Status
Niet open voor verdere reacties.

broere69

Steunend lid
Vip Lid
Beste vrienden,

Ik ben op zoek naar de wetgeving in België of je wel of niet mag films downloaden en opslaan op een HD voor eigen gebruik ?
Op de ene site zeggen ze van wel de andere van niet enz.... maar wat is het de juiste wet.
 
Dit mag al ruim twee jaar niet meer in Nederland en Belgie

Hier heb je wat leesvoer wat ik er nog over kan terugvinden: Europa legt illegaal downloaden in Belgi"e voorgoed aan banden | Technologie | De Morgen

Ik vraag me wel af of optreden hiertegen financieel een rendabele zaak is. Waar moet je beginnen als overheid ? Bijna iedereen maakt zich hieraan schuldig.
Hoe zou je zoiets moeten aanpakken ? Wat en hoeveel heeft iemand illegaal gedownload ?
Dit geeft een behoorlijke administratieve rompslomp om niet iedereen dezelfde straf op te leggen.
Het kan niet zo zijn dat iemand een keer een CD heeft gedownload, dezelfde straf krijg als iemand die honderden illegale films heeft gedownload.


Ik kan het me niet voorstellen dat het ooit een keer zo ver komt dat er bijvoorbeeld een enveloppe in de bus bij mij valt met een bekeuring of een sanctie zoals ze dit tegenwoordig in nette bewoording noemen. Omdat ik illegaal 2 films, 4 cd's en 2 programma's zou hebben gedownload en hierdoor een delict heb gepleegd en deze sanctie binnen 4 weken moet betalen.

Daarom verwacht ik niet dat we ons hierover op korte termijn druk moeten gaan maken, tenzij de overheid hiervoor enkele honderden of misschien wel duizenden ambtenaren in dienst gaat nemen.

Dan hebben ook nog het privacy recht van de ISP dat op de schop moet voor de gewone burger.
 
Ik kan het me niet voorstellen dat het ooit een keer zo ver komt dat er bijvoorbeeld een enveloppe in de bus bij mij valt met een bekeuring of een sanctie zoals ze dit tegenwoordig in nette bewoording noemen. Omdat ik illegaal 2 films, 4 cd's en 2 programma's zou hebben gedownload en hierdoor een delict heb gepleegd en deze sanctie binnen 4 weken moet betalen.

In Duitsland wordt dit blijkbaar wel al zo toegepast heb ik onlangs gelezen. Was een Belgische toerist die de duppe was.

Voorbeeld: Downloadverbod in Duitsland 'big business' | NOS

Kwestie van tijd voordat het hier ook nog zo ver komt dus...
 
In Duitsland wordt dit blijkbaar wel al zo toegepast heb ik onlangs gelezen. Was een Belgische toerist die de duppe was.

Voorbeeld: Downloadverbod in Duitsland 'big business' | NOS

Kwestie van tijd voordat het hier ook nog zo ver komt dus...

Hoe ga je dan bewijzen dat ik illegaal gedownload hebt en niet iemand die ik gast toegang heb gegeven op mijn Wifi Netwerk ?

Filesharing en downloaden uit de nieuwsgroepen is tevens totaal iets anders.

Filesharing op bijvoorbeeld Torrentsites, P2P of programma's maakt jouw IP adres bekend. Downloaden vanuit de newsgroepen zal het IP adres van de ISP moeten komen.
 
Hoe ga je dan bewijzen dat ik illegaal gedownload hebt en niet iemand die ik gast toegang heb gegeven op mijn Wifi Netwerk ?
Deze valt normaal gezien onder jouw verantwoordelijkheid. Maar is voor standaard eindgebruiker inderdaad een vage zone die juridisch getouwtrekt kan teweegbrengen.

Filesharing en downloaden uit de nieuwsgroepen is tevens totaal iets anders. Filesharing op bijvoorbeeld Torrentsites, P2P of programma's maakt jouw IP adres bekend. Downloaden vanuit de newsgroepen zal het IP adres van de ISP moeten komen.
Correct. Maar ze pakken de mensen aan bij wie het technisch haalbaar is om de gegevens te verkrijgen. Het zijn downloaders die een protocol met upload gebruiken, waardoor ze die gemakkelijker kunnen vatten. Maar als het technisch haalbaar zou zijn, zouden alle downloaders eraan zijn voor de moeite.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan