Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste,

Sinds enige dagen start men pc zeer langzaam op.
Het ophalen van de programma's en zo lukt nog wel , doch eenmaal klaar daarmee begint mijn harde schijf constant te swichen (lampje gaat aan en hij draait voor enkele minuten).
Dacht aan virus , alles gescand niks gevonden. Malware niks.
Dacht aan externe gebruiker, 'allesgeblokkeerd' , geen verandering.
Intussen kan ik niks of zeer traag werken.

Heb intussen mijn schijf gekontroleerd met chkdisk , geen fouten.
CCleaner uitgevoerd.
Defragmentatie gedaan.

Resultaat: deze morgen van hetzelfde , een gebrom.
Eenmaal hij 'iets' gedaan heeft bolt alles normaal. Is ook niet altijd het geval.Meestal de eerste keer elke dag als ik opstart.

ZOU de hardware de fout kunnen zijn (zoeken achter bepaalde info).

Dacht het op te lossen door de schijf over te kopieren naar een andere met GHOST 2003 (opstarten in DOS mode) , doch die diskette werkt niet meer .
Kan ik dit ergens terug bekomen als freeware??? (gewoon alles van 1 schijf over kopieren naar een andere).Was een goed programmake , doch werkt nie meer. Iemand andere alternatieven??

bedankt op voorhand

Marcel
 
ik werk met windows xp prof
het is een packad bell imedia
geheugen van 1,7 mb ram (ongeveer)
klok 1,77 mhz

schijf van 30 gb(die begint te rammelen, en precies iets te zoeken elke dag)

marcel
 
Zet eens in ccleaner onder gereedschap knop opstarten enkele programma's op " nee "
Installeer eens HD tune en doe er een errorscan mee.
Is er iets mis met de schijf gaan we het vlug weten, meestal is dat aan het begin van de schijf als er problemen zijn.
 
Dader nog niet gevonden.
Heb ccleaner uitgevoerd zoals gezegd ,opstarten gaat nu sneller.
He ook die hd check van de schijf uitgevoerd , 1 foutje , doch werd zelfs niet vermeld in het overzicht.

Ga nu alle antivirus -malwaren eens wegdoen (mijn firewall: comode en avast natuurlijk niet).
Voor de rest heb ik gekeken in taakbeheer , enkel de teller van ieplore leek te lopen , cpu gebuik 5 procent, eigenaardig.

Ga Verder zoeken, en alle xtern verkeer blokkeren, en zien watde schijf dan doet, maar dat had ik al gedaan ervoor , eens zien of die virusscanner van zen eigen opstart.

Laat nog wel iets weten.

Grtjes,

Marcel.
 
He ook die hd check van de schijf uitgevoerd , 1 foutje , doch werd zelfs niet vermeld in het overzicht.

Dit soort fouten moet je juist interpreteren, en nooit minimaliseren.
Je vermoeden van hardwareprobleem is juist.
Misschien wat weinig ruimte op overschot.
Maar dat ene foutje....
Kijk, als zo een programma een foutje rapporteert gaat het om meerdere beschadigde sectoren op de harde schijf.
Schade aan een hard disk word niet gerapporteerd omdat iedere schijf een kleine fout corrigeert.
Wanneer er een foutje gerapporteerd word is de schade dusdanig groot dat deze door de chip niet meer gecorrigeerd kan worden.
Je pc lijkt al meer dan 6 jaar oud te zijn terwijl een schijf normaal niet zo lang hoort mee te gaan.
Je zegt ook dat ze rammelt.
Een backup maken en een grotere schijf steken is de oplossing voorje probleem.
Deze gaat binnenkort stuk.
 
Als je kan eens testen met een schijfje.
Ik heb net een tutorial klaargestoomd over backups maken.
http://www.pctuts.be/f245/hoe-maak-je-beste-een-systeembackup-met-freeware-36551/index3.html
Maar als je met een oude xp werkt die al enkele jaren meegaat kan een herinstallatie ook aan de orde zijn.
Je kan dat nog proberen, maar dan zijn ook alle settings en data die op de systeempartitie staan weg.
Een backup daarvan is natuurlijk een noodzaak.
Een verse installatie van xp gaat je systeem sneller (lees minder traag in geval van beschadiging) maken.
Dat kan nog een tijd goed gaan tot er meer slijtage optreed op de schijf.
Dan kan het ook plots snel gedaan zijn.
In geval van slijtage of schade gaat in de backup van je systeem ook schade zijn, er gaat data ontbreken.
Ook in dit geval denk ik dat het herinstallatie word, een nieuwe start met een nieuwe xp.
Je kan proberen met een backup, en sfc.scannow uitvoeren na terugzetten van de backup om zo de systeembestanden te controlleren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan