Backupsysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Hallo Tuts-vrienden,

Ik heb 2 PC´s Windows 10, waarop ik in principe, kwa aard van de werkzaamheden, dezelfde dingen doe.
Een aantal werkzaamheden wil ik ook zoveel mogelijk synchroon uitvoeren, zodat ik, als een van de systemen (tijdelijk) uitvalt, in principe op het andere systeem gewoon door kan blijven werken met dezelfde vrijwel bijgewerkte bestanden.
Vanmorgen had ik bijv. het voorval dat één van de systemen niet kon opstarten. Vraag me niet waarom, want toen ik vanmiddag thuiskwam en probeerde via een backup de systemen bij te werken, realiseerde ik me dat dat dus niet ging lukken. Of de software was niet op beide systemen aanwezig, of de bestanden waren niet "uitwisselbaar". En toen dacht ik ineens: het moet toch mogelijk zijn om via een (simpel?) systeem dat te realiseren? Maw via 2 systemen worden bestanden bijgewerkt. regelmatig (bijv. 1 x per dag) worden die bestanden gesynchroniseerd en daar gebackupt. Als er dan wat gebeurt met een systeem kan je haast real time met het andere systeem gewoon doorwerken, het verstoorde systeem weer in orde maken en daarna overgaan tot de orde van de dag. Ik had bedacht dat hiervoor misschien wel simpele (backup) systemen bestaan in de vorm van het synchroniseren van bestanden en het dagelijk backuppen van die bestanden en misschien nog iets ;=). Ik zou willen proberen om bestanden in de cloud te voorkomen.... Of ze in ieder geval dagelijks te backuppen op het thuis-systeem. Of is dat te simpel gedacht? Kan iemand me helpen/raden? Of gaat dat jullie ondersteuning te boven (wat ik me best voor kan stellen trouwens).

Iig bedankt voor het meelezen (en hopelijk ook meedenken).

Cees
 
Ik lees een aantal dingen die niet waterdicht zijn. Je wilt een sync, éénmaal per dag, ...

Wat ik zou voorstellen. Of je werkt met een cloud storage (aan te raden). Of je werkt met een lokale storage appliance welke bij voorkeur in RAID1 kan geplaatst worden.

Een aantal dingen om over na te denken:
- Synchronizatie is niet nodig bij een centrale locatie (cloud of lokaal), je wijzigt de bestanden op 1 centrale locatie. Enkel vanaf die locatie benader je de bestanden.
- Synchronizatie (server - clients) wanneer gewenst is ook mogelijk, maar die is dan real-time. Wat ongeveer op hetzelfde neerkomt als het centraal aanpassen.
- Minder kans op split-brain toestanden. Je hebt minder kans dat je bestand op computer A verschillend is als op computer B.
- Je backup laten lopen "éénmaal per dag", is zoiets als "als men computer net op dat moment aanstaat, en lang genoeg aanstaat, en de backup hopelijk goed verloopt, DAN.... is alles ok.
- Backup is backup. Backup dient niet om bestanden later aan te passen. Backup dient om bestanden te herstellen wanneer nodig.
- Je kan die centrale locatie zelfs via "the cloud" benaderen. Ten alle tijde, overal wereldwijd en het enige wat je nodig hebt is internet.

Onedrive van Microsoft is een voobeeld van cloud based storage. Dropbox, box,...
 
100% is het nooit.

Ik dacht altijd dat ik het voor elkaar had en waar ook ter wereld bij mijn bestanden kon en ook werken op mijn PC.
Schijven in RAID 5 was volgens mij wel veilig om altijd door te kunnen werken tijdens een uitval van een schijf.

Totdat mijn voeding van de server het begaf en alles lag plat. En dan duurt het even als je weinig thuis bent en tijd hebt om deze te vervangen.

Dan begin ik toch te denken aan Cloud opslag. Maar ja een paar terrabyte gaat in de papieren lopen.

Zo sukkelen we maar weer verder in de hoop dat alles blijft draaien.
 
Wat is er mis met een lokaal gedeelde map in dit geval? in Thuisnetwerk (lan) zet je gewoon je pc's aan elkaar met gedeelde mappen denk ik dan....

De TS wil een gemakkelijke oplossing voor switchen tss computers als ik het goed begrijp.

Uiteraard zijn clouddiensten steeds belangrijker, maar toch....
 
Beste Helpers,

Ik moet zeggen dat ik inmiddels inderdaad Onderive te hulp heb geroepen. Heb niet zoveel nodig, dus doe het voor 2€ per maand (50GB). Maar ik ben er alles behalve kapot van / gelukkig mee. Het produkt zegt al bij 1GB dat Onedrive vol zit, terwijl ik dus nog 49GB zou moeten hebben en ongeveer aan de helft genoeg zou moeten hebben. De Helpservice vind ik stroperig en langzaam, dus daar ben ik nu mee in "contact". Afwachten dus, maar als dit zo blijft val ik terug naar een goed backup programma, wat ik trouwens nog steeds gebruik (gelukkig); VeeAm Agent. Daarnaast met een gedeeld aantal mappen, om door te kunnen draaien als een machine uitvalt. Maar dan heb ik gelijk het probleem bij de kuif: als een machine wegvalt, val er ook weinig meer te delen..... -m- Ik hou jullie op de hoogte want ik heb nog steeds geen antwoord van Microscope.
 
Ben inmiddels weer opgehouden met OneDrive. Mijn mening: (te) ingewikkeld en kwetsbaar (waarmee ik wil zeggen: er gaat snel iets fout en als er iets fout gaat wordt het direct extra ingewikkeld).
 
voor zo'n zaken zou ik toch opteren voor een office 365. (misschien zelfs een business versie voor 1 gebruiker).
kost je een 4,2€/maand.

daarbij heb je onedrive for business (iets stabieler) van 1TB, heb je een exchange online. (die je kan koppelen via imap aan eender welke mail provider, of eventueel aan een eigen domeinnaam).
je krijgt ook nog de online office app's erbij. om echt onafhankelijk aan office documenten te kunnen werken.

Ik had een tijdje geleden wel een klant die ook problemen had met de stabiliteit van de onedrive applicatie. die dan is overgestapt naar nomadesk.
Dit is een iets robuustere oplossing die echt een drive synchroniseert.
(die overstap heb'k maar bij 1 klant moeten doen, de meerderheid houd het bij onedrive).

je kan inderdaad offline een nas installeren, maar die kost al snel 200€, vraagt stroom, configuratie en daar kan ook iets fout bij gaan.
aan 4€/maand voor onedrive kom je al 50 maand verder. voor dezelfde prijs zonder zorgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan