Nou, ondanks al mijn uitleg van de eerste post hier moet ik toch even wat nuanceren en 1 ding zit ik toch wel mee.
De artiesten hun inkomen is amper 10% van de cd-verkoop, dat is al lang geweten en op vele plaatsen te lezen.
Waar gaat de rest naartoe? de labels gebruiken dat om de geluidsstudio te huren, de cd te persen, reclame te maken enzovoort.
Het is niet enken zakken vullen dat ze doen hoor.
De artiest heeft dus onrechtstreeks zeker en vast ook de verkoop van cd's meer dan nodig, want geen cd, geen bekendheid, geen radio die hun muziek nog kan spelen, en geen volk op de concerten wat weer betekent dat de verkoop van merchandise stilvalt.
maw, neem 1 schakel weg, en de hele industrie zakt in elkaar.
Of de hoge prijzen van cd hierdoor gerechtvaardigd zijn is iets anders.
Zoals Jive1 al aanhaalt, een copie maken voor eigen gebruik mag je doen.
Maar de heffing van auteursrecht op de media om een copy me te maken druist regelrecht in tegen dit RECHT.
Daar kan ik evenmin vrede mee nemen, je betaalt zo alweer dubbel copyrights, want je hebt in dergelijk geval dit reeds betaald bij de aanschaf van je cd.
De muziekindustrie begint terug te stelen wat ze kwijt zijn, dat kan geen goede oplossing zijn.
Daarom stel ik me de vraag of het niet beter is het downloaden te legaliseren.
Zo komt de muziek wel op radio en internet terecht, komt er goedkoop reclame als de muziek goed is, komt er volk nar concerten en draait de verkoop van merchandise goed.
Ze moeten het hele systeem omgooien, maar zonder zich schuldig te maken aan datgene wat sommigen doen, " stelen "!!!
Downloaden aan 99ct/nummer is ook niet juist, want als je opslagmedia stuk gaat moet je opnieuw downloaden aan 99ct/nummer.
Auteursrecht in de prijs van je media vind ik een goed idee, ALS het downloaden gratis word toegestaan.