Windows 10 Smartscreen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Iemand bevindingen, ervaringen, achtergrond ivm. de SmartScreen bescherming in Windows 10.
Lijkt me zo een wat warrig en alles behalve transparant verhaal en je kan volgens mij ook moeilijk zien wat het ding doet of juist niet doet ?

Alle info welkom !
 
Dat is eigen een cloudbased toepassing welke je client beveiligd. Smartscreen doet niet één enkele check, maar verschillende. Zoals de websites die je bezoekt, de applicaties die je draait, enz. Het stuurt bij deze informatie naar Microsoft, en laat na een controle aan de client weten of de handeling die je doet verdacht is, of gewoonweg duidelijke phishing of ...
Zoals je al kan opmerken... het stuurt informatie naar de cloud over je handelingen op je client, niet alleen van je surfgedrag.
 
@DDragon80 Kan het volgens jou ook stokken in de wielen steken bij het installeren of uitvoeren van tools of utilities die Microsoft onnodig en ongewenst vindt maar die vaak gewoon onvolkomenheden in Windows opvangen ?

Heb jij het ingeschakeld ? Ooit geprobeerd uitgeschakeld ?
 
@loomax Dat had ik nu wel al gevonden, dat dit niet klopt - is maar deel van het verhaal...
In Win 10 na versie 1909 is de funktie uitgebreid :

1620209360212.png
 
Waar het mij vooral om te doen is met mijn vraag is 'inschatting'... Ik heb geen problemen die ik terug kan brengen op SmartScreen, maar ik lees her en der dat MS om dit te kunnen doen behoorlijk wat informatie verzamelt over wat je precies installeert. Logisch anders kunnen ze natuurlijk niet evalueren of iets gewenst is of niet ....

Maar ... welke zijn hun criteria om dat te bepalen ?
Ongewenst voor de gebruiker en schadelijk voor zijn systeem ?

Of eerder ongewenst voor MS en schadelijk voor hun portemonnee ?
 
  • Wow
Waarderingen: cve
Je slaat weer nagels met koppen he Philip. Dit is inderdaad wel iets waar we eens goed gaan moeten over gaan nadenken. Had hier nog niet bij stil gestaan. Had dit zelfs nog niet eens opgemerkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan