Status
Niet open voor verdere reacties.
Met welke versie zou ik de meeste kans hebben om mijn printers brother DCP 165c en DCP 195C te kunnen laten werken en dit op een zeer gemakkelijke wijze?
Waar zouden de werkende drivers reeds aanwezig zijn?

Mint 13 Xfce LTS of de nieuwe Mint 16 Petra?

Hartelijke dank
 
Drivers dien je best te installeren via de aangeboden drivers van de fabrikant. Is in principe altijd zo. Je kan alleen de luxe hebben dat het besturingssysteem dit mee in zen repository voorziet. Maar zoals ik al aanhaal is dat een luxe en geen vanzelfsprekendheid. Brother bied voor die printers drivers aan voor Linux. Een rpm installatie packet en specifieke debain drivers.

Brother: DCP-165C: Downloads: België
Brother: DCP-195C: Downloads: België

Ik vermoed dat de RPM's wel te installeren zijn in Mint Linux.

En Linux vraagt wel enige kennis eigenlijk. Als je Windows gewoon bent en nog nooit met Linux gewerkt hebt, is het altijd wennen en aanpassen. Dus ik zou de woorden "zeer gemakkelijk" niet in de mond durven nemen. Ik zeg niet dat het moeillijk of onmogelijk is, maar het is aanpassen...
 
Hartelijke dank voor de uitleg en de links.
Ik bezit momenteel een pc met xp. Nu windows besloten heeft dit niet meer te ondersteunen en ik nog steeds geen enkel probleem heb met mijn hardware zou ik dus eventjes een poging doen om die Linux Mint uit te proberen. Ik ben dan ook geen "Freak" op de pc. Als ik wat onbezorgd zou kunnen surfen, email verzenden, een document schrijven en uitprinten en eventueel iets van Youtube kunnen downloaden ben ik al zeer tevreden.
Maar inderdaad zoals u zegt is Linux wel wat "speciaal" voor een niet kenner.
Van "commands" ben ik helemaal niet thuis...
Daarvoor deze vraag welke versie zou er het meest geschikt zijn dit met de minste problemen voor de hardware:Mint 13 Xfce LTS of de nieuwe Mint 16 Petra?
Alvast bedankt


Alvast bedankt
 
Ivm de stuurprogramma's (drivers), maakt het volgens mij nietveel uit welke versie je installeerd. Als je een internetverbinding hebt gaat die zen online repositories aanspreken. Dit zijn online weblocaties (servers) waar zich een hele verzameling van allerlei drivers bevinden. Normaal gaan beide versies dezelf repositories gebruiken waardoor ze toegang hebben tot dezelfde drivers. Aangezien beiden gebaseerd zijn op dezelde kernel familie gaan de drivers dezelfde zijn.
Maar als ik moest kiezen zou ik gaan voor de laatst beschikbare versie (16). Gewoon zien dat je je systeem zoveel mogelijk update om eventuele bugs te elimineren. Maar ik zou me eerst even eigen maken aan Linux en dan verder in de details gaan, als je er nog nooit mee gewerkt hebt. Geef niet te snel op, het is anders en lijkt moeillijk... Command line is tegenwoordig geen vereiste voor de commerciele versies zoals Mint en Ubuntu. Die hebben allemaal een aangename gebruikers interface (zoals Windows). Is dan ook gebaseerd op X11 Windows. Unix "Windows" systeem.
 
Je kunt gewoon de .deb bestanden van de site van Ddragon installeren, Mint gebruikt namelijk hetzelfde pakketsysteem als Ubuntu. Het installeren van een printer vereist echter wel enige kennis, er komt soms nog wel eens wat terminalwerk bij kijken.

Waarom kies je eigenlijk specifiek Mint, en niet Ubuntu? Die laatste heeft een veel grotere community en dus betere ondersteuning.
 
Eigenlijk weet ik zelf niet waarom ik kies voor Mint, OMDAT ik er niets van ken maar wel interesse heb in die Linux.
Ik ben ook ontevreden omdat Microsoft steeds in onze plaats beslist wat we moeten doen!
De reden waarom ik dus Mint uitgekozen heb is:
https://www.youtube.com/watch?v=-8FBGjHHVd0
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce
Ikzelf ben met weinig tevreden, wat surfen, email en printen... .
Maar nu verneem ik al dat het printen moeilijk zou gaan.

Bedankt
 
Printen is, eenmaal ingesteld, geen probleem. Alleen het instellen is dus even een dingetje. Niet heel moeilijk maar je moet weten waar je mee bezig bent. Daar kunnen we je uiteraard best mee helpen. :)
 
Al dat je ziet op de laatste 3 schermen is met heel gewone installatie.
Dat is gewoon klikken op het oranje koffertje met A op.
Daar moet je niks voor doen.
012.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan