E-mail veilig mailen

bernard

Steunend lid
Vip Lid
Het lijkt misschien een domme vraag, maar toch wil ik ze hier stellen.
Ik verstuur een mail naar iemand: wanneer kan de inhoud van die mail eventueel gestolen worden? Kan dit enkel gebeuren tijdens het versturen, dus, tussen mij en de ontvanger of kan men nog de inhoud van die mail hacken als hij reeds in de inbox van die persoon zit.
Groetjes.

Een mail kan enkel gestolen worden als één van de stappen gehacked is/ paswoord gestolen etc ... maar dat zijn veel mogelijkheden :
  • bij de verzender als een hacker toegang heeft gekregen tot de PC
  • tijdens het verzenden als een hacker de verbinding met de server van de verzender heeft 'omgeleid'
  • tijdens de opslag en vanaf de opslag op de server van de verzenders mailprovider als die server is gehacked
  • als paswoorden van mailaccounts zijn gestolen of gelekt of gewoon onvoldoende veilig zijn
  • idem aan de kant van de ontvangende mailserver
  • bij de ontvanger als een hacker toegang heeft gekregen tot diens PC
m.a.w. dat valt niet te bepalen maar ... de "waarschijnlijkheid" van het merendeel van die stappen als lek is nagenoeg ZERO ! behalve bij de beveiliging van PC's. Daar zondigen nogal wat mensen vaak tegen en dat kan dus zowel zender als ontvanger zijn.
Als ieder doet wat hij moet doen (en bij mailproviders ga ik daar vanuit) is de kans erg klein te maken, maar 100 % waterdicht bestaat niet.

Bedankt PhillipV voor het vlugge antwoord. Ik gebruik "Mailfence" of "Proton" met een wachtwoord om te versturen. Dus hoef ik niet bang te zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel opvallend, want toevallig is exact dezelfde vraag gisteravond al hier gesteld (klik) en diezelfde avond ook professioneel antwoord op gekregen. Vertrouwde je dat antwoord niet? Gezien je het vandaag hier opnieuw stelde?
Bedankt om het te laten weten. Daar had ik echt niet aan gedacht. Dit zal in de toekomst niet meer gebeuren.
Mijn exuses voor het ongemak.

@Black Tiger @bernard - vanuit forumleiding wil ik toch even verklaren waarom wij daar zoveel belang aan hechten.
Het merendeel van onze postings komen van vrijwillige, bereidwillige enthousiaste mensen die anderen willen helpen. Maar de meesten vinden het niet leuk als ze ontdekken dat alle inspanning die ze zich getroosten eigenlijk zinloos blijken, c.q. reeds door anderen op een ander forum zijn aangeleverd.
Niet iedereen is zo volhardend als @Black Tiger om daar niet in op te geven en dat (met de glimlach ?) te herhalen, nogmaals uit te leggen, een andere invalshoek te proberen etc...

Op termijn is dat voor een forum een enorm nadeel, ev. leidend tot 'opdrogen' van de stroom van helpers ! En omgekeerd : als de vraag wordt opgepikt door meerderen op diverse fora en er een soort 'samenwerking' ontstaat is dat een méérwaarde !
Dus vragen we steeds opnieuw om dat mee te delen.

PS : deze "preek" is een duwtje in die richting voor ieder die dit leest hé ... niet enkel voor Bernard.

Terug
Bovenaan