Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mensen,

Ik heb momenteel 2 s-ata schijven in mijn PC als raid 0 draaien.
Aangezien waarschijnlijk de software van XP problemen geeft wil ik alles opnieuw configureren en weer gewoon XP op 1 s-ata schijf en de andere schijven als extra waarvan 1 ook voor Ubuntu.
Hoe moet ik dit aanpakken m.a.w.kunnen 2s-ata schijven en 1 beide schijf samenwerken via mijn moederbord waar dus ook eide aansluitingen opzitten.
Iemand suggesties?
Vast bedankt
Wipo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze discussie verplaatst, de experten van linux gaan u beter kunnen verder helpen.
Beste is dat je gewoon XP installeerd op de sata-schijf, en daarna ubuntu.
Via de bootloader van ubuntu stel je eenvoudig in welk systeem standaard als eerste opstart, ook de wachttijd om een systeem te selecteren stel je daar in.
Daar je al met sata werkt zullen de bios settings reeds goed ingesteld zijn denk ik.
 
Bij oudere systemen gebeurt het dat het bios roet in het eten gooit, maar dat lost de bootloader ( Grub ) van Ubuntu voor je op.
De beide worden behandeld als een gewoon station.
Ik heb zelfs nog meer partitie's op mijn sataschijf.
Ik heb zelf een dualboot lopen met vista op sata en xp op een ide schijfje (via de vista bootloader).
Ik ga daar binnenkort windows 7 bijzetten.
Nooit problemen mee gekend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het moederbord is een asus P4C800-E deluxe en ik heb er een service cd voor.
Maar ik wil alleen nog Linux installeren als ik 1 eide schijf kan gebruiken samen met de 2 sata schijven.
Dit zou toch moeten kunnen?
 
Wipo

Kan even niet volgen
Maar ik wil alleen nog Linux installeren als ik 1 eide schijf kan gebruiken samen met de 2 sata schijven.
Dit zou toch moeten kunnen?
Wil je enkel nog Linux gebruiken, of een Linux + windows xp op de computer. Je kan zeker deze combinatie maken hoor. En ik zou dan adviseren om windows xp op één van de twee sata schijven te installeren en een Linux versie op de schijf met de IDE aansluiting.
 
Ik wil XP op een sata schijf installeren en Ubuntu op eide en dan heb ik nog een sata schijf over als opslag voor documenten en foto's bijvoorbeeld.
Dus extra schijf voor XP.
Maar belangrijk is te weten dat alle schijven herkend worden bij het opstarten.
 
Maar belangrijk is te weten dat alle schijven herkend worden bij het opstarten.

Zeker, je moet in het BIOS enkel maar SATA schijven op actief zetten. Wat er wel kan gebeuren is, als de SATA schijven een grotere capaciteit hebben dan dat je moederbod ondersteund je ze niet helemaal zal kunnen benutten.
Voorbeeldje: SATA schijf van 250 GB, en je moederbord ondersteund maar tot 160 GB , zal je er maar 160 GB van kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan