Netwerk VoIP-probleem in ziekenhuisnetwerk – oplossing gezocht voor gesloten poorten

Hallo allemaal,

Ik verblijf momenteel in een psychiatrisch ziekenhuis en loop tegen een technisch probleem aan waar ik graag jullie hulp bij zou willen.

Ik ben zelfstandig ondernemer en maak gebruik van RDP en Zadarma (VoIP) om bereikbaar te blijven en mijn werk voort te zetten. Helaas zijn veel poorten geblokkeerd op het ziekenhuisnetwerk, waardoor mijn Zadarma-app op mijn smartphone niet werkt. Voor RDP heb ik al een workaround gevonden: poort 443 staat open, dus ik heb mijn RDP-verbinding daarop ingesteld en dat werkt prima.

Nu zoek ik een soortgelijke oplossing voor mijn VoIP-app. Mijn vraag is: bestaat er software die ik op mijn laptop kan installeren om geblokkeerde poorten te omzeilen? Bijvoorbeeld een programma dat een eigen firewall of VPN-tunnel opzet, zodat ik alsnog VoIP-verkeer kan doorsturen? Mijn idee is om dan mijn laptop als hotspot te gebruiken en mijn smartphone daarmee te verbinden, zodat de Zadarma-app via die omweg bereikbaar is.

Alle suggesties zijn welkom — VPN-oplossingen, tunneling software, of andere creatieve ideeën.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Marala

Niet zo'n eenvoudige vraag. Zoals ik het voorlopig hoor gaat enkel poort 443 en waarschijnlijk 80 openstaan naar het internet. En ook zonder proxy, want anders zou je RDP niet werken. Dus dat is al in je voordeel.
Maar om dan je smartphone via je laptop te tunnelen naar je provider... wss mogelijk, maar niet eenvoudig. Laat staan dat je de kwaliteit en stabiliteit van je VoIP gegarandeerd blijven.

Een snellere workaround zou zijn om een VoIP app op je remote toestel te installeren welke je al via RDP over 443 connecteerd.

Ik zou het zo vlug ook niet weten behalve de door DDragon genoemd oplossing, of als het echt niet anders kan thuis forward instellen van het voip nummer naar het echte smartphone nummer. Misschien niet leuk maar als er geen andere oplossing is wel nog werkbaar.

Is het niet beter om gewoon te gaan voor bellen over internet (Whatsapp vb.) dan over een dedicated VOIP.
Ik kan me voorstellen dat het ziekenhuis geen VOIP's of VPN's over zijn netwerk wil zien verschijnen.

Terug
Bovenaan