Linux / Unix Cinnamon desktop op Ubuntu 23.10

Ik heb Cinnamon geinstalleerd op mijn Ubuntu 23.10 pc - of dat denk ik toch want ik zie op het loginscherm nergens een icoon om die Cinnamon
op te starten/activeren.
Wat heb ik gedaan vanuit de terminal mode: sudo apt update en dan sudo apt install cinnamon en dan terug opgestart.
Heb geen foutmeldingen opgemerkt. Iemand een idee hoe dit kan opgelost worden.
Kan ik deze cinnamon installatie terug ongedaan maken om bvb een nieuwe poging te wagen mbv een PPA?
 
Je hebt Cinnamon geinstalleerd OP Ubuntu? Sterk...
Blijkbaar is Ubuntu Cinnamon een distro op zich... die ga je niet zomaar over (of op) een bestaande Ubuntu kunnen installeren.
Waar haal je de info dat je die zo zou kunnen installeren?
 
Cinnamon is een desktop, géén distro.
Bij de installatie van de meeste distro's wordt je bij de installatie gevraagd welke desktop je wil gebruiken ... als je dus bij de installatie van Ubuntu voor Cinnamon kiest zal je systeem met de Cinnamon desktop draaien.

Of je die nadien nog kan toevoegen c.q. wisselen van wat je nu gebruikt in Ubuntu naar Cinnamon weet ik niet...
 
ChatGPT denkt te weten hoe het moet :

Om de Cinnamon-desktopomgeving op een reeds geïnstalleerde Ubuntu-distributie te krijgen, volg je deze stappen:

1. Open een terminalvenster. Dit kun je doen door de toetscombinatie `Ctrl + Alt + T` te gebruiken of door te zoeken naar "Terminal" in de applicatiezoeker.

2. Voer de volgende opdracht uit om de Cinnamon-desktopomgeving te installeren:

```
sudo apt update
sudo apt install cinnamon-desktop-environment
```

3. Tijdens het installatieproces wordt je mogelijk gevraagd om je standaard display manager te kiezen. Je kunt "LightDM" kiezen, wat een standaard display manager is voor Ubuntu.

4. Zodra de installatie is voltooid, kun je uitloggen om terug te keren naar het inlogscherm.

5. Op het inlogscherm kun je je sessie selecteren door op het tandwielpictogram of een soortgelijk pictogram te klikken naast de inlogknop. Kies "Cinnamon" als de desktopomgeving.

6. Log in op je account en je zou nu de Cinnamon-desktopomgeving moeten gebruiken.

Als je eenmaal bent ingelogd, kun je de instellingen van Cinnamon aanpassen naar jouw voorkeur. Veel plezier met je nieuwe desktopomgeving!
 
Had enkel deze bekeken:

Hier eentje met screenshots:
 
Helemaal geen Linux kenner. TS weet er wrs meer over dan ik maar ben nu zelf af en toe (veel te weinig) met openSUSE (TumbleWeed) aan het spelen.
Eerst natuurlijk wat gezocht alvorens te beslissen en wat dingen tegengekomen over o.a. Cinnamon en andere desktops, wat ik hiervan heb onthouden:

Als je een nVidia GPU gebruikt, die kunnen al eens voor problemen (drivers, ondersteuning) zorgen en is dat het eerste wat je moet oplossen.
Mogelijk moet je Cinnamon via instellingen (tandwiel?) opstarten.
Pop!_OS (System76) is ook op Ubuntu gebaseerd, mss kan dit helpen: Desktop Environment (Change)

In principe kan je al wat geïnstalleerd heb ook weer verwijderen:
Ubuntu Linux Uninstall / Remove Any Installed Software

Verder, enkel ter info, over Linux en mijn keuze, geen reclame of beweren het beter is, enkel waarom. Mss heeft iemand er iets aan.
Alhoewel Linux open is en je in principe voor elke versie eender welke desktop zou kunnen gebruiken klopt dit idd niet altijd.
Ttz, je kan het mss wel installeren maar blijkt niet altijd goed te werken.
Op Linux Mint dat ook op Ubuntu gebaseerd is werkt het dan bv weer wel perfect omdat die het wrs voor hun versie gecompileerd, -tweaked, -tuned, aangepast of.... hebben.

Waarom voor SUSE gekozen?
Omdat het een rolling en toch zeer stabiele distro zou zijn waarbij SUSE wel eerst test op problemen met de updates, indien wel kan je altijd terug gaan.
Daar zou je via de officiële installer (YaST) ook Cinnamon kunnen installeren waarbij ik veronderstel die dan wel goed zou moeten werken? (Mss ooit eens testen.)
XCFCE en wrs nog andere desktops zijn ook mogelijk vanuit de SUSE installer zelf wat meestal betekent het ook aangepast voor gebruik met SUSE.
 
Terug
Bovenaan Onderaan