Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo iedereen



Sinds vandaag heb ik het probleem dat wanneer ik mijn Windows 10 laptop in slaapstand laat gaan met de Fn-sneltoets, deze wel in slaapstand gaat, maar er niet meer uitkomt.
Het lichtje van slaapstand brandt dan wel, maar wanneer ik een toets aanraak stopt het slaapstandlichtje met plinken en start de computer niet op.

Vervolgens dien ik de computer weer volledig opnieuw op te starten met de powerknop, wat dan ook enkele seconden langer duurt dan vroeger. (SSD enzo ;))

Sinds eind juli heb ik Windows 10 en het probleem doet zich pas sinds vandaag voor.
Ik heb geen software geïnstalleerd de afgelopen dagen, maar toen het probleem de eerste keer voorkwam, kreeg ik bij het opstarten wel de melding dat er updates geïnstalleerd werden.

Hoe kan ik terug mijn werkende slaapstand terugkrijgen?

Mijn laptop is een Acer Aspire VN7-791G-759Q met Windows 10 Home

Alvast bedankt voor jullie hulp!

computerman3
 
je gebruikt dus een SSD !
dan is zelfs de slaapstand in feite af te raden !
want gebruik je de slaapstand op een SSD dan verkort je de levensduur van de SSD.

lees het volgende maar eens na ...
Schakel de hybride slaapstand/sluimerstand uit
Elke keer dat de computer in de hybride slaapstand gaat (de slaapstand waaruit Windows hersteld kan worden wanneer er een stroomuitval is geweest), wordt het RAM-geheugen naar het bestand hiberfil.sys op de SSD-schijf weggeschreven.
Dit kan worden uit*geschakeld met het commando POWERCFG /HIBERNATE OFF in het opdrachtvenster (te openen via het Win-X startmenu, Opdrachtprompt (als administrator opstarten)).
Hierna is de slaapstand nog wel mogelijk zolang deze maar wordt voorzien van stroom. Met het commando POWERCFG /HIBERNATE ON is de hybride slaapstand weer in te schakelen.
bron : Instellingen en aanpassingen voor een SSD-schijf.
 
Oeps, dan kan dan absoluut niet de bedoeling zijn.
Merk wel op dat de laptop 98% van de tijd aan het stopcontact hangt en dus continu van stroom voorzien wordt.

Ik heb bovenstaande tip nog niet uitgevoerd.
Als ik boven de slaapstandknop hang in het start menu, krijg ik nu volgende 'tip' van Windows
Naamloos.png

Staat de instelling dan juist of nog niet?

computerman3
 
over welke SSD gaat het hier ...er zou wellicht een programma aanwezig kunnen zijn om de ssd te configureren ...
zo gebruik ik de Samsung EVO SSD en deze heeft de Samsung Magician meegekregen om de ssd te configureren ..
ook bij de energie instellingen staat deze dan hier vermeld .

je kunt de optie " slaapstand " uit het menu halen van de afsluit toets ...
klik op de Windows toets +X en kies energiebeheer
in de linkerkant klik je dan op " het gedrag van de aan/uit toets bepalen "
zet nu het vinkje uit van de slaapstand en bevestig dit ...

de Windows 10 home energie instellingen van de aan/uit toets zien er zo uit ...

Ashampoo_Snap_2015.08.19_17h20m59s_038_.png

deze van de Windows 10 pro hebben dan weer meerdere opties ..

Ashampoo_Snap_2015.08.19_17h24m37s_039_.png
 
Dag Qtex

Bedankt voor je reactie. In mijn startbalk zie ik geen programma's die het beheer van mijn SSD lijken aan te geven.
Het enige programma dat hiervoor mogelijk in aanmerking komt is het 'Acer Care Center' waarmee ik mijn schijven kan opruimen, opstartprogramma's in en uitschakelen, drivers updaten,...
Ik weet niet of dit programma het beheer van mijn SSD voor zijn rekening neemt.

Mijn SSD is een Kingston RBU-SNS8100S3128GD, de andere schijf is een HDD van Western Digital 1TB.
Naamloos.png

Ik heb ondertussen de raad van je eerste en tweede bericht opgevolgd.

Naamloos2.png

Wil dit dan zeggen dat ik de computer niet meer in een vorm van slaapstand kan laten gaan en deze dus telkens aan en uit moet zetten?

computerman3
 
evenzeer zal je laptop in slaapstand gaan bij het dicht klappen van het deksel ...
van de Fn + de F4 toets wist ik niets af ...daar ik deze hier niet heb op de desktop...
maar als dit er bij u ervoor zorgt dat deze weer zonder een heropstarten uit de slaapstand komt en de laptop is daarmee te gebruiken dan zegt dit toch genoeg .. !

wat betreft de Acer Care Center ....

 
Dag Qtex

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was in mijn voorgaande berichten. Het probleem van niet meer uit slaapstand te geraken, kwam voor bij die Fn + F4 toets (en bij slaapstand in Start).
Na het volgen van je twee tips, was het probleem van de baan, waarvoor dank! ;)

Door het veranderen van deze instellingen, is het onnodige verslijten van mijn SSD dan ook opgelost?

computerman3
 
als je de tips opgevolgd heb vermeld in de link van bericht 2 betreffende de Instellingen en aanpassingen voor een SSD-schijf ja dan is dat risico van de baan .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan