xp HD naar Vista overbrengen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Gisteren een raar probleempje gehad. Dacht van eens efkes vlug bij een kennis een harde data schijf die goed draait op XP prof in te bouwen in een pc die op Vista draait . Echter van die efkes kwamen uren en dan nog zonder resultaat. Die Vista verkenner wil die schijf niet zien ofschoon die goed gemonteerd is en door de pc herkend wordt (bij opstarten wordt die geinstalleerd). Als ik die aansluit als externe usb schijf : zelfde probleem.
;!
Bij schijfbeheer staat er iets als dynamische schijf en op internet vindt men dat men die moet converteren naar een standaard schijf. Dan zijn mijn gegevens echter weg en heb geen capaciteit vrij om een volledige back-up te maken.
Bestaat heir een nadere oplossing zonder een back-up te moeten maken? Wat is de oorzaak ? Weeral typisch windows ?:5956:
Ben[OPLOSSING]
intussen via schijfbeheer de schijf geconverteerd naar standaardschijf. backup teruggezet (was enkel data) en alles ok.
[/OPLOSSING]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de installatie van een XP, Vista en '7' wordt er gekeken naar de hardware van de pc. In Windows/Systeem32 ontstaan er bepaalde files die in functie gemaakt worden van de hardware. Om het cru uit te drukken de XP van een Compact/HP gaat niet draaien in Packard Bell vanwege de files. Een trucje om Windows te herinstalleren zonder activatie bij Microsoft is bij XP:

[FONT=&quot]Zoek in Windows onder System32:[/FONT]

[FONT=&quot]wpa.bak en wpa.dbl[/FONT]

[FONT=&quot]Save ze op een floppy, usb-stick of cd/rw, bij de volgende installatie is het niet nodig om zich te registreren mits men deze twee files vervangt door de gesavede versie.[/FONT]

Maar dit lukt niet als bv de harde schijf een groter capaciteit gekregen heeft, de hardware mag niet veranderen!!!!


Zo verliest men geen activatie beurt bij de'n Bill.
Bij Vista en opvolger is er ook een soortgelijk systeem, maar is niet identiek vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
download een livecd van linux en verplaats je data naar je vista.
Dan de bijkomende schijf formateren en klaar.
Met ubuntu 9.04 kan het, waarschijnlijk ookmet ubuntu 9.10 ook.

Alvast een link met De x86 en 64 desktopcd
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info , als ik goed begrijp is er geen ontkomen aan om die bijkomende schijf te herformateren? Was eigenlijk aan het hopen om ergens de MBR aan te passen zodat Vista die zou herkennen ?
p.s. pc is al een 12-tal uur data aan het copieren naar een reserve schijf en 2/3 ver. Is wel een oud AMD pc'tje echter schijnt me toch verschrikkelijk lang voor een 250 Gb gegevens.....
Ben
 
Een tijdje geleden moest ik mijn hdd van 80GB clonen, de oude liep warm 70°C, en het duurde 14 uur. Mijn processor AMD Sempron 3100+ en 2GB memory.
Geduld is een mooie zaak.
 
Bedankt voor de info , als ik goed begrijp is er geen ontkomen aan om die bijkomende schijf te herformateren? Was eigenlijk aan het hopen om ergens de MBR aan te passen zodat Vista die zou herkennen ?
p.s. pc is al een 12-tal uur data aan het copieren naar een reserve schijf en 2/3 ver. Is wel een oud AMD pc'tje echter schijnt me toch verschrikkelijk lang voor een 250 Gb gegevens.....
Ben

De mbr volledig wissen kan helpen, maar als je de bestanden niet ziet staan is dat een moeilijke opgave.
Ook dat kan je proberen via een linuxdistro naar keuze.
Gelukkig bestaat linux.
 
Wat ook werkt is je vista herinstalleren.
Dan worden bestaande mbr overschreven.
Maar dan moet je natuurlijk ook alle programma's opnieuw installeren enzoverder.
Dat zet geen zoden aan de dijk
 
intussen via schijfbeheer de schijf geconverteerd naar standaardschijf. backup teruggezet (was enkel data) en alles ok.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan