Anoniem internetten & cookies?

Status
Niet open voor verdere reacties.
internet cookie.jpg
De Nederlandse Cookiewet maakt het vraagstuk over internet privacy nogal verwarrend. Ik snap niet hoe die Cookiewet daadwerkelijk het gewenste effect zal hebben. Iedereen zal toch die cookies gaan accepteren en waarom zouden zijn die cookies gevaarlijk voor je internet privacy? Het lijkt me dat je het beste anoniem moet gaan internetten om je echt goed te beschermen. Maar dat is ook weer niet zo makkelijk als het lijkt. B.v. het gebruik maken van een anonymous proxy c.q. proxy server blijkt ook weer niet afdoende te zijn ) : .... wat is volgens jullie de beste methode om anoniem te internetten? Wat is jullie mening over deze problematiek?
 
Mijn inziens moet je gebruik maken van een VPN dienst. In ieder geval, dat met die cookies is een opgeblazen verhaal door de Nederlandse overheid c.q. OPTA, waanzin, nu moeten alle websites die Nederlandse bezoekers krijgen zo'n cookie waarschuwing gaan plaatsen! Veel geluk OPTA met het controleren van het internet! :nee:
 
Zoals pcgepieter reeds vermeld is het gebruik van een private VPN de beste methode. Vb Road Warrior VPN.com | Safe and secure VPN connection | Secure OpenVN connection to the internet | Secure OpenVPN Servers | unfiltered Internet access | Secure, Anonymous and Private SSL VPN Service Provider

Vergeet proxy servers. Dit "werkt" wel. Maar als je op de verkeerde proxy terecht komt, is je privacy er gegarandeerd aan.

Ik neem aan dat uw opmerking ook van toepassing is voor proxy lists? Ik ben daar van afgestapt. Trouwens, ik vroeg me af of CyberGhost VPN ook goed is? Deze is door Duitsers ontwikkeld, ik weet niet of een Duitse VPN de voorkeur heeft boven een Amerikaanse zoals RoadWarrior als het gaat over de snelheid van de internet verbinding? In ieder geval, wat ik heb gelezen over dit onderwerp, is in ieder geval een VPN beter dan gewoon je IP te cloaken.
 
Proxy List is gewoon een "lijst" van anonieme proxy servers. Dus dit valt onder dezelfde context ja.
Roadwarrior heeft trouwens ook een server in Europa (dacht zelfs in Nederland). Die CyberGhost VPN ken ik zo niet maar het principe blijft wel hetzelfde. Zoals je reeds opmerkte dien je best rekening te houden met de locatie van die VPN dienst...
 
De Onion Project ofwel Tor is gratis. Volgens een artikel dat ik heb gelezen over anoniem surfen, is deze wat langzaam anders moet je gewoon een aantal betaalde diensten met elkaar vergelijken. Ik geloof de meeste VPN diensten hebben trouwens een gratis versie om te proberen. Dus, ik zou niet meteen de beurs open trekken en eerst eens alles rustig doorlezen en op het gemak bekijken.
 
Laatst bewerkt:
wat is volgens jullie de beste methode om anoniem te internetten? Wat is jullie mening over deze problematiek?​


Opera als browser gebruiken in de turbo modus, dan surf je via de opera servers. Dit werkt hetzelfde als een proxyserver, maar dan op een veiligere manier en vele malen sneller dan een gratis proxy.

 
Pluis, die Opera browser tip is heel interessant, maar hoe zit het dan met je IP die je toch meekrijgt van je internet provider? Dan is toch nog steeds die IP traceerbaar, of vergis ik me?
 
Pluis, die Opera browser tip is heel interessant, maar hoe zit het dan met je IP die je toch meekrijgt van je internet provider? Dan is toch nog steeds die IP traceerbaar, of vergis ik me?

Je bent nooit 100% onzichtbaar op het internet. Je IP adres waarmee je naar buiten komt (welke je krijgt van je ISP) is "uniek". (niet altijd 100% correct wegens subnetting etc)
Als je een web pagina opvraagt van een webserver, stuur je een request naar die webserver. Die webserver stuurt op zich de gevraagde webpage terug naar het IP vanwaar die request komt. Jou uniek IP adres.
Een webproxy is een als soort "tussenpersoon". Je stuurt de request naar die webproxy server en die proxy server stuurt die request door naar de gevraagde webserver. De webserver stuurt gevraagde webpage terug naar het IP vanwaar die request komt = de proxy server. En die proxy server stuurt de webpage terug door naar jou uniek IP adres. De web proxy server kan die webpage ook nog eens lokaal opslagen (cachen) zodat bij een volgende request deze sneller bij de vragende partij komt. De webserver kan alleen een trace doen naar de web proxy server en niet naar jou IP adres. De web proxy server is een soort buffer hiertussen.
Vergeet niet dat tussen de web proxy server en jou computer, de netwerk apparatuur en servers van je ISP aanwezig zijn. Deze loggen al je verkeer van en naar jou IP adres! Voor hen is niets verborgen. Tenzij je je internet verkeer via encryptie versleuteld (VPN tunnels etc.). Ze kunnen dan hooguit de bron en bestemming zien van die VPN tunnel.

Wil je meer info of is er iets niet duidelijk. Let me know...
 
Je bent nooit 100% onzichtbaar op het internet. Je IP adres waarmee je naar buiten komt (welke je krijgt van je ISP) is "uniek". (niet altijd 100% correct wegens subnetting etc). De web proxy server is een soort buffer hiertussen.
Vergeet niet dat tussen de web proxy server en jou computer, de netwerk apparatuur en servers van je ISP aanwezig zijn. Deze loggen al je verkeer van en naar jou IP adres! Voor hen is niets verborgen. Tenzij je je internet verkeer via encryptie versleuteld (VPN tunnels etc.). Ze kunnen dan hooguit de bron en bestemming zien van die VPN tunnel.

Fantastische uitleg! :duimop:Dit betekent dat onze ISP het probleempunt is voor 100 % internet anonimiteit.We kunnen uiteindelijk iedereen voor de gek houden, maar niet onze ISP die ons het originele IP adres heeft gegeven en ook alles vastlegd. Vandaar dat encryptie met VPN enorm belangrijk is voor het garanderen van internet privacy, maar dat garandeert geen internet anonimiteit. Hiervoor zouden we onze IP moeten verbergen voor onze ISP, hetgeen niet mogelijk is en paradoxaal (lachen). Encryptie van al ons internet verkeer is de sleutel voor internet privacy aangezien niemand dan inzage heeft in de inhoud van dat verkeer. Maar goed, dat kan een probleem zijn voor een dissident die een gecensureerde - verboden website bezoekt. Die wil niet dat de bron en bestemming nog te herleiden zijn tot zijn persoon.... maar goed, hoe belangrijk is dan dat IP adres, wordt die niet gedeeld door andere surfers die dezelfde ISP gebruiken? Wordt die niet vaak ververst door de ISP zelf?
 
Zo ver ik weet, normaliter, de IP adres bevat geen persoonlijke informatie en is alleen tijdelijk aan jouw computer toegekend.Jouw computer kan in een week verschillende IP adressen hebben gehad.Alleen wanneer de ISP jouw IP constant gaat linken met jouw klantenbestand kun je zeggen dat een IP persoonlijke informatie bevat van jouw. Dus, veel hangt af van hoe ISP bedrijven omgaan met deze zaken. Een ISP heeft in feite veel macht hierover. Het beste zou zijn om een ISP te hebben die per definitie iedereen anoniem wil maken en de hoogste prio geeft aan internet privacy. Zeg maar zoals Zwitserse banken een bankgeheim hebben c.q. hadden met anonieme bankkonto's.

Goed ik dwaal af, maar IP combinatie met persoonlijke data heeft te maken hoe de ISP hiermee omgaat en in hoeverre de ISP samenwerkt met de CIA ;). Normaal, zou het zo moeten zijn dat een IP adres alleen aan een computer kan worden gekoppeld, regelmatig veranderd en door vele kan worden gedeeld. Ja, een IP verbergen voor het verkrijgen van 100 % anonimiteit is moeilijk.

Wat ik er zo van heb meegekregen is dat we naast een VPN tunnel daarnaast wel concreet nog het volgende kunnen doen:d
e informatie pakketjes die tussen jouw computer en de uiteindelijke website gaan kun je verbrokkelen en verspreiden over verschillende wegen (routes) over het internet via een proxy netwerk zoals Tor die heeft gebouwd. Hierdoor wordt het bijna onmogelijk om alles te volgen en de bron met de eindbestemming met elkaar in verband te brengen. Tor beoogt dit te verwezenlijken. Dit veronderstelt wel dat jouw computer geen Spyware bevat.
 
Laatst bewerkt:
Om aanvullende info te geven, indien nog nodig dankzij de bijdrage van pcgepieter;
Een IPv4 adres is zoals ik eerder vermelde niet altijd 100% uniek. Dit komt doordat het aantal beschikbare IP adressen beperkt is. En je ISP is hierop geen uitzondering. Elke ISP krijgt een IPv4 range toegewezen waarmee hij mag en kan werken. Maar deze zijn echter soms niet voldoende om elke klant te voorzien. Soms tot 4 IP's en meer per klant. Daarom past men subnetting toe. Is te vergelijken met een privaat netwerkje bij je thuis maar dan iets groter :). Ze splitsen de beschikbare adressen op, transparant voor de klant. Het lijkt hierbij dat jouw IP adres uniek is en gedeeld wordt met niemand anders, maar in realiteit is dit niet altijd zo.
Routing van en naar deze adressen wordt allemaal voorzien door de ISP, dus alles komt op zen plaats terrecht uiteindelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan