Cleaners geïnstalleerd op Samsung smartphone

Dag, een vriend van mij heeft door middel van een pop-up die op zijn smartphone verscheen, een cleaner geïnstalleerd met alle gevolgen vandien. Op zijn telefoon, een Samsung Galaxy A33 5 G, verschijnen nu bijna onophoudelijk advertenties, o.a. voor cleaners.
Na wat opzoekwerk heb ik Avast Mobile Security Premium voor Android op zijn telefoon geïnstalleerd, een scan gestart, maar uiteindelijk gebeurt er weinig. Ik heb de indruk dat de advertenties de scan onderbreken. Opstarten in veilig modus lukt ook, heb alle apps met het woord "cleaner" in verwijderd, ook dat brengt geen soelaas.
Verder dan dit gaan mijn mogelijkheden niet met een Samsung telefoon, ik heb de indruk dat ik het toestel mag resetten naar de fabrieksinstellingen, maar dan zou ik een back-up moeten maken naar mijn pc, en met een besmette telefoon zie ik dat liever niet gebeuren. Hoe dat moet weet ik ook niet, mss met Sandbox, en wat gebeurt er met alle e-mailadressen, WhatsApps enz.?
Als er iemand meer weet, dan hoor ik het graag, waarvoor dank, ondertussen hartelijke groeten,
Koalz

Je kan ook een USB stack aan sluit om een back-up te maken, maar dat moet wel een USB c zijn.

1751136173056.png

@Koala Neem uiteraard, zoals @Patrick.S hier boven zegt een backup van de gegevens en ENKEL van de gegevens op de smartphone.
Daarna kan je een fabrieksinstellingen reset doen ... je zal wel je logins, bladwijzers, etc... opnieuw moeten instellen.

Denk ook wel eens goed na over je eigen gedrag : je gaat een probleem met "cleaners" te lijf door ... een andere "cleaner" te installeren !
Dat is alsof je een brand wil bestrijden met lucifers hé ...

@Patrick.S Een USB stick met USB c heb ik wel, maar hoe kan ik een back-up maken rechtstreeks van deze smartphone? Waar bevinden zich de bestanden die geback-upt moeten worden, op de telefoon of op de simkaart? Hoe maak ik zo'n back-up? Kan het in safe mode? Sorry voor mijn vragen, maar een smartphone is niet echt mijn ding.
@PhilipV Deze tip vond ik op het internet, Avast kende ik nog vele van jaren geleden en kon ik vanuit Google Play installeren. Ik ging er van uit dat deze de Adware zou kunnen verwijderen, waarna ik de app achteraf eveneens wou verwijderen. De eigenaar van deze smartphone is een niet onbemiddelde 82-jarige vriend van mij, zijn reactie was "ik koop dan wel een nieuwe". Dus ik moest of wilde iets proberen, helaas zonder resultaat.

conclusie : backup maken van gegevens en dan reset naar fabrieksinstellingen.
Zo krijg je terug een goed werkbare smartphone.

@Patrick.S Een USB stick met USB c heb ik wel, maar hoe kan ik een back-up maken rechtstreeks van deze smartphone? Waar bevinden zich de bestanden die geback-upt moeten worden, op de telefoon of op de simkaart? Hoe maak ik zo'n back-up? Kan het in safe mode? Sorry voor mijn vragen, maar een smartphone is niet echt mijn ding.
@PhilipV Deze tip vond ik op het internet, Avast kende ik nog vele van jaren geleden en kon ik vanuit Google Play installeren. Ik ging er van uit dat deze de Adware zou kunnen verwijderen, waarna ik de app achteraf eveneens wou verwijderen. De eigenaar van deze smartphone is een niet onbemiddelde 82-jarige vriend van mij, zijn reactie was "ik koop dan wel een nieuwe". Dus ik moest of wilde iets proberen, helaas zonder resultaat.
Dat gaat normaal via smart switch staat ook op de afbeelding van #2
smart switch start automatisch op als het aanwezig is en anders gaat hij dat eerst installeren.

Eerst kies

1751275722085.png

als 2de kies je aangepast

1751275753779.png

als 3de kan je een selectie maken wat je moet hebben

bij Apps kan je ook kiezen welke je houd en welke niet. Door op > te klikken achter de Apps, dan kan je zelf kiezen wel en welke niet.

1751275797176.jpeg

En dat op de simkaart staat blijft er op staan.
Haalt die er desnoods er uit.

Laatst bewerkt:
heb jij explorer uitgezet? Chrome was het probleem bij een vriend van mij. Deze stop gezet en nu week verder nog geen probleem?

Terug
Bovenaan