discussie.
Zo ken je ook de mening van anderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan