Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn harde schijf is onderverdeeld in 2 partities: de C is ongeveer 70G (maar die begint vol te geraken) en daarop staat mijn software, en de D die 214 G groot is en waarop al mijn data staan. Ik zou graag een deel (bv. 70 gig) van de D-partitie overzetten naar de C-partitie. Kan dat en hoe pak ik dat aan?
 
staat er op je D partitie DATA !
vermoedelijk wel ....daarom dien je nu eerst als voorbereiding de D partitie te defragmenteren met het defragmentatie tool van Windows .
deze vind je bij de burreau accessoires...
het defragmenteren gebeurd in 10 stappen en heeft géén negatieve gevolgen op de aanwezige data.

nadat het defragmenteren van de D partitie gedaan is sluit je het defragmentatie tool af ...
klik nu met rechts op computer .
kies beheer ( rechts klik op beheer en uitvoeren als administrator )
er opent een ander scherm , klik op schijfbeheer ...weer opent zich nu een ander scherm ..
rechts klik op de D partitie en kies verkleinen
opmerking : omdat windows het niet toelaat de C te vergroten met een 3de partitie ; dien je nu de aanwezige data van de D te verhuizen naar de 3de partitie !
het komt er nu op neer dat je de te kleine grootte tevens groot genoeg maakt.. zodat je, nadat je de derde partitie verkregen heb ..de data van de D naar deze 3de partitie kunt verplaatsen...

als het verplaatsen van de data ( D) naar de nieuwe partitie gebeurt is verwijder je de (D)..
hier door verkrijg je een niet toegewezen ruimte ...
je kan desnoods indien deze niet toegewezen ruimte te groot is voor in zijn geheel toe te wijzen aan de C ...
de niet toegewezen ruimte opsplitsen door de 3de partitie te vergroten ...

klik daarom met rechts op de 3de partitie waar nu zich de data op bevind en kies om deze te vergroten ...
geef dan de gewenste grootte aan waarmee je de 3de partitie wenst te vergroten ...let op dat er nog voldoende niet toegewezen ruimte overblijft om aan de C toe te wijzen !

is de 3de partitie groot genoeg naar wens ...
klik je nu met rechts op de C en kies je vergroten ....geef de rest van de niet toegewezen ruimte aan de C
bevestig je keuze telkens je dit gevraagd word .


wat je uiteindelijk overhoud is een C en een D(ata) partitie namelijk ga je nadien de 3de (die in feitte je 2de partitie word hernoemen naar D )
 
Hangt er allemaal ook vanaf hoeveel data er op de D partitie staat. Je zou in bovenstaand geval praktisch alles moeten kunnen verplaatsen naar de 3de partitie op het einde van de disk. Maw, er mag van die 214GB maar de helft in gebruik zijn, en zelfs nog minder omdat die defrag van Windows wat steken laat vallen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan