Status
Niet open voor verdere reacties.
<hr style="color: rgb(213, 221, 223);" size="1"> Volgend probleem bij een pc van me: terwijl ie bezig is met opstarten komt er plots zwart scherm allemaal dingen van ROM.
RPL-ROM-ADR : 00E0 06F6 7A89
RPL-ROM-IRQ : 11
RPL-ROM-PIO : E400
RPL-ROM-FFC: begint bij 1 en telt tot 50 en dan komt er volgende tekst bij "disk boot failure, insert system disk and press enter"

zou et enkel de opstartsector van windows ofzo zijn die beschadigt is of heel de hd naar de vaantjes?

Alvast bedankt vr de hulp
 
http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-25938-Computer-Turned-Ondrives-Not-Detected.html

Bij een zoekactie op één van je meldingen ( RPL-ROM-IRQ : 11) kwam ik direct al bij de eerste hit op Google. (Zie boven). Het komt erop neer dat je even moet zien of je harde schijf goed is aangesloten en of je bios-instellingen correct zijn. Ik zelf denk ook dat je harde schijf defect kan zijn. De controller zou ook nog kapot kunnen zijn maar dat is vanaf deze kant ook giswerk natuurlijk.

Het ziet ernaar uit dat het OS nog niet in beeld komt dus is het een hardware probleem. Je zou de standaardinstellingen van de bios kunnen forceren maar als je er speciale aanpassingen in hebt gedaan moet je dat natuurlijk in de BIOS weer doen na deze aktie.

Bij een falende bootschijf zou je kunnen proberen om de master-bootsector met fdisk of een identieke tool te repareren als je het idee hebt dat de pc de schijf wel herkent maar de bootsector niet.
Bij fdisk gaat dat zo: fdisk /mbr.
Ik heb nog wel fdisk maar je moet natuurlijk wel een bootschijf (floppy/usb/cd/dvd, etc.) hebben waar dan fdisk opstaat.

Je begrijpt dat alle aktie's door jou niet voor mijn rekening zijn ondanks mijn beste wil.

Even nog edit: om te kijken of de schijf überhaupt nog wel kan worden gelezen moet je even booten van een ander apparaat (zoals genoemd). Een standaard dosflop zal niet gaan als je het NTFS-bestandssysteem gebruikt op de schijf. Een standaard Windows-installatie cd, of een bootable Linux CD voldoet bijvoorbeeld of een opstartflop dat NTFS in ieder geval kan lezen. Wellicht trivaal maar hierbij dus gezegd. Minder triviaal is dat als je een SATA schijf hebt ook een Linux distributie of ander opstartdevice wellicht niets met je (exotische) controller/harde schijf kan. Een recente Linux boot schijf is dan wel aan te bevelen zoals je misschien weet. In ieder geval dien je dan te beschikken over de juiste drivers voor je schijfcontroller. Meer kan ik nu even niet verzinnen. Maar roep maar.
 
Laatst bewerkt:
die fdisk heb ik al geprobeer maar dat lukt niet.want als ik via de win xp cd naar herstel ga dan zegt ie dat ie de hd niet vindt en je kan dus ook geen commando's intypen die uitgevoerd worden. kvind het heel raar allesinds...
 
het kan zijn dat je batterij van je moederbord bijna leeg is , als naar je bios gaat laat deze dan eens automatisch detecteren op hd en kijk ook je aansluitingen eens na .
grtjs
 
een eerste keer detecteerde ie de hd nog mor de 2de keer niet meer. heb de hd ook eens bij mijn pc aangesloten maar ik kon die niet zien in verkenner.ook al stond ie als slave ingesteld. met andere hd's lukte dit nochtans porbleemloos. kan je die batterij van de bios opladen of zoiets?
 
Ik weet niet anders dan dat je zo'n "knoopcel"-batterij ergens in je mobo moet douwen. Als je de oude eruit haalt weet je welke je moet hebben qua fysieke omvang en voltage. Die dingen kun je op elke straathoek kopen zeg maar.

Beetje betuttelend, maar pas op met statische elektriciteit voor je dat ding eruit haalt en een nieuwe plaatst. Ontlaad jezelf eerst door bv. de pc-kast aan te raken. Als de hd naar de eeuwige jachtvelden is heeft dit natuurlijk geen zin. Bovendien is de batterij niet leeg als de tijd op je systeem nog klopt als je je pc uit hebt gehad. Bij een lege batterij zou dan de datum en de tijd terug moeten springen op standaard. Althans volgens mijn boerenverstand.
 
Laatst bewerkt:
als je eens het type of merk van je hd geeft bestaan er tooltjes om uw HD te testen door de fabrikant gemaakt , anders voor de centen (als er na het verlof nog wat overblijft ) moet je niet wachten om een andere te kopen , de uwe is toch om vertikaal te klaseren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan