Status
Niet open voor verdere reacties.
S

Silverwing

Gast
Een kennisvraagt mij om zijn probleem hier eens voor te leggen,want dat duurt al een hele tijd
en hij is het stillaan beu.
Als de pc gestart word blijft deze hangen in het eerste opstartscherm,dat met al die witte tekst(weet niet hoe dit noemt)
Bovenaan staat er Device Listing
Daaronder een aantal zinnen met een cijfer achter.
Bij 2 staat er NA ipv een cijfer achter,nl memory contr en input device.
Onderaan staat er verifying DMI Pool Data.
Na +/- een minuut komt er dan onderaan de melding Disk boot failler:insert system disk and press enter.
Hierna drukt hij dan op de reset knop om de pc te herstarten en die start dan wel normaal op.
Ik heb de instellingen voor opstarten nagekeken en die staan juist ingesteld.
boot1 hdd1
boot2 cd rom
Het probleem doet zich meestal enkel voor als de pc een hele tijd heeft afgestaan,wanneer om één of andere reden de pc tijdens het werk (omwille van updates etc)moet herstart worden gaat dit probleemloos.
PC gegevens: OS=Windows XP, AMD athlon3500+ 1GB ram video,MSI NX780 GTX
Wat kan er gedaan worden om de pc normaal te laten starten?
 
Harde schijf eens op een andere connector geprobeerd?
Is het een sata of pata trouwens?
Bij pata eens het kabeltje vervangen.
Ze staat in laatste geval op master ingesteld neem ik aan.
De MBR kan corrupt zijn.
Neem easybcd eens binnen en herschrijf de boot.ini er eens mee.
Kies uninstal de vista boot loader (die niet bestaat op het systeem)
De xp loader word ermee hersteld.

PS; je bedoelt het dos scherm van het bios, kan niet anders daar er niet van de hard drive geladen is.
 
Laatst bewerkt:
Heb het gedownload,maar moet het dus op zijn pc proberen.
Moet het geinstalleerd worden of hoe werkt het juist?
Heb de screenshots en de documentation op de site al bekeken maar heb het nog niet volledig voor elkaar hoe tewerk te gaan.
Tot de tab Manage Bootloader en dan zoals alles in het voorbeeld staat ben ik mee,maar dan?Op write MBR klikken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Write MBR, juist.
Ik was de screenshot vergeten bijzetten.
Doe dat als de rest niet werkt.
Scan ook eens op slechte stukken, de schijf kan versleten zijn.
 
Ik zit dit topic eens te lezen, maar waarom stel je jouw kennis niet voor om lid te worden van Pctuts, zodat hij de vraag zelf kan stellen hier ?

Dit werkt meestal sneller dan met een tussenpersoon.
 
Ik zit dit topic eens te lezen, maar waarom stel je jouw kennis niet voor om lid te worden van Pctuts, zodat hij de vraag zelf kan stellen hier ?

Dit werkt meestal sneller dan met een tussenpersoon.

Omdat die absoluut niets van forums kent en dit ook niet wil leren.Zijn pc kennis is beperkt tot een mailtje versturen.
Cru gezecht hij is liever lui dan moe en denkt alles beter te weten.
Een hele opdracht om zo iemand voort te helpen,maar als je een beetje mensenkennis hebt dan kan je dat wel oplossen.
 
Heb vandaag de schijfcontrole gedaan,heb gevolgd tot 90% van de laatste stap tot ik werd afgeleid en de pc even later herstarte.Daar zal alles dus wel in orde zijn nu.
Er bleken 2 sata HDD in de pc te zitten,de sata kabels zaten naar mijn mening niet goed op het mobo,ik kon er gemakkelijk van links naar rechts mee bewegen.Heb deze dan ook goed vastgezet.
Dan easybcd :direct na de installatie kreeg ik deze melding:
4630-fout.jpg


bij op neen klikken kwam deze melding steeds terug,dus dan maar op ja geklikt waarna er niets meer gebeurde maar de melding was wel verdwenen.
Heb dan het programma uitgevoerd als admin,waardoor het zijn werk heeft kunnen doen,en ik de melding kreeg dat de MBR gerepareerd was.
Het is nu afwachten of de pc normaal zal opstarten de volgende keer hij een tijd heeft afgestaan.

Edit 11/9: de pc start nog steeds niet normaal op.na mijn vertrek is er een paar uur gewacht om zeker te zijn dat hij genoeg afgekoeld was,en met tussenpozen van een uur opnieuw geprobeerd,maar elke keer dus terug moeten herstarten met de resetknop om de pc volledig opgestart te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na +/- een minuut komt er dan onderaan de melding Disk boot failler:insert system disk and press enter.
Hierna drukt hij dan op de reset knop om de pc te herstarten en die start dan wel normaal op.
Ik heb de instellingen voor opstarten nagekeken en die staan juist ingesteld.
boot1 hdd1
boot2 cd rom
Het probleem doet zich meestal enkel voor als de pc een hele tijd heeft afgestaan,wanneer om één of andere reden de pc tijdens het werk (omwille van updates etc)moet herstart worden gaat dit probleemloos.
PC gegevens: OS=Windows XP, AMD athlon3500+ 1GB ram video,MSI NX780 GTX

Zowel bij reset als bij herstart gaat het goed.
na langere tijd schijnt de pc van de verkeerde schijf op te starten.
Het ram is dan leeg.
Als het bios in orde is kan he nog aan de mbr liggen.
Start op met 1 schijf.
Als het niet lukt moet win herinstalleerd worden, dan zit de fout daar.
Ofwel schijfje niet meer in orde, maar dan zou het ook bij herstarten gebeuren.
het is een softwareprobleem.
Mag ik eens de inhoud zien van de boot.ini, en waar is win geinstalleerd?
 
Omdat De kennis(echtgenoot van een collega op het werk) geen reactie meer geeft,en als ik me persoonlijk aanbied meneer geen tijd heeft ga ik deze sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan