Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Ik ben overgestapt vorige maand van XP naar een Medion laptop met Win 8.1. Nu word hierboven haarfijn uitgelegd hoe in 8.1 een Systeem B.U. wordt gemaakt, maar is het soms mogelijk dat iemand eens duidelijk maakt i.g.v. PC problemen, die B.U. wordt teruggezet?
Ik had nl. reeds zo een B.U. gemaakt op een 1 GB ext. HD en toen ik de B.U. wilde terugzetten kon ik het vergeten: de melding kwam dat er geen geldige B.U. gevonden word. Alles geprobeerd, ook met bestandsgeschiedenis, niets aan te doen: terug naar fabrieksinstelling en 2 dagen werk om de PC terug in zijn laatste stand te krijgen!
Het is mij ook niet duidelijk het verschil tussen die bestandsgeschiedenis en een Systeem B.U., ik heb het toen allebei geprobeerd, niets hielp. Moet die ext. HD steeds aan de PC hangen voor die bestandsgeschiedenis of voor die B.U.? Ik heb nl nogal wat geëxperimenteerd in het begin met ook oudere progr. er op te zetten en ja, dan kan er wel eens iets mislopen.

Was dat een luxe vroeger bij XP met het progr. Ghost!, daar heb ik veel plezier aan beleefd, maar ja, dat bestaat niet meer. Er is wel nog Acronis True Image 2014, daar lees ik zowel pos. als negatieve kommentaren over, maar moest dat werken zoals Ghost zou ik het willen aankopen.

Is er iemand die ervaring heeft in True Image 2014 bij Win 8.1 ? Dan zou ik het graag horen voor ik het aanschaf,

Met vriendelijke dank bij een antwoordje!
Mvg, Fred
 
ik gebruik de Acronis true image 2013 persoonlijk vind ik dit pracht van een tool ...
deze heb ik destijds aangekocht voor amper de helft van de orginele verkoopprijs van 50€ bij computerideevoor 25€
momenteel verkopen ze de versie 2013 voor 20€ en de versie 2014 voor 35€

**enerzijds heeft Windows8.1 ook alles aanboord om een image aan te maken ..lees daar voor de volgende link effe door maak je een image aan van de Windows 8.1
 
Hallo,
Ik ben overgestapt vorige maand van XP naar een Medion laptop met Win 8.1. Nu word hierboven haarfijn uitgelegd hoe in 8.1 een Systeem B.U. wordt gemaakt, maar is het soms mogelijk dat iemand eens duidelijk maakt i.g.v. PC problemen, die B.U. wordt teruggezet?
Ik had nl. reeds zo een B.U. gemaakt op een 1 GB ext. HD en toen ik de B.U. wilde terugzetten kon ik het vergeten: de melding kwam dat er geen geldige B.U. gevonden word. Alles geprobeerd, ook met bestandsgeschiedenis, niets aan te doen: terug naar fabrieksinstelling en 2 dagen werk om de PC terug in zijn laatste stand te krijgen!
Het is mij ook niet duidelijk het verschil tussen die bestandsgeschiedenis en een Systeem B.U., ik heb het toen allebei geprobeerd, niets hielp. Moet die ext. HD steeds aan de PC hangen voor die bestandsgeschiedenis of voor die B.U.? Ik heb nl nogal wat geëxperimenteerd in het begin met ook oudere progr. er op te zetten en ja, dan kan er wel eens iets mislopen.

Was dat een luxe vroeger bij XP met het progr. Ghost!, daar heb ik veel plezier aan beleefd, maar ja, dat bestaat niet meer. Er is wel nog Acronis True Image 2014, daar lees ik zowel pos. als negatieve kommentaren over, maar moest dat werken zoals Ghost zou ik het willen aankopen.

Is er iemand die ervaring heeft in True Image 2014 bij Win 8.1 ? Dan zou ik het graag horen voor ik het aanschaf,

Met vriendelijke dank bij een antwoordje!
Mvg, Fred

Als je opstart met de cd van Acronis, ga je juist omgekeerd te werk. Je selecteert eerst de back-up die je wil terugplaatsen en daarna selecteer je de plaats waar je die wilt terugzetten. Het programma doet dan de rest na bevestiging van wat je wilt.
 
Dank U voor deze tips.

Ik heb gisteren de B.U. gemaakt zoals in de link "maak je een image aan van de Windows 8.1" staat, maar hoe is de correcte manier om die B.U. terug te zetten; ik heb het bovenstaande verleden maand eens gedaan, maar toen liep het mis, de PC kon de B.U. zogezegd niet vinden en ik kon alles opnieuw beginnen. Ik wou de B.U. terugzetten via de Bestandsgeschiedenis, maar is dat de juiste manier?

Mvg, Fred
 
Dank U voor deze tips.

Ik heb gisteren de B.U. gemaakt zoals in de link "maak je een image aan van de Windows 8.1" staat, maar hoe is de correcte manier om die B.U. terug te zetten; ik heb het bovenstaande verleden maand eens gedaan, maar toen liep het mis, de PC kon de B.U. zogezegd niet vinden en ik kon alles opnieuw beginnen. Ik wou de B.U. terugzetten via de Bestandsgeschiedenis, maar is dat de juiste manier?

Mvg, Fred

Jacob, als je een beetje handig bent, kan je de Back-up schijf in de plaats zetten van de C schijf. Je zou er mee moeten kunnen opstarten en alles zou moeten zijn zoals Uw origineel.
Ik selecteer nooit back-up maar maak een clone of image. Dan heb ik een exacte copy van mijn C schijf. Zelfs als mijn C schijf het moest fataal begeven, dan nog heb ik die schijf waarmee ik kan verder werken.
Let wel, die back-up ofwel de clone is maar zo recent als de tijd geleden dat ge ze maakte.
Dus 3 weken oud, de gegevens tot 3 weken geleden zijn beschikbaar.
 
Deze uitleg begrijp ik best, dat deed ik in het verleden bij XP steeds met Ghost: een image maken van de C schijf en in geval van problemen, opstarten met de Ghost schijf en dan waar de image opgeslagen was op een ext. schijf deze terugzetten, na een uur alles weer in orde tot op datum dat B.U. gemaakt was. Dit zou gelijkaardig gaan met True Image, maar versie 2014 zijn bij meerdere gebruikers problemen mee: die zeggen dat het niet te vergelijken is met vorige versies van Acronis.
B.U. en Image maken is geen probleem, maar terugzetten is blijkbaar nog niet je dat in Win 8.1 ? Daarom wou ik ook graag weten wat de juiste procedure is om een B.U. terug te zetten met de ingebakken methode van Win 8.1
 
Dank U voor deze tips.

Ik heb gisteren de B.U. gemaakt zoals in de link "maak je een image aan van de Windows 8.1" staat, maar hoe is de correcte manier om die B.U. terug te zetten

Mvg, Fred

zoals er ook naar verwezen werd diende je ook de bijhorende opstart usb stick aan te maken ...Hoe de Recovery Usb Stick aanmaken van de Windows 8.1
je start dan op vanaf deze stick ( dus je dient in de bios aan te geven vanaf deze stick op te starten )
ben je eenmaal opgestart vanaf de stick dan dien je de " System Image Recovery " te selecteren ( dus de externe schijf met de backup dient aangesloten te zijn ! )

**tevens kun je ook vanuit windows zelf deze herstel optie opvragen via instellingen > pc-instellingen > bijwerken en herstellen > systeemherstel
hier zie je nu de verschillende herstel opties
- de pc herstellen met behoud van bestanden ( foto's , documenten maar geen programma's )
-de pc herinstalleren ( hier word dus niets bewaart en ben je alles kwijt )
**je kiest de laatste : de geavanceerde opstart opties !
van hier uit kun je dan weer een andere optie selecteren waar je dan tenslotte kunt kiezen voor meerdere herstel mogelijkheden waaronder ook het terug plaatsen vanaf een eerder aangemaakte systeembackup .
Ashampoo_Snap_2014.01.02_20h38m29s_001_.png
 
iets om te overwegen ...

Clone a disk met Macrium Reflect Free

Macrium Reflect ™ is in staat om een schijf te klonen naar een andere.
Het is niet noodzakelijk dat de schijven hetzelfde zijn of zelfs van dezelfde grootte zijn .

Opmerking: Wees gewaarschuwd dat alle gegevens op de doelschijf worden gewist in het kloonings proces , gebruik bij voorkeur een nieuwe schijf.

1.Selecteer de schijf die u wilt klonen en klik op de 'Clone a disk ...
97ef7134fe-Ashampoo_Snap_2013.09.06_08h58m24s_001_.png


2.Wanneer het dialoogvenster kloon verschijnt..
klikt u op de "Selecteer een schijf te klonen naar ... 'schakel de sectie bestemming in.
Dit geeft de schijven weer die beschikbaar zijn om te worden gekloond .
Selecteer de schijf die u nodig heb zoals hier onder weergegeven:
97fa71c71f-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h08m55s_002_.png

In dit geval werd dus de MBR Disk 2 geselecteerd..

3.Nu klik-en-sleep je alle partities van de bron schijf die u nodig heeft om het doelvolume aan te maken .
Houd er rekening mee dat met het oog op Windows, alle partities (aangeduid door het Windows-symbool) te selecteren om gekopieerd te worden.
Verklaring :
Bron schijf = de HD die je wenst te klonen..
Doel schijf = de HD die je wenst te gebruiken .
98147e21cc-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h15m01s_003_.png


4. je kunt zelfs de Doel schijf groter instellen dan deze was voordien op de Bron schijf ..
Daar voor dien je via de optie 'Gekloonde Partition Properties', de schuifknop op de doel schijf de grootte aan te passen..
982a6278fd-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h21m47s_004_.png

In dit geval, kunt u de grootte slepen en neerzetten, selecteer de maximale of minimale grootte of houd de partitie hetzelfde formaat als het origineel.
Je zal bemerken dat de gecloonde versie een andere drive letter toegewezen kreeg ..
Dit is niets om je ongerust te maken ..
Van het moment je de Bron schijf heb los gekoppeld zal automatisch de letter veranderen naar de letter C welke Windows zich zelf ook toe eigend .
**Wanneer u klaar bent met het instellen van de partitie eigenschappen, klikt u op OK

5.Klik op Volgende en bekijk de samenvatting.
Selecteer Geavanceerde opties om je voorkeuren te veranderen..mocht u niet tevreden zijn .
6..Klik op Finish
7.. als het clonen gedaan is klik u op afsluiten
 
1 ding moet je niet over het hoofd zien met het maken en terugzetten van een image.

Stel dat u een PC heeft van een jaar oud en 4 maanden geleden had u ongemerkt een besmetting opgelopen op de PC. Een besmetting die u tot op heden nog niet was opgevallen, maar al behoorlijk wat vertraging veroorzaakt op uw pc.
U besluit vandaag een image te maken van het systeem zodat u na een crash alles terug wilt zetten.
Realiseert u zich nu wat ik hier geschreven heb. U zet dan een image terug inclusief besmetting.

Mijn advies is daarom: Maak een image van een nieuwe geinstalleerde besturing inclusief de updates + eventuele driver updates, installeer alle programma's die u op de pc wilt gebruiken. Zet ook alle belangrijke bestanden op de pc die u eerder gebackuped had.
Als alles naar wens is, is het moment aangebroken om een Image te maken. Hierna is het belangrijk om regelmatig Backups te maken van de belangrijke data die na de gemaakte image op de PC is komen te staan. Zelf gebruik ik hiervoor Synchronisatie i.v.p. Backup.

Als je ooit de pc moet gaan herstellen dan moet je de image terug zetten en de Backup / Synchronisatie bestanden van alle belangrijke data. Ook eventuele programma's die na de Image zijn geinstalleerd moeten uiteraard opnieuw geinstalleerd worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor deze klare uitleg, de stick heb ik vanmorgen gemaakt zoals in de link staat, verder zal ik ook eens bekijken hoe ik de image
maak met Macrium reflect free en eens verder onderzoek doen naar True Image.

Mvg, Fred
 
Ik ben ook bezig een nieuwe Medion met i5-intel gereed te maken voor mijn zoon/kleinkinderen om ze van die oude-XP af te helpen. Ik vind het zeer belangrijk dat je de Data scheidt van Windows en de programma’s..! Daarom eerst een Gebruikersmap aangemaakt in de D:partitie met daaronder: Nog vier onderliggende mappen: Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Video’s.
Dan via Eigenschappen > locatie de gelijk genaamde mappen verplaatst naar de bewuste plaats in D.
Dat kan je met andere data ook doen. Voor Windows+programma’s 185 GB gereserveerd en de rest voor de Data. Er bevindt zich nog een 60 GB partitie met Recover, maar ik weet niet wat daar me aan te vangen… Via Schijfbheer heb ik de juist pasnummers gegeven: C, D, C, en X.
Hopelijk denk je er aan het ook zo te doen;
Walter
 
Laatst bewerkt:
Macrium Reflect is wel de makkelijkste manier om een back-up of een image te maken.
Lana heeft gelijk betreffende het terugplaatsen indien besmet. Het is een overwegen wat je belangrijkst vindt. Ik kies voor een image van vandaag. Maar uiteraard als je je het kunt permitteren, een aparte schijf voor een zuivere verse installatie achter de hand houden. Weet, je zal dan wel telkens alle updates moeten bijvoegen.
Een andere manier is gebruik maken van Robocopy. Dit is aanwezig in Win. Weet niet of dit voor de W8 ook zo is.
Die maakt een copy van je zaken die je wil veilig stellen. Maar voordeel is, hij maakt enkel een copy van de zaken die veranderd zijn. Nadeel, je moet wel DOS gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan