Hoe kan ik mijn RAM-geheugen efficiënter gebruiken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Ik heb onlangs mijn RAM-geheugen geupgrade van 2 naar 4 GB.
Dankzij het programmaatje All_CPU_Meter kan ik aflezen hoeveel RAM mijn computer op elk moment gebruikt.
Bij mij is dat bij normaal gebruik maximaal 50 à 55 % van het aanwezige RAM.
Nu is mijn vraag : hoe kan ik mijn computer zo instellen dat het méér RAM gebruikt ?
Dit alles met de bedoeling om mijn computer sneller te maken (opstarten en programma's opstarten).
Een hele tijd geleden heb ik ergens gelezen dat je Windows kan verplichten om een gedeelte van haar (opstart)programmatuur in het RAM te laden, zodat Windows sneller gaat. Maar hoe moet dat ?
Groetjes,
Geert1964
 
Beste,

Om je geheugenverbruik en andere resources op te volgen moet je gewoon Windows Taakbeheer starten. Hier heb je geen extra applicaties voor nodig.
Je begrijpt ook niet echt de werking van je RAM geheugen. Het is best ok als Windows met apps ongeveer 50% van je aanwezig 4GB gebruikt. Dit is heel normaal. Je wilt echt niet dat die ineens 100% van je RAM gaat gebruiken.

Er is echter wel één instelling waar je kan bepalen of je Windows achtergrond services voorang krijgen of je geinstalleerde applicaties. Standaard staat dit op applicaties, wat goed is.
Maw, je Windows maakt optimaal gebruik van je RAM geheugen. Indien een applicatie meer geheugen vraagt, gaat Windows dit kunnen leveren. Je hebt die reserve nodig indien beschikbaar!

Begin ook niet te knoeien met je virtueel geheugen. Dit maakt totaal geen verschil. Laat die instelling op zelfbeheer door Windows. Er zijn echter zeer weinig situaties waar deze instelling "mogelijk" voordeel bied, en dat is ivm databases. Alle andere situaties, laat het zoals het is. Ook al raad iemand aan om dit wel te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan