Image of clone laptop werkt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Ik heb Macrium reflect en Acronis True image 2014 op zowel desktop als laptop.
Gisteren wil ik een nieuwe clone maken maar geen van beiden doet het nog op de laptop. Acronis dan maar opnieuw geinstalleerd maar werkt niet mee. Nummer was goed voor 3 installaties. Denk dat ik de laatste verbruikt heb.
Maar ook Macrium reflect geeft af.
Schijf desktop is 1TB. Als ik daar een clone maak naar een 500GB schijf, geen probleem
Laptop heeft een 640GB schijf en als ik naar die 500GB schijf een image wil schrijven krijg ik de melding Clone fail. Het is me een maand geleden perfect gelukt dit te doen. Vandaag lukt het niet meer. Heb het program ook al opnieuw geinstalleerd. Uiteraard eerst verwijderd met Revo Uninstaller.
Ik heb geen virus. Mbam geeft geen speciale zaken gevonden.
Waarom lukt het met dezelfde schijf wel op mijn desktop en niet meer op mijn laptop?
De schijf is telkens opnieuw geformatteerd voor ze aangeboden werd op de ander computer.
 
ook ik heb een kloon gemaakt met Macrium Reflect pro en de bronschijf is 4x groter dan de doelschijf
m.a.w. van de Doelschijf die de grootte heeft van een 1Tig schijf die dan weer op verdeeld is in 2 partities selecteer je enkel de C partitie
Macrium reflect zal enkel de op C gebruikte ruimte meenemen in de cloon ...deze gebruikte ruimte op de C is goed voor 90GB je kan dus met Macrium reflect de te gebruiken ruimte ook aanpassen naar de gewenste grootte !

1f24436e90-Ashampoo_Snap_2014.02.28_18h29m03s_002_.png


@Grominet
jij heb dan blijkbaar het eerste filmpje niet te goei bezien dat je gepost heb , want ook daar laten ze dus zien dat je de Doelschijf kunt verkleinen ...
Macrium Refleckt zal zo wie zo de volledige Doelschijf gebruiken als je daar tevreden mee zijt .
 
Dat is dus alle 2 op een Sata schijf die ik gewoon binnen 5 minuten kan omruilen in mijn all in one PC. Daarom dat je beter kloont naar een Sata Schijf. Gewoon de Schijf uit je PC halen en de andere er in plaatsen en je PC werkt gewoon op de andere schijf zonder problemen. Voordat ik kloon versluis ik wel mijn Videos Muziek en documenten naar een USB harde schijf.

SAM_0431.jpg
 
Qtex,

jij heb dan blijkbaar het eerste filmpje niet te goei bezien dat je gepost heb , want ook daar laten ze dus zien dat je de Doelschijf kunt verkleinen ...

in het filmpje wordt een bronschijf van 127GB gekloond naar een doelschijf van 1023,99GB, (1TB). De doelschijf wordt nergens verkleind, de partities worden echter wel vergroot om deze aan te passen aan de grotere doelschijf.

Klonen is het maken van een exacte kopie 1:1 (op identieke grootte dus) en dat kan dan ook enkel op een doelschijf die minimum even groot is.

Macrium reflect zal enkel de op C gebruikte ruimte meenemen in de cloon ...

Dan hebben we het niet over een kloon maar over een image, zie ook bericht #15:

Wanneer je een image maakt zit je bij Macrium met een standaardcompressie van 60% van de gebruikte ruimte, hierdoor kan / mag de schijf waar je je image gaat op opslaan kleiner zijn dan de schijf waarvan je de image maakt.

Er is dus een duidelijk en hemelsbreed verschil tussen een kloon (clone) en een image.
 
Grominet, Ga je ook zeggen dat dit geen kloon is.

En waarom zou ik dat zeggen luc ? ;)

Ik vond in een ander topic terug dat je met een HP Touchsmart 300-1025 werkt, welke volgens de specs van de fabrikant standaard is voorzien van een harde schijf van 500GB ... klopt dat ?

Deze heb je een eerste keer gekloond naar 1TB HDD: da's ook de reden waarom er in de afbeelding uit bericht #18 465,75GB niet-toegewezen schijfruimte te zien is. De 1TB HDD wordt dus, door het niet benutten van de volledige ruimte, eigenlijk gebruikt als een 500GB HDD ... en ja, op die manier kan je klonen van een 1TB naar een 500GB omwille van de identiek gebruikte schijfruimte.
 
Wanneer je een schijf kloont, kopieer je deze 1:1 naar een andere schijf, de doelschijf. De doelschijf moet dus minimum even groot zijn als de schijf die je kloont.


Wanneer je een image maakt zit je bij Macrium met een standaardcompressie van 60% van de gebruikte ruimte, hierdoor kan / mag de schijf waar je je image gaat op opslaan kleiner zijn dan de schijf waarvan je de image maakt.


Helemaal fout.....
 
Je kan evengoed van 1 TB naar een schijf van 500 GB klonen. Heb ik ook al gedaan. Als er maar minder dan 500 GB opstaat.

Als hij goed gelezen had, zou hij al moeten gezien hebben dat bij de start van dit topic stond aangegeven dat dit altijd van een grotere naar een kleinere schijf gebeurt bij mij. Het is nutteloos een extra grote schijf te gebruiken voor een 170GB die ik op mijn C heb staan. Daarom is een 500GB groot genoeg.
Trouwens, ik krijg bij Macrium reflect de foutcode "0X8004230c"
Heb al gekeken bij services en daar staat het op automatisch.
Trouwens, ook de gewone backup lukt niet meer op mijn laptop. Daar staat dit in services ook op automatisch.
 
HIJ DOET HET.....
Heb via "Services" Macrium reflect op handmatig gezet. Opnieuw opgestart en hij is bezig met de clone.
Maar ik vraag me nu af waardoor dit op automatisch werd gezet. Dat is een groot vraagteken.
Ik ben de enige hier die werkt me de computers. 't Vrouwtje zou een zeldzame keer eens Tetris spelen. Van de rest is ze bang van computers.
De poes heeft maar interesse voor eten, knuffels en slapen...
Maar bedankt om mee te denken en het ziet er opgelost uit. Mocht er onverhoopt toch nog een foutmelding komen, dan laat ik dit zeker weten. Ook als alles goed verlopen is.
 
Als hij goed gelezen had, zou hij al moeten gezien hebben dat bij de start van dit topic stond aangegeven dat dit altijd van een grotere naar een kleinere schijf gebeurt bij mij.

Hij heeft o.a. het onderstaande gelezen:

Schijf desktop is 1TB. Als ik daar een clone maak naar een 500GB schijf, geen probleem

En dan weet hij: je kan helemaal geen kloon maken op een kleinere HDD, tenzij je niet de volledige schijfruimte van die 1TB HDD gebruikt (de bronschijf)... MAAR, die info werd niet gegeven.

Dus, dan denkt hij: het gaat niet over een kloon, maar over een image ... en dan beste Mik, dan zijn er nog twee mogelijkheden: ofwel was de info onvolledig (de benutte schijfruimte op de bronschijf, ... ) ofwel is de terminologie (clone / image) die wordt gebruikt absoluut niet gekend bij de TS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan