Justitie: plak je webcam af

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Het overnemen van een webcam is relatief eenvoudig geworden

Wie de webcam van zijn computer niet gebruikt, kan die maar beter afplakken. Dat adviseert Justitie.

Volgens de landelijk officier van justitie Cybercrime, Lodewijk van Zwieten, maken hackers steeds vaker misbruik van camera's en microfoons. Dat komt doordat steeds meer computers standaard met camera's en microfoon zijn uitgerust. Bovendien hebben mensen het vaak niet door als ze worden bekeken of afgeluisterd.

Simpel

Ook mensen met weinig computerkennis kunnen iemands camera of microfoon overnemen. Als ze erin slagen een relatief simpel computerprogramma te installeren op de computer van hun slachtoffer, dan kunnen ze die computer besturen en bijvoorbeeld ook de webcam en microfoon gebruiken.

Morgen staat een 18-jarige man voor de rechter die zulke software op 2000 computers zou hebben geïnstalleerd. http://nos.nl/artikel/586083-rotterdamse-hacker-aangehouden.html

Inlichtingendiensten

Het afplakken van camera's en uitschakelen van microfoons houdt niet alleen hackers buiten de deur, het biedt ook inlichtingendiensten minder mogelijkheden om af te luisteren.

Van Zwietens advies zal niet populair zijn bij de inlichtingendiensten, maar "de cyberveiligheid van Nederlanders is belangrijker", zegt hij.

Schakelaar

Van Zwieten, die zelf ook een sticker op zijn webcam heeft geplakt, roept verder hardwarefabrikanten op een schakelaar op hun apparatuur te maken, waarmee gebruikers de camera en microfoon volledig kunnen uitschakelen, zodat hackers er niets mee kunnen.

Hoe stop je webcam, microfoon? Link

Bron: NOS
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Simpel

Ook mensen met weinig computerkennis kunnen iemands camera of microfoon overnemen. Als ze erin slagen een relatief simpel computerprogramma te installeren op de computer van hun slachtoffer, dan kunnen ze die computer besturen en bijvoorbeeld ook de webcam en microfoon gebruiken.
Lana dit heb ik meerdere malen gelezen...maar hoe je dit dan ?kom je bij mij thuis en zet iets op pc zonder ik het weet?stuur je email met bijlage waar die rommel inzit?als ik niet op zo iets in ga van één vreemde kan er toch niet veel gebeuren toch...ook als mijn pc redelijk goed is beveiligd..kan zo iets toch niet lukken..ben ik verkeerd verbeter mij aub....;)
 
Sja, hoe komen soms gegevens van miljoenen mensen op straat te liggen ? Hoe worden gehele providers soms platgelegd. Hoe komt men na geld halen uit een Pin automaat aan jouw bankgegevens ?

Allemaal vragen die ik niet in detail kan beantwoorden en al zou ik het weten dan zal ik dit niet op internet plaatsen.
 
Bovendien hebben mensen het vaak niet door als ze worden bekeken of afgeluisterd.

Dit vind ik eigenlijk de beste van alles. Weldra staat er op elke hoek van de straat een camera waarmee iedereen gefilmd word , zonder het zelf te weten.
 
@Lana p.s breek zeker je artikel niet af hoor...tegendeel zo als je zegt één verwittigd man is er twee waard(weet je nog);)
@Swake ben niet helemaal akkoord ..zelf heb ik brief in bus gekregen van binnen kort worden er 9 cameras in je buurt gehangen..en bla bla wat die doen en niet doen!
persoonlijk ben ik daar wel voor..zal misschien mensen die iets willen doen afschrikken...of soms toch één misdaad oplossen toch...;)
 
één opmerking toch ..stel plak camera af...laptop word gestolen...maak ik de dief beetje makkelijker want kan wel prog in pc doen waar ik dief mee kan fotograferen...
sja is zo als deze uitspraak.... Johan Cruijff...'Ieder nadeel heb zijn voordeel.'
 
Een wat ouder bericht:

FBI schakelt al jaren stiekem webcams in

De Amerikaanse inlichtingendienst FBI zet geavanceerde malware in waarbij de webcams van verdachten ongemerkt worden ingeschakeld.

De opsporingsmethode wordt “voornamelijk” gebruikt bij terrorismezaken of bij de meest ernstige criminele onderzoeken. Dat zegt een voormalig eerste assistent van de Operational Technology-divisie van de FBI tegen The Washington Post. Het inzetten van deze speciaal ontworpen malware kwam aan het licht bij de opsporing van een inmiddels naar Iran gevluchte verdachte.

Met toestemming van de rechter


Hij is in verband gebracht met een serie bommeldingen bij universiteiten en vliegvelden in de Verenigde Staten. De FBI kreeg in deze zaak vooraf toestemming van de federale rechter in Denver, iets wat volgens de krant in het verleden ook is geweigerd. De malware is na het verkrijgen van de gerechtelijke toestemming op de verdachte 'afgevuurd' via diens Yahoo-mailaccount.

Het doel van deze high tech-surveillance was het verzamelen van real-time beelden voor identificatie en locatiegegevens. De pc- of laptopcamera wordt daarbij ingeschakeld zonder dat een indicatielampje gaat branden. Verder is deze krachtige FBI-software ook in staat gedownloade bestanden, foto’s en opgeslagen e-mails te bemachtigen, zo blijkt uit rechtbankdocumenten.

'Minimaal ingezet'

De FBI noemt deze spyware “netwerk opsporingstechnieken” en gebruikt het graag bij verdachten die bedreven zijn in het wissen van hun online sporen. Het kapen van webcams is al jaren een populair middel van malwaremakers, maar ook van bijvoorbeeld een verhuurder van kantoormeubilair. Voormalige Amerikaanse overheidsfunctionarissen melden dat de FBI de opsporingsmethode spaarzaam inzet, om de publieke referenties tot dergelijke online surveillancetools tot een minimum te beperken.


Bron: Webwereld
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan