bedankt al maar dan toch een vraagje welke distro raad je dan aan
Ubuntu heb je reeds, die is goed, en meestal kan je via automatis updates naar recentere versie (9.04) gaan.
Je kan ook de recentere iso downloaden, daarvoor kan je even google gebruiken.
Enkel als je een mac hebt raad ik ubuntu af.
Die hebben alle ppc support reeds 2 jaar laten vallen, er komen nog wel nieuwe versies uit via de ubuntu community maar die geven meer en meer problemen.
Ook voor lichte en oudere pc is ubuntu een zeer goede keuze.
Ik vind ook mandriva en vooral voor recentere pc open suse zeer goed.
Geweldige support ook van suse en zeer veel softwarebronnen die je kan blijven aanspreken naast de suse community, ook wanneer de support beëindigd is geloof ik.
Suse lijkt het meeste op windows en is zeer geschikt voor mensen die overstappen van windows naar linux in mijn ogen.
Pas is de nieuwste versie uit (11.2, codenaam " milestone "), ik verwacht er veel van en ga het proberen zodra ik er de tijd voor vind.
Enig nadeel is dat het je systeem iets zwaarder belast dan ubuntu, dit geld zeer zeker ook voor mandriva.
Hiervoor raad ik minstens pentium 4 aan.
Fedora moet normaal goed werken.
Er is zelfs een ppc variant genaamd yellow dog die het meeste gebruikt word op powerpc (mac)
Red Hat zelf doet enkel nog servers en bedrijfsnetwerken hoorde ik een paar jaar terug.
Mijn favoriet is debian, maar die is iets minder gebruiksvriendelijk.
En slackware is de oudste en volgens de voorstanders de meest stabiele linux die er is.
Maar enkel geschikt voor gevorderde linuxgebruikers.