Windows 10 Na de update voor WIN 10 versie 21H1 voor x64 systemen start de PC niet meer op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze update (KB5016616) zorgt ervoor dat de pc (Fujitsu Esprimo E90+ met Intel Core i5 4590 3,3 GHz CPU en 16 GB RAM) niet meer opstart. Na installatie en heropstarten wordt de update uitgevoerd maar op 30% van het proces wordt de pc opnieuw opgestart waarna hij blijft hangen. Ik heb de Microsoft procedure 'Problemen met Windows update oplossen' doorlopen maar vanaf een gegeven stap gaat het fout:
  1. De systeembestanden herstellen
  2. Windows update opnieuw ingesteld
  3. De qmgr.dat* -bestanden verwijderen lukt niet daar het pad niet bestaat.
Verder heb ik de volgende zaken ook geprobeerd:
  1. Update bios
  2. Windows Problem Solver
  3. DISM and SFC Scans
  4. Restoro apllication
  5. 'in-place' upgrade met behoud van settings, apps and files
Blijkbaar zijn er veel problemen met deze update. Ik heb het updaten uitgezet voor zolang het kon (een dertigtal dagen) maar na 2x lukt dit ook niet meer en bij heropstarten van de PC start het updaten automatisch. Nadien kan ik de update wel terugdraaien maar dit is dikke miserie. Ik heb de Microsoft helpdesk gecontacteerd en daar wisten ze ook geen raad buiten een volledig nieuwe installatie. Hier ben ik niet zo direct happig op. Ik heb een wat oudere HP Probook waar de bios problemen gaf bij een volledig nieuwe installatie van WIN10. Ik wist me geen raad en een medewerker van de HP-helpdesk raadde mij aan om de bios te veranderen van 'Legacy' naar 'UEFI' en daarna een nieuw installatie te proberen. Gelukkig was hiermee het probleem van de baan. Nu zou het kunnen dat een volledig nieuwe installatie op deze PC ook ernstige problemen geeft en daar sta ik dan. Bijkomend kan ik niet upgraden naar WIN 11 daar de Intel Core i5 4590 3,3 GHz CPU blijkbaar (nog?) niet wordt ondersteunt. Heeft iemand raad? Hartelijk dank.
 
een verse install op een andere lege/nieuwe hdd/ssd? (GEEN behoud van apps en data), de data van de oude schijf overzetten naar de nieuwe.

en inderdaad win 11 gaat niet officiëel op deze machine draaien, een aangepaste versie, met behulp van Rufus wel ....
drivers win 7/8:
 
Laatst bewerkt:
Bijkomend kan ik niet upgraden naar WIN 11 daar de Intel Core i5 4590 3,3 GHz CPU blijkbaar (nog?) niet wordt ondersteunt.
Kan wel met aanpassingen in het installatie bestand, te doen met Rufus, met deze tool de USB bootstick aan laten maken met de gedownloade ISO zoals boven al wordt vermeld.

Niet de bedoeling van Microsoft maar kan wel, je kunt W10 ook gewoon blijven gebruiken tot de ondersteuning is afgelopen, nu bekent medio 2025.

Overigens zijn er niet zoveel problemen met deze update KB5016616 als ik erop zoek.
Je ziet nu ook het belang van een goede back-up overigens.
Ik gebruik er diskmaster voor in de incrementele modus naar alle tevredenheid, gebruikte eerst Aomei maar had daar steeds problemen mee.
 
Kan wel met aanpassingen in het installatie bestand, te doen met Rufus, met deze tool de USB bootstick aan laten maken met de gedownloade ISO zoals boven al wordt vermeld.

Niet de bedoeling van Microsoft maar kan wel, je kunt W10 ook gewoon blijven gebruiken tot de ondersteuning is afgelopen, nu bekent medio 2025.

Overigens zijn er niet zoveel problemen met deze update KB5016616 als ik erop zoek.
Je ziet nu ook het belang van een goede back-up overigens.
Ik gebruik er diskmaster voor in de incrementele modus naar alle tevredenheid, gebruikte eerst Aomei maar had daar steeds problemen mee.
Dank je wel voor de info maar ik hou het voorlopig liever bij WIN10 (meerdere gebruikers en nog een WIN10 gebaseerde machine). Vreemd maar nu zie ik een andere (probleem)versie dan KB5016616, namelijk KB5018410. Ik denk dat een verse installatie van WIN10 de enige resterende mogelijkheid is maar als de pc nu niet meer opstart bij de installatie van een 'Cumulatieve update voor op Windows 10 Version 21H1 for x64 gebaseerde systemen (KB5018410)', is de kans groot dat dit ook zo zal zijn bij een volledig nieuwe installatie daar ik vermoed dat er een incompatibiliteit is met de BIOS (de pc is met de laatste BIOS versie uitgerust). Met de huidige WIN10 versie verder werken is ook niet te doen daar ik het automatische updateproces niet meer kan uitstellen.
 
Zou zelf de laatste versie van W10 ophalen en een upgrade uitvoeren, zitten die KB's vermoedelijk al in en een installatie van Windows heeft weinig te maken met de BIOS, hoe je daar nu op komt?
Of deze als Windows is opgestart.
 
Ik heb dat geprobeerd toen 21H2 de laatste versie was en daar ging het ook fout. Ik heb ook nog een wat oudere HP Probook die zo traag was geworden dat er niet meer mee te werken viel. Verder heb ik de HD vervangen door een SSD en het RAM-geheugen uitgebreid naar 8GB. Hierop heb ik WIN10 opnieuw (vers) geïnstalleerd. De laptop gaf tijdens het opstarten een foutmelding en startte niet meer op. Ik heb toen van een HP-medewerker het advies gekregen om in de BIOS eerst de instelling 'legacy' te wijzigen in 'UEFI' voor het installeren van WIN10 en toen verliep alles vlekkeloos. Vandaar mijn vermoeden dat de BIOS wel eens een rol zou kunnen spelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je uitleg houdt langs geen kanten nog steek ... over welk toestel gaat het nu feitelijk: de HP of de Fuji? de oplossing van de éne is niet noodzakelijk de oplossing van de andere ... logisch toch! en win 10 loopt zowel op Legacy als of Uefi.
en als je toch in de bios veranderingen aanbrengt,noteer het! ikzelf maak altijd een foto met mijn smarthphone ... ik ken mezelf.
heb onlangs de nieuwste versie win 10 op een asus K73JS gezet, de Bios bezit zelfs geen mogelijkheid om te booten van een usb-stick en toch heb ik die erop gekregen, zonder probleem en zonder dvd! probeer es een verse install op een verse/nieuwe hdd, de kostprijs ervan is veel lager dan een gelijkwaardige SSD, later kan je die eventueel migreren naar een SSD.
 
Dan is het een instelling in de bios, verder niet.
UEFI systeem wil opstarten v.a. een GPT schijf en een CSM/Legacy/ouderwetse BIOS v.a. een MBR schijf, niet om te wisselen zonder de juiste handelingen.
 
Het gaat over de Fujitsu. Ik heb de uitleg over de HP toegevoegd omdat Lange Pier stelde dat de BIOS er niets mee te maken heeft (ik citeer: 'heeft weinig te maken met de BIOS, hoe je daar nu op komt?') maar in het geval van de HP loste een anders ingestelde BIOS (UEFI i.p.v. Legacy) het probleem wel op. Als WIN10 zowel op legacy als op UEFI loopt, moet je mij eens uitleggen waarom Legacy niet werkte op de HP en UEFI wel.
 
Zoals ik het probeer te analyseren heeft je HP een GPT geformatteerde schijf en start dus op met UEFI, niet met Legacy.
De Fujitsu zal een MBR schijf hebben vermoed ik ... en dus géén UEFI, maar wel Legacy aankunnen.

Het feit dat Win10 beide 'smaken' kan gebruiken is normaal want Win10 wordt opgestart na de boot en het zal het OS worst wezen hoe die boot is afgehandeld. Dat maakt voor Windows en Microsoft software géén verschil meer eens de PC geboot is.
 
Ik heb WIN10 opnieuw geïnstalleerd en alles werkt terug normaal. Wel een dagje werk om alles terug te installeren en configureren. Hartelijk dank allemaal om mee te denken maar dit bleek de beste oplossing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan