Stripalbums digitaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

georgine

Gast
Ben bezig om mijn strips in te scannen er dan een cbr bestand van te maken zodat ik ze kan lezen op mijn tablet.

Dat leek een fluitje van een cent te zijn totdat ik ze probeerde te openen op mijn tablet. Hier kreeg ik de melding out of memory. Toen ik een strip van het internet opende ging dit echter wel. Bij nazicht van de strips kwam ik tot de vaststelling dat elke image tussen de 1 en 4 mb bedroeg terwijl dat bij de images van de strip van het internet maxium per image slechts 700 kb was.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt,
Georgine
 
Hangt ervan af op welk bestandsformaat en kwaliteit je deze ingescanned hebt op de eertste plaats.
Een veel gebruikt (dikwijls) standaard formaat met degelijke compressie is JPEG (jpg). Daarboven kan je normaal ook de dpi (dots per inch) instellen. Dit is de kwaliteit van de ingescande foto's. Voor een strip lijkt het me niet echt nodig een zeer hoge dpi te kiezen. Maar wat hier wel belangrijk is zijn de duidelijke contour lijnen en contrast enzo. En ik weet niet of JPEG hier de beste keuze voor is.
 
Bedankt voor je vlugge reactie. Ondertussen heb ik stomweg zelf de oplossing gevonden door de manual van mijn scanner door te nemen. Bij de sectie weergeven en afdrukken kan je de afbeelding bewerken en ook de gewenste compressie instellen: Klein bestand / groot bestand. En daar zat bij mij juist de fout. Ik had gewoon de gescande afbeeldingen omgezet naar een rar bestand daar vervolgens een cbr bestand van gemaakt maar had verzuimd om de afbeeldingen eerst te bewerken vooraleer ze naar een rar bestand om te zetten.

Mijn excuses voor het onnodig gebruik van uw tijd. 'k Had beter eerst verder gekeken dan mijn neus lang was in de plaats van meteen hulp in te roepen.

Sorry, maar toch bedankt.(op)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan