Status
Niet open voor verdere reacties.

betdehaerne

Steunend lid
Vip Lid
Hallo,

Kan ik Windows 7 of 8.1 op een aparte partitie kopiëren en dan mijn oorspronkelijke windows 7 of 8.1 naar Windows 10 upgraden zodat ik over beide versies beschik en naar gelang mijn keuze met beide versies kan werken ? Mijn data staan natuurlijk ook op een aparte partitie.

Heel erg bedankt en vriendelijke groeten

Bet Dehaerne
 
jij wenst 2 partities te gebruiken als een dual boot systeem ..
op beiden partities ga je dezelfde Windows installeren heb ik de indruk ....?
waarvan dan de bedoeling is om deze Windows op de 2de partitie te upgraden naar de Windows 10... !
je kan dit inderdaad doen maar je dient de 1ste partitie te upgraden ... ga je de 2de partitie upgraden dan zal waarschijnlijk de licentie van de 1ste partitie in het gedrang komen !

**wat ik ooit gedaan heb dit was toen de upgrade Windows 8 nog in aanbieding was !
is het volgende ...
ik had op de 2 de partitie een kloon neergezet van mijn besturingssysteem en vervolgens vanaf de 2de partitie opgestart om deze te upgraden naar de Windows 8
waarom dit , omdat ik eerst de Windows 8 wenste te testen !
na deze 1 maand getest te hebben beviel deze me wel en besloot ik om deze op de 1ste partitie neer te zetten !!
dit was niet zo simpel ...ik diende eerst een kloon te maken van deze Windows 8..
vervolgens diende ik dan de 1ste partitie te verwijderen zodat dit een niet toegewezen ruimte werd ...
daarna startte ik op vanaf de opstart cd die ik had aangemaakt met het zelfde programma waarmee ik ook de kloon had aangemaakt en ik voorzag de niet toegewezen ruimte welke de 1ste partitie was van deze Windows 8..
herstarte het systeem nadat het overzetten van de kloon gedaan was en kon vervolgens ook vanaf de 1ste partitie opstarten ....opgelucht dat ik was besloot ik dan maar de 2de partitie te formateren om deze te gebruiken als een data partitie ....

het moraal van dit verhaal : als het de bedoeling is om eerst deze Windows 10 te testen op een 2de partitie ....
en je besluit nadien om enkel met de Windows 10 verder te gaan zorg dat je het juiste programma gebruikt of bespaar je de moeite en upgrade de Windows op je 1ste partitie !
 
neem in elk geval eerst je voorzorgen en maak je een systeemkopie aan met de bijhorende opstart cd (systeemkopieschijf )... je weet immers nooit ...
gebruik je bijvoorbeeld acronis treu image dien je ook een opstart cd aan te maken ...nadat je dus een image van je C + de opstart partitie heb aangemaakt ....
**eender welke programma je gebruikt om een image veilig te stellen ... je dient ten alle tijde ook een opstart cd aan te maken waarmee je deze veilig gestelde image ( systeemkopie ) kunt benaderen ...
de image ( systeemkopie) bewaar je dan ook op een externe schijf ..
 
Wat een goed idee is (ik doe dit al jaren). Ik kloon mijn schijf naar een andere schijf. Ik maak geen images, alleen exacte klonen. Wil ik Windows 10 testen, dan doe ik eenvoudig de upgrade. Is er een schijf stuk, plaats ik gewoon de reserve schijf en werk verder. Iedere 6 maand ongeveer zet ik het programma van mijn voorkeur aan het werk. Zet een vinkje bij de optie "computer uitschakelen bij het einde van de taak" en de volgende dag wanneer ik naar de pc ga heb ik een nieuwe kloon klaarliggen die dan weer verdwijnt in de kast.

PS: Wanneer ik een pc van de famillie onder handen neem doe ik hetzelfde. maar dan kan het zowel een 2.5 alsook een 3.5"" schijfje zijn, of bij schijven tot 128 gig kan dat zelfs een stick worden die ik daar even voor gebruik dat gebruikt word. het is dan toch enkel uit voorzorg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan