Hardware Intel N100 of Intel Core i3 1115u laptopje?

cve

Medewerker
Forumleiding
Mijn dochter moet volgend schooljaar veranderen van school en dient daar een nieuwe laptop voor te hebben.
Op school bevelen ze de Lenovo 300W Gen 4 aan die met een Intel N100 processor komt.
Ik heb gezocht naar iets wat naar mijn inziens beter is en dat is de Lenovo Thinkpad L13 Yoga Gen 2
Lenovo Thinkpad L13
Lenovo W300 Gen 4
Waarom denk ik dat de Thinkpad beter is als de W300?
Intel core i 3 1115u tegenover Intel N100
8 GB RAM voor de Thinkpad, volgens ik vind heeft de W300 er slechts 4?
Voor mij dan de grootste reden naast de processor (mijn dochter vind dat niet zo erg) 13.3 " voor de Thinkpad en 11.6 voor de W300.
Nu heeft ze op school een W300 e Gen 2. Dus die 11.6" is ze wel al gewend, maar ik denk dat een iets groter scherm beter is.

Wat is er verder belangrijk;
touchscreen en met stylus.
lange batterij duur, want ze mogen hem niet in de lader steken op school.
Wifi, maar beide hebben Wifi, dus dat is niet van tel bij wat ik wens.
De prijs niet hoger als 600€ en nieuw, geen refurbisch toestel.
 
Dank u Lange Pier,
Ik zie dat er op de site van bol iets misgelopen moet zijn. Het is geen intel core i3 1115u, maar een intel core i3 1115G4.
Heb ze beide nu vergeleken en de Intel core i3 is iets, maar niet veel beter als de N100. Ik vond nergens de u, maar daar dat de site een mis had begaan in hun omschrijving vond ik hem niet. Nu is het eigenlijk nog of het die 90€ meerprijs voor de laptop met intel core i3 te verkiezen is of de W300 met een kleiner scherm en 90€ goedkoper en ook nog eens een case om die laptop in te stoppen. Bij de duurdere is enkel de pen erbij geleverd. Dus moet daar ook nog een laptop case of tas bij gekocht worden. Waardoor die nog duurder zal uitkomen als de thinkpad.
 
@lange pier en @DDragon80 , ik ben het met jullie eens dat de pro series echt wel een stuk beter zijn als de gewone consumenten producten, maar gezien wij maar 1 loon hebben en er volgend schooljaar er 2 van onze kinderen naar een andere school gaan en beide een nieuwe laptop nodig hebben moeten we kiezen. Of 1 een nieuwe en van een pro serie, of beide een nieuwe, maar dan eentje die voor gewone consumenten is en dus een pak minder gaat kosten. Waarom denken jullie dat ik er een max bedrag van 600€ heb opgeplakt? Niet omdat we maar zoveel willen uitgeven, maar omdat we maar zo weinig kunnen spenderen. Ik begrijp jullie beweegreden hoor, daar zit het probleem niet, maar het van financieel niet aankunnen.
 

HP 17-cn2038nb Azerty​

Deze heeft een 17 inch scherm. Geen touch scherm, Maar waarom is dat zo belangrijk ? Voor u of voor je dochter ?
In promotie bij Coolblue 599 €

Karakteristieken op
https://www.hp.com/be-nl/products/laptops/product-details/product-specifications/2101957655
Beste merel,
Ik kan dan nog goedkoper gaan hoor als die 599€ als die touchscreen en stylus niet belangrijk waren voor mijn dochter, alle voor de school, heb er de infofiche bij gestoken.
Eens je een laptop of 2 in 1 gaat zoeken met touchscreen en stylus gaan de prijzen echt wel makkelijk boven de 1500€ voor een laptop. Dat kunnen we helaas niet uitgeven aan een laptop. Die Lenovo's zijn er die tegen een stootje kunnen en nog enigszins meevallen qua prijs. Scherm grootte is te groot dat jij daar aanbeveelt, dat ding moet in haar boekentas kunnen en op de lessenaar naast hun boek. Dan is alles onder de 15.6 prima.
 

Bijlagen

  • PXL_20240505_101751685.MV.jpg
    PXL_20240505_101751685.MV.jpg
    48.9 KB · Weergaven: 15
Update,
het zal misschien toch nog een andere laptop moeten worden dan wat ik hier aangekaart heb(misschien bevelen ze daar dan een heel andere laptop aan). Misschien gaat ze naar een andere school. Ze is gisteren nog met haar moeder naar een andere school gegaan, wat ze eerst niet zag zitten. Maar nu ze er is geweest denkt ze toch dat die school wel wat zou kunnen zijn voor haar. Het gaat dan over colege die dan zuiver ASO is of waar ze nu is ingeschreven waar het ook wel onder ASO niveau gaat, maar eigenlijk zo iets is tussen ASO en TSO, dus iets minder moeilijk. Maar ze neigt nu wel meer naar het colege waar het iets moeilijker is en dus een zuivere ASO richting is. Die laptops die ik hier aan kaarte waren voor er zowat tussenin. Dat is de school waar mijn oudste zoon nu zijn laatste jaar aan het afmaken is. Volgend jaar gaat hij leren om verpleger te worden. Dit is in Bachelor niveau, dus ook niet min. Van mij hebben ze die hersenknobbels niet mee gekregen, dat is te danken aan hun slimme mama. Ik heb slechts een diploma BSO. Heb hier nog ASO, TSO en BSO gebruikt, maar nu noemt dat doorstroom finaliteit A en A*, A is waar ze voor ingeschreven is, A* is dan colege, dat is dan wat wij nog ASO noemden.
 
Ik weet het, mss niet ter zake, maar toch iets waar ik bij een post erover dan toch denk.

Kan een school je ook verplichten een (bepaald type) laptop aan te kopen?
Hoe vaak horen we niet dat onderwijs voor veel mensen (veel) te duur wordt?

Dan nog verplichten eentje met aanrakscherm en stylus wat het zoals je zelf zegt nog duurder maakt.
Waarop lezen vaak minder comfortabel is omdat je vanwege kleine lage resolutieschermen veel moet scrollen,
Als er wat foto's of grafische afbeeldingen in staan mss ook nog langzaam.
Of als je later zelf documenten met foto's, afbeeldingen, grafieken enz. moet maken niet vooruit te branden is...
Terwijl een standaard bruikbare laptop, ok wel wat duurder, maar veronderstel toch langer bruikbaar is? En op langere termijn goedkoper?

Stel, wat als iemand niet meer heeft dan een oudje gekregen met linux? Windows te duur vindt?
Waar je ook tekst- en andere (be)verwerkingen op kan doen?
Waarom wordt op scholen geen gratis en/of open source software gebruikt? (Bedoel ook gratis na school, niet "een studenten licentie".)
Het gaat soms om het principe hoe iets werkt?

Mss denk ik er verkeerd over maar In mijn tijd bestond ASO, BSO enz nog niet.
Wij moesten ook alles zelf noteren ipv invulboeken.
Samenvattingen/symtheses, spreekbeurten enz. schrijven zonder autocrorrectie...
Als je dan hoort hoe het met de taal-, wiskunde en mss ook algemene kennis nu gesteld is...
(Ben zelf ook niet van de slimste hoor maar verbaas me soms dat ik dingen weet die ik vroeger op school (jaren 60-70) geleerd heb waar de jeugd blijkbaar nies meer over hoort.)

(Verplaats dit gerust naar ergens anders als het hier niet hoort.)
 
Laatst bewerkt:
Beste @Deus ,
Enkele schooljaren geleden had Ben Weyts besloten dat we snel naar een digitale sprong moesten gaan op school, want de computer is de toekomst. Dus werd er geld vrij gemaakt en kregen de scholen geld van de regering om laptopjes te kopen en uit te delen op school. Echter 2 schooljaren geleden besliste diezelfde Ben Weyts, dat het te duur was om dit nog langer te doen. Ondertussen waren alle scholen over gestapt naar deels digitaal lessen. Nu worden de leerlingen dus verplicht om zelf voor een computer te zien. De school zegt niet dat je dit of een ander toestel moet kopen, ze geven enkel wat ze moeten bevatten. Zie in post #9 de flyer die ik hier gepost heb. Als je dan zoals wij het niet breed hebben niet voor een pro toestel kunnen gaan en de specs volgen zoals opgegeven in de flyer is het dat toestelletje dat school aanbied of die thinkpad die binnen de prijzen valt. Dus niet veel keuze in een beperkt budget.
 
Kan een school je ook verplichten een (bepaald type) laptop aan te kopen?
Ja, zoonlief ging naar de HBO ICT waarbij hij perse een Macbook PRO moest aanschaffen, hele familie heeft toen meebetaald, benne dure dingen.

Heb je hier wat aan?
 
je spreek van Intel core i 3 ik zou hoger gaan om tocht Windows 11 te hebben kies je voor AMD Ryzen als Processor 5 of 7
ik zou het volgende aanbevelen 15 inch intel core 5 of 7 en minimum 8 GB ram
de 15 inches laptop zijn meestal de goedkoopste wat kleiner is of groter is, is meestal duurder dat is mijn ervaring

bij coolblue.be heb je tweedekans die soms goed afgeprijsd zijn en die nog nieuwe als zijn , zoals deze https://www.coolblue.be/nl/tweedekans-product/2366558 als de link niet meer werkt is deze verkocht
 
Laatst bewerkt:
@cve @lange pier Bedankt voor de update.

Digitaliseringsverhaal kan ik volgen.
Maar je verplichten een (veel te) dure Macbook Pro te moeten kopen, terwijl een Windows laptop alles kan wat een Macbook kan maar andersom niet... Vind ik straf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan