Diverse FLUKE 113 meetdraden

Merel

Steunend lid
Vip Lid
De meetdraden van FLUKE zijn niet voorzien van klassieke banaanfiches.

De meerderheid van merken multimeters zijn uitgedost ingangen voorzien van een identiek formaat.
Geen enkele van mijn vroegere meetdraden en accessoires kan ik nog aansluiten op de Fluke 113.

Ik begrijp niet waarom zoveel mensen gek zijn op dit merk.
Bestaat er iets dat het gebruik toelaat van klassieke meetdraden ?

Fluke is gewoon technische top ... vandaar de populariteit.

Keuze van meetsnoeren genoeg : https://www.fluke.com/nl-be/producten/accessoires/meetsnoeren

Je kunt in principe klassieke meetsnoeren van andere merken gebruiken op een Fluke 113 multimeter, zolang ze voldoen aan de juiste specificaties en veiligheidsnormen. Hier zijn de belangrijkste zaken om op te letten:

✅ Waar je op moet letten bij alternatieve meetsnoeren:
  1. Banaanstekkers van 4 mm:
    De Fluke 113 gebruikt standaard 4 mm banaanstekkers (male) voor de COM en VΩ-ingangen. De meeste klassieke meetsnoeren hebben dit formaat, maar controleer het even.
  2. Veiligheidsklasse (CAT-rating):
    • De Fluke 113 is CAT III 600V / CAT IV 300V gecertificeerd.
    • Zorg dat je snoeren minstens dezelfde CAT-rating hebben voor een veilige werking. Een lagere rating (zoals CAT II) is niet veilig bij metingen in installaties met hogere energie-inhoud.
  3. Maximale spanning en stroom:
    Typisch: 1000V, 10A (kijk op de snoeren zelf of de verpakking).
    • Gebruik geen goedkope snoeren zonder duidelijke specificatie of CE-markering.
  4. Fysieke pasvorm:
    De meeste meetsnoeren passen gewoon, maar sommige merken hebben een bredere of langere connector, wat soms lastig kan zijn bij compacte multimeters of als er beschermkapjes op zitten.
  5. Siliconen vs PVC:
    Siliconen snoeren zijn flexibeler, vooral bij lage temperaturen, en veiliger. PVC is stugger, maar goedkoper.

🚫 Wat je beter niet doet:
  • Geen no-name meetsnoeren zonder specificaties gebruiken.
  • Geen beschadigde of versleten snoeren gebruiken (barstjes, losse pluggen, enz.).
  • Geen snoeren gebruiken met afwijkende connectorformaten zoals mini-banaanstekkers.
✅ Tip:

Als je kwaliteit wilt zonder de prijs van Fluke-snoeren, kijk dan naar merken als Uni-T, Brymen, Amprobe, of Probemaster – die hebben vaak goede snoeren die compatibel zijn met Fluke.

Terug
Bovenaan