Als ik de HD met Windows XP verwijder, kan ik de HD met Windows 7 niet meer booten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even de situatie schetsen:
Ik heb Windows XP reeds jaren draaien op SATA-schijf 0.
Onlangs heb ik een nieuwe SATA-schijf 1 bijgeplaatst en daarop W7 geïnstalleerd.
Bij het opstarten van de pc kan ik in het Windows opstartbeheer kiezen welk van beide 'operating systems' ik wil gebruiken en dat gaat prima.
In het BIOS staat de schijf met XP als HD geselecteerd om te booten.
Hierbij de screenshots ter verduidelijking: de settings- en het bootmenuscherm geplukt uit EasyBCD.

Settings.jpgBoot menu.jpg

Nu mijn probleem:
Aangezien ik enkel nog W7 gebruik, mag XP weg.
Wanneer ik in het BIOS de schijf verander van waarop moet geboot worden (schijf 1 met W7), start de pc niet meer op aangezien hij geen bootable media vindt. (Ik moet de schijf 0 met XP daarvoor zelfs niet loskoppelen.)

Mijn vraag:
Hoe kan ik XP verwijderen zonder het risico te lopen dat de pc niet meer wil opstarten?
De bedoeling is om de vrijgekomen schijf 0 te gebruiken voor data en back-ups.

Dank bij voorbaat om jullie licht over deze zaak te laten schijnen ;)
 
zijn deze afbeeldingen van u eigen of eerder van het internet geplukt !!
je kan de boot loader van xp gerust verwijderen ....
hoe ga je tewerk ....
start de win7 op ..open easybootcd..tap edit boot
vink de oudere versie aan en klik op delete..
nadat dat gedaan is vink je de win7 aan ...
zet vanonderen timeouts op Ship the boot menu ..
klik save settings ..

nadat dat gedaan is rechtsklik op computer en kies beheer ..
selecteer de schijf waar xp op sta en formateer deze
( opgelet nu : het kan zijn dat je bij de eerste keer dat je nu herstart nadat de xp geformateerdt is , je de sata schijf win7 als eerste boot zetten in de bios moet zetten ! normaal gezien is dit ook gedaan met easybcd )
 
De afbeeldingen zijn van mijn eigen pc, vandaag genomen na installatie van EasyBCD.

Bedankt voor de snelle reply.
 
je kunt ook de win7 recovery disk gebruiken mocht het nodig zijn om de opstartherstel (startup repair ) uit te voeren
hier download je de x32 versie
en hier download je de x64 versie

boven de zin : hoe ga je te werk vind je de download link
 
Zoals qtex zegt. Op oudere versies van Windows gaan staan en dan de Delete knop rechtsboven gebruiken en hij zal niet meer in het bootmenu staan.
 
Update van de resultaten...

Update van de resultaten...

Ik heb de procedures gevolgd zoals voorgesteld door qtex en Pluis. Helaas...
Na het uitvoeren van de nodige acties in EasyBCD heb ik de HD waarop XP stond niet geformatteerd, zoals voorgesteld, maar na de shutdown losgekoppeld en de pc daarna terug opgestart.
In het BIOS is de HD met W7 automatisch als eerste HD geselecteerd om te booten.
Wat blijkt: er is geen mogelijkheid tot booten.
Via de recoverydisk (32 bit) heb ik vervolgens geprobeerd om op te starten.
Doch bij de opties voor systeemherstel staat de W7 zelfs niet vermeld, alles is blanco.
Ik heb vervolgens de mogelijkheden Opstartherstel en via Opdrachtprompt en de het commando BootRec.exe /fixmbr geprobeerd doch zonder resultaat.
Vervolgens heb ik de originele W7 dvd ingestoken en dezelfde acties uitgevoerd als met de recoverydisk: ook zonder resultaat.
Bij een van de schermen bij de recoverydisk vond ik de vermelding dat er geen partitie-informatie aanwezig was...
Uiteindelijk heb ik de HD met XP weer aangesloten en in het BIOS kwam deze automatisch terug als eerste bootable HD.
Het opstarten gaat nu terug weer en de pc gaat direct door met W7 (zoals verwacht aangezien ik de entry XP verwijderd heb en het bootmenu laat overslaan)
Hierna voeg ik de screenshots bij van een paar schermen van EasyBCD die ik zojuist genomen heb.
Willen jullie daar eens naar kijken of er niets opvalt dat een toelichting vereist of een verklaring geeft.

Na verwijderen XP.jpgNa verwijderen XP2.jpgNa verwijderen XP3.jpg

Groeten,
Rudy
 
start de win7 op en open easybcd ...
vervolgens zorg je dus dat de xp niet vermeld word ...in easybcd
open dan de tap BCD Deployment...
zorg dat het vinkje aanstaat bij de "instal the windows vista/ 7 bootloader to the MBR"
klik verder op WRITE MBR
is dat gedaan sluit je de pc af en doe je de test met de xp af te koppelen ....nu moet de win7 opstarten ...
(mijn vermoeden is dat destyds de mbr van de win7 op de xp schijf werd geschreven )

Bekijk bijlage 8076
 
...mijn vermoeden is dat destyds de mbr van de win7 op de xp schijf werd geschreven...

dat vermoeden klopt volgens mij. kijk maar eens goed naar screenshots 1 en 3 van post #6.

daar staat dat het OS w7 op de partitie D:\ staat voor de bootmanager, maar dat de bootloader op partitie C:\ staat.

als dus de XP schijf de partitie C:\ is heb je daar het antwoord op je vraag staan...
 
@ antwanneke je heb gelijk dit was me nog niet opgevallen ,maar nu je het zegt "iets aandachtiger bekeken en de MBR werdt op D weggeschreven ....terwijl de bootloader op C staat
zoals hier zou het moeten zijn ...Bekijk bijlage 8080 dus aan de ts ;doe wat ik je zei en herschrijf de mbr van de win7
 
inderdaad nieuwe Master Boot Record schrijven was ook mijn idee, maar ik wilde wachten op het pro oordeel van jouw...

want op deze manier is het logisch dat je niet kan opstarten
 
Zojuist de actie (Write MBR) uitgevoerd, die voorgesteld werd.
Het opstarten zonder de XP-schijf lukt nog altijd niet.
Hierna een screenshot van EasyBCD.

Na herschrijven MBR.jpg

Op het eerste zicht staat de Windows Boot Manager nog steeds op de ander schijf.
Zijn er nog opties buiten het totaal opnieuw installeren van W7?

Tevens post ik hier de lay-out van mijn harde schijven en hun partities ter info.
Daarbij valt mij op dat de partitie waar XP op staat, nog altijd actief en als systeem staat...

2011-11-23_computerbeheer.jpg

Groeten,
Rudy
 
de laatste optie die ik kan bedenken is de win7 schijf aan te sluiten op de sata aansluiting van de moederbord waar nu de xp is aangesloten ...en de xp schijf sluit je aan op de aansluiting van de win7...
daarna herhaal je de stappen met easybcd....

in veronderstelling dat beide schijven sata 's zijn ...
zelf heb ik ook 2 interne sata schijven aangesloten ..
de schijf(1Tb) waar de windows opstaat heb ik in de master aansluiting van de oude hd geplaatst ..(master is de rode sata aansluiting )

deze kleuren kunnen verschillen per moederbord!!!
de oude hd heb ik dan aan een slave (zwarte sata aansluiting )en dient nu als backup

[edit] er is nog een optie , maar dan moet je over de acronis OS selector beschikken , dit tool is NIET gratis !! mocht dus al het voorgaande niet geholpen hebben wat ik straf vind!!
dan blijft een herinstal aanwezig tenzij je de A.OS.S in bezit heb !![/edit]
 
Laatst bewerkt:
Hetgeen u voorstelt kan ik niet op die manier uitvoeren aangezien mijn moederbord alleen rode SATA-aansluitingen heeft en de opstartvolgorde van de HD's in het BIOS wordt aangegeven.
De wijziging van de opstartvolgorde heb ik reeds in het begin van deze discussie zonder succes uitgevoerd.
Ik heb ook wat rondgekeken op internet en kom hier en daar bewerkingen tegen die gebruik maken van de commando's bcdboot en bcdedit...
Zit er langs deze weg geen mogelijkheid tot oplossing?
 
de opstartvolorde van de hd's kun je weizigen in de bios settings ...ik heb de interne hd van 1Tb als eerste gezet in de bios ...
de afbeelding die je hier ziet komt van mijn handleiding en is uitsluitend voor mijn asus moederbord ,maar dient als voorbeeld ..
Bekijk bijlage 8086
.je ziet dat de tap boot geselecteerd is vervolgens zie je
1.boot device priority
2.boot settings configuration
3.security
je neemt optie 2 boot settings configuration en hier sta dan ook de de 2de interne hd vermeld..... de hd waar dat de win7 op sta zet je hier als eerste **vergeet niet te bevestigen !!!!
( let op ook de andere opslag mediums staan hier vermeld :althans bij mij toch omdat ik deze met Acronis H.D.D alle als primary heb gezet ! )
zie afbeelding!
Bekijk bijlage 8087
 
Dag qtex,

Toevallig heb ik ook een Asus moederbord (P5Q) met dezelfde BIOS-lay-out.
De handelingen die je voorstelt hebben niet tot het vereiste resultaat geleid.
Bij het rebooten vraagt de pc nog steeds naar bootable media.

Ik zit nog steeds met het gevoel dat het niet actief staan van de schijf met W7 erop iets met mijn probleem te maken heeft.
Bestaat er ergens een mogelijkheid om de Windows Boot Manager te verplaatsen van de XP-schijf naar de W7-schijf?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan