verwijdering van xp met behoud van de win7

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

ik wil mijn Win XP volledig verwijderen
Omdat win7 nog nieuw was , had ik voor alle zekerheid XP ook laten staan , op een partitie van mijn harde schijf.
Nu ik al lang zonder problemen met win7 werk wil ik XP eraf gooien om schijfruimte vrij te maken ,
Proleem : Als ik XP wil deleten , krijg ik de boodschap dat ik geen administrator ben . Wel waar dus , maar "Hall" gelooft me niet.

Enig idee iemand om de XP OS te verwijderen? NB: via programmas verwijderen gaat niet , want XPstaat niet in de lijst
mvg qeqeke
 
vraagje
-staat de xp op de eerste partitie ....?
-bezit je de installatie dvd van de win7..?



**opmerking :
ik heb je je eigen topic gegeven , je mag niet een in een ander zijn topic zelf een vraag plaatsen !
 
beedankt voor de tip
ik dacht deze gaat al over verwijderen. Maar dat kan wel een gekruiste linen geven idd.

Bedankt voor de snelle reactie in ieder geval

1-Ik heb de XP CD niet meer gevonden.Ik heb wel de Installatie CDmet WIN 7 erop en de product key .
Als ik die insteek gaat hij automatisch vanalles doen : Daar kan ik niks aan veranderen
Na een paar minuten , zegt hij doodleuk : U hebt al een nieuwere versie . deze sessie wordt afgesloten of zoiets

2 De XP staat op mijn D schijf , 2de partitie dus

Kan u hiermee verder ?

mvg

Qeqeke
 
ok we gaan het in simpele woorden uit leggen ...

1..je start op vanaf de windows 7....
2..in de windows 7 ga je naar schijfbeheer.
rechtsklik op computer en kies beheer ...vervolgens klik je verder op beheren ...
3..er opent een nieuw scherm ....hier klik je verder op schijfbeer (vermeld in de linker kant -
daarop worden nu je harde schijf indelingen weergegeven ....
je klikt nu met rechts op de D partitie en in dien je de D partitie wilt behouden om bijv er een DATA partitie van te maken ..
kies je nu verwijderen ....je verkrijgt nu een niet toegewezen ruimte ...
4..wil je deze niet toegewezen ruimte benutten als een D ( data ) partitie dan ga je deze opnieuw moeten toewijzen ...
rechts klik op deze niet toegewezen ruimte en kies voor een nieuwe volume ...
deze krijgt terug de letter D toegewezen en je geeft deze tevens ook de naam DATA mee

***xp is nu verwijderd en je heb nu de partitie waardat xp opstond nu in gebruik als een data partitie ..
5...je mag nu schijf beheer afsluiten ...

** nu type je " msconfig " in het zoekvenster bij start ( zonder haakjes )
-klik verder op msconfig
-open de tab " computer opstarten "
- indien hier nu de regel van xp vermeld sta klik je deze aan en kies je om deze te verwijderen ...
-tevens zie je bij time out de teller staan op 30 deze mag je gerust op 3 instellen .
bevestigen met toepassen en ok

**vanaf nu beschik je enkel nog over de win7
 
Laatst bewerkt:
Hier gaan we dan
Tot punt 3 ok
Maar als ik op dan verwijderen klik, verschijnt de boodschap:
"Kan de actieve systeempartitie op deze schijf niet verwijderen."
Ik heb formatteren ook geprobeerd , gaat ook niet.

Maar als ik lees "actieve systeempartitie", veronderstel ik dat je ze dan eerst inactief moet maken.
In punt 5 zegt u XP afzetten in msconfig.
zou het mss kunnen dat ik dit eerst moet doen?
Ik heb een beetje schrik om zelf in msconfig dingen te doen zonder begeleiding
XP verwijderen 1.jpg
Bedankt voor het geduld
mvg
Qeqeke
 
laat me u effe een verhaal vertellen ...

eerder had ik ook een dual boot met de win7 / win8
de win7 bevond zich op de eerste partitie ..
de win8 bevond zich op de 2de partitie ...
ik had met de acronis true image een backup gemaakt van de win8
daarop heb ik de 1ste partitie verwijderd ( ook ik kreeg de waarschuwing welke jij nu heb ) ben echter door gegaan met de 1ste partitie te verwijderen ...
daarna heb ik de win8 opgestart en van daar uit de backup van de win8 op de 1ste partitie gezet ...
een herstart gedaan met de win8 installatie dvd in de drive en een opstart herstel gedaan van de win8 (1ste partitie )
daarna de win8 verwijderdt op de 2de partitie ..
wat ik over hield was een werkende win8 op de 1ste partitie ..
dit heeft nu opzich niets met u te maken ...ik wilde maar aan tonen dat wat ik voorstel door mezelf ook werd toegepast .

om nu terug op uw topic verder te gaan ..
je steld voor om eerst de regel punt 5 toe te passen voor alleer je de 2de partitie met de XP gaat verwijderen ...
wel opzich zou dit wellicht géén verschil uit mogen maken ..
dus ja doe maar ..
 
beedankt voor de tip
ik dacht deze gaat al over verwijderen. Maar dat kan wel een gekruiste linen geven idd.

Bedankt voor de snelle reactie in ieder geval

1-Ik heb de XP CD niet meer gevonden.Ik heb wel de Installatie CDmet WIN 7 erop en de product key .
Als ik die insteek gaat hij automatisch vanalles doen : Daar kan ik niks aan veranderen
Na een paar minuten , zegt hij doodleuk : U hebt al een nieuwere versie . deze sessie wordt afgesloten of zoiets

2 De XP staat op mijn D schijf , 2de partitie dus

Kan u hiermee verder ?

mvg

Qeqeke

Wat bedoel je met "Gekruiste lijnen"?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan