Linux / Unix LINUX docker

BertjeV

Steunend lid
Vip Lid
graag had ik vernomen met welke versie van LINUX het mogelijk is DOCKER te installeren zodat er een versie van WINDOWS aanwezig is binnen LINUX
ik zelf heb er reeds mee bezig geweest echter krijg ik dit niet geïnstalleerd.
ik heb geprobeerd op zorin linux mint Endeavouros manjaro nog steeds is het mij niet gelukt.
ik probeer dit wel via virtualbox misschien ligt daar de fout dat ik misschien instellingen moet aanpassen die ik nog niet ken
of zou vmware beter werken?
graag tips en voorbeelden van bij wie dit reeds ik gelukt

grts bertje

Kiek, zou op de afgeleide distributies vermoedelijk ook werken, zoals Mint.

Ik gebruik zelf soms Vmware Workstation.

Voor zover ik je uitleg lees, denk ik niet dat je het concept van docker begrijpt of kent.
Wat wil je bereiken? Wat is je doel? Een virtuele persistente Windows omgeving binnen een Linux distro?

Voor zover mijn ervaring zijn de use cases voor een Windows docker appliance vrij beperkt. Tenzij Windows core als webservermet ASP.NET ofzo. Dus ik vermoed dat je eigenlijk iets totaal anders wilt bekomen.... en dat is niet docker.

Docker werkt met een "container" concept.
Een Hypervisor zoals VMWare, VirtualBox, Hyper-V, ... werken met Virtual Machines.
Dit zijn twee verschillende concepten. Met elk hun voor en nadelen.

"zodat er een versie van WINDOWS aanwezig is binnen LINUX"
Hiervoor dient docker dus niet....

het is mijn bedoeling windows door linux te vervangen op mijn pc, en de via docker windows versie te gebruiken, voor de programma's die niet draaien onder linux (ms office 2021 etc)
ik kan ook een virtualbox op linux installeren en een virtuele windows 10 gebruiken.
ik weet niet wat de beste oplossing is, daarom wil ik dit testen op een virtuele linux op mijn windows pc.
indien dit goed werkt kan ik windows bay bay zeggen en linux verder gebruiken als besturingssysteem op mijn pc.

wat is je bedoeling? wil je Docker in een virtuele Linux aanmaken of in een echte Linux?
in een virtuele ga je conflicten hebben, hypervisors werken niet graag of niet in geneste toestand ... .
heb een zuivere 'Wilma' met Qemu-KVM, daarin draait een aangemaakte image van mijn windows. het is niet éénvoudig om een echte 'windows' om te zetten naar VM-image, maar is mogelijk.
in windows gebruik nog steeds VMWare workstation. heb eens VMWare workstation in 'Wilma' gezet, was een ferme tegenvaller ... Qemu is een stuk van de linux en kan daardoor alle bronnen volledig gebruiken, daar tegenover VMWare is gebonden aan de 50% regel:
4 processors aanwezig: VMWare kan max er 2 van opeisen, Qemu alle 4. dit geldt ook voor geheugen gebruik!
spreek uit ervaring ... maar wie ben ik?
er zijn trouwens genoeg voorbeelden aanwezig van Docker in Wilma op YouTube .... met een gedrukte handleiding loop je gewoonweg verloren ... je moet het gewoonweg zien!!!

nota: virtualbox is veel trager dan vmware workstation en is tevens nu ook gratis!

Laatst bewerkt:
een linux versie op mijn windows pc via virtualbox. zo blijft mij windows intact en kan ik testen in de virtuele linux.
krijg ik dit werkende dan kan ik de installatie fysic op mijn pc uitvoeren, en windows niet meer gebruiken.
een dual installatie behoort ook tot de mogelijkheden, indien dit te veel problemen geeft.

'een dual installatie behoort ook tot de mogelijkheden, indien dit te veel problemen geeft.'

als je dit op de goede manier doet verloopt dit vlekkeloos, je pc start dan op met een 'grub menu' waarbij de keuze maakt 'linux' of 'win' ...
het start scherm is dus de linux-versie ... ipvvan het Windows scherm.

Ik lees hier ook vanalles dat geneste virtualisatie problemen zou geven enzo. Dat is niet zo... Het 'probleem' zit hem in de connectiviteit ervan. Maw heel goede kennis hebben van netwerking. Anders is zoiets problematisch ja....

Maar ik lees hierboven ook dikwijls nog docker dit en docker dat... Waar ik vermoed dat daar ook de bal wordt mis geslagen. Docker is niet bedoeld om een OS te hosten dat dient als 2de alternatief op je huidige OS!

Ik lees hier ook vanalles dat geneste virtualisatie problemen zou geven enzo. Dat is niet zo...
ah nee??? heb vandaag heel de dag geknoeid om Proxmox in vmware workstation te laten werken ....
ProxMox start zelfs niet op .... ! dito met ESXi in Vmware workstation .....

1746297901977.png

en dan stopt het ..... . de virtualisatie in de hoofdmachine staat nochtans op in de Bios!

1746298113753.png

Ik praat hier wel niet over "lower grade" hypervisors... (maw Hypervisors die werken als client in een OS). VMWare workstation is dus geen bare metal hypervisor. Daar zit het probleem. Met VMWare ESXi zou dit geen probleem zijn. Of Hyper-V. Dat zijn bare metal hypervisors.

btw ESXi 8 kan nog steeds geen onbewerkte Win 11 iso aan! het moet nog steeds een aangepaste versie zijn ... .
Qemu-KVM heeft dit probleem niet, ESXi krijg je dan wel aan de praat .... Proxmox ... mmm.
jammer genoeg heb ik geen leeg syteem staan om een bare-metal systeem te monteren .... .

en daarbij het is geen discussie waard DDragon80.
ik verlaat het onderwerp vanwege te weinig ervaring met virtualisatie.

ps nuttige lectuur: https://www.leonidassavvides.com/bl...ion-in-vmware-vms-the-solution-worked-for-me/
na het volgen van bovenstaande richtlijnen is ProxMox opgestart en draait er zelfs een windows in! een virtuele machine (type2) met daarin een type 1 waarin een win draait dus .... wie zoekt die vind!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan