Status
Niet open voor verdere reacties.

vutter

Steunend lid
Vip Lid
Hallo beste mede forumleden.

Even een vraag: Momenteel werk ik met een wat oudere TFT-monitor 17" beeldscherm. Deze voldoet me niet meer zo! Vooral Internet geeft veel breedbeeld schermen.

Zodoende overweeg ik de aanschaf van een breedbeeld monitor. Mijn vraag is: Wat is het de meest gebruiks-vriendelijke formaat?
Ik heb n.l. weleens gelezen, dat een erg breed scherm minder overzichtelijk kan zijn.

Daarom dacht ik aan een monitor met zo'n 20 a 22" diagonaal scherm.

Gaarne Uw ervaring/ advies m.b.t. tot de scherm-grootte. (En eventueel: Welk fabrikaat en type adviseert U?)

Met vr. groet, vutter.
 
zelf gebruik ik ook hier de 22" en deze voldoe grotendeels ook aan mijn verwachtingen ...
maar mijn voorkeur zou eerder uitgaan naar een 24"
waarom dit wel een 24" scherm kan een a4 geheel weergeven zonder te moeten scrollen ..

zelf heb ik de 22" van Samsung Syncmaster E2220 en een LG Flatron E2250V ter beschikking dit zijn al oudere schermen ...
een 22" scherm heb je al voor een 150€ of minder .
 
Het ligt er ook aan welke grafische kaart je in de pc hebt zitten en dat heeft weer met de resolutie te maken.
Een 22" scherm op een resolutie van 1920 X 1080 is prettig werken, maar als de videokaart dat niet aan kan zal je een veel mindere resolutie moeten gebruiken en dat is weer niet lekker werken op zo'n groot scherm. Maar uiteindelijk wen de daar dan ook wel weer aan.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met de pc doet. Als er veel spellen gespeeld worden zou je zelfs een 27" scherm kunnen overwegen, maar ook dan zal de videokaart die moeten kunnen aansturen in een hoge resolutie.

Wat merken betreft, er worden nagenoeg geen slechte beeldschermen gemaakt. Veel schermen komen namelijk uit dezelfde fabriek, maar dan in een iets ander model en met een ander logo er op.
 
maar mijn voorkeur zou eerder uitgaan naar een 24"
waarom dit wel een 24" scherm kan een a4 geheel weergeven zonder te moeten scrollen ..

Dit is een foute redenering. Het is niet omdat je scherm groter is, dat er meer op raakt... Je A4 gaat op je 22" hetzelfde weergegeven worden als op een 24" bij dezelfde resolutie. Stel je hebt een Full HD (1920x1080) Samsung E2220, een Full HD 24" heeft maar evenveel pixels. Enkel de pixels bij de 24" zijn groter. Dus is een groter scherm eigenlijk minder "scherp" tov een kleiner scherm met dezelfde resolutie (de dpi is kleiner bij een groter scherm). Je moet dus kijken naar de resolutie als je praat over weergave. En nog bijkomend, hoe gaat je software met hogere resoluties om...praat ik over 4K.
 
ja ik besef nu achteraf dat er bij een 24" scherm ook een andere resolutie dient gebruik te worden vermits dit ondersteund word door de software!
 
Hallo, allen hartelijk dank voor Uw tips/adviezen. Ik heb daardoor weer e.e.a. opgestoken!

Qtex: Een 24" scherm lijkt me een prima tip.

Lana: Ik doe geen spelletjes op de PC, en heb daarom gekozen voor een PC zonder video kaart. (die kan dan ook niet stuk gaan, zoals je regelmatig hoort!)
In mijn Core i5 4460S zit Intel 4600 (GT2) grafisch met een max. resolutie van 2560x1600.

DDragon80: Inderdaad geeft een groter scherm een minder scherp beeld bij een zelfde resolutie.

Qtex: Ja, Dragon 80 heeft gelijk volgens mij.

Mik: Ik heb ook een Medion monitor, welke al ruim 10 jaar zonder enig probleem nog prima werkt. Maar ja, zoals ik al melde: Ik wil over naar een breedbeeld!

Nogmaals: allen hartelijk dank en met vriendelijke groet, vutter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan