VR: Een hype? VR staat heus niet meer in z'n kinderschoenen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

stallion

Medewerker
Forumleiding
Vip Lid
Ik plaats bewust het topic Virtual Reality tussen "games", ook al is VR veel meer dan gamen alleen.
De stelling dat VR nog in z'n kinderschoenen staat kan ik na grondig testen hier dus direct ontkrachten.
Ik zou het omschrijven als "leerzaam", "uiterst functioneel voor vele toepassingen", "super entertainend"
MAAR, indien je goede kwaliteit wil, nog steeds VEEL TE DUUR.
Iedereen met een gezonde dosis interesse in VR heeft al wel eens een voorproefje gedaan met de smartphone via google cardboard.
Ik dus ook, maar het ontbrak me aan mogelijkheden en vooral kwaliteit.
https://vr.google.com/cardboard/


Op een dag, net voor nieuwjaar, kwam mijn partner thuis van haar werk met de vraag of ze de stap zou wagen naar een deftige VR bril,
van het type dat je aansluit op een stevige gaming PC... Ja, deal zei ik. We hadden reeds elk onze eigen laptop en 2 stevige, uit de kluiten gewassen
multimedia PC's in huis, maar deze bleken echt niet zwaar genoeg om de HTC VIVE, vlotjes te laten draaien in 3D of 360 omgevingen.
https://www.vive.com/us/


Hop, naast de aankoop van de VR bril, ook nog de aanschaf van een goede gaming PC met laatste nieuwe en krachtige grafische kaart.
Super tevreden en ons dit nog geen minuut beklaagd ;-)

Moeilijke keuze want de befaamde "oculus Rift, "HTC Vive" als "windows mixed reallity" zijn gewaagde tegenstanders van elkaar en je
weet als consument nooit welke in de toekomst de finale haalt... Oculus heeft ook een standalone versie , waarbij je geen pc nodig hebt, maar de mogelijkheden bij deze lijken me eerder "beperkt". Dan beter iets meer uitgeven en je hebt "het neusje van de zalm" ;-)
https://www.oculus.com/

Wij ons verdiept in de materie en duidelijk op de hoogte van verschillende Virtual-, mixed-, en augmented reality toestanden, aan de slag.
Een nieuwe wereld ging voor ons open. Van educatieve toepassingen tot spelletjes naar 360 VR muziek optredens tot echt 3D film ervaringen.
Een reuze aanbod dus! Het is wel even zoeken in het begin, anders vind je door de vele bomen, het bos niet meer...
https://www.microsoft.com/en-us/store/b/virtualreality


Spellen aanbod: Het aanbod aan spellen is zoals eerder gesteld, enorm. Zowel via het gekende "steam gaming" platform als "viveport", een ruime keuze aan toepassingen en spellen. Gaande van gratis spellen, gratis demo's, commerciële gratis toepassingen tot gratis promo spellen van steam en valve, etc.
https://www.viveport.com/
https://store.steampowered.com/vr


De serieuze toepassingen en games, voor uren spelplezier, daar geef je met plezier wat euro's voor uit. Ik ben niet echt een gamer, nooit geweest,
hooguit een half uurtje om eens een nieuw spel te testen. Met VR echter, lijkt het wel dat je uren bezig bent en het nog niet beu bent. De uitdagingen in de betere titels gaan zo ver, dat je geneigd bent het eindresultaat te zien en te slagen in je opdrachten.
https://www.youtube.com/watch?v=SizTDsxb4cs


Met Virtual desktop, een betalende toepassing, lijken de mogelijkheden van VR pas echt tot hun recht te komen.
Je PC bedienen vanuit VR lijkt nu pas echt tot z'n recht te komen. Je stapt in luttele seconden over van de kamer die het best bij je past.
Het visuele aspect is om bij te watertanden en je gaat dingen testen waar je tot op heden nog nooit aan toe gekomen bent omdat je er op een "plat scherm"
geen voldoening uit haalde. Het vraagt naar "MEER" ...
https://www.vrdesktop.net/


Titels aankopen kan op steam via prépaid als rechtstreeks (paypal of bankkaart), al was ik al heel snel voorstander om titels als het ware te huren per maand, in plaats van snel iets aan te kopen. Via viveport was dit haalbaar met abonnement op 5 titels per maand, net onder de 10 €. Enkel de beste titels onder deze die ik gehuurd heb, ga ik dan effectief aanschaffen. Nooit geen miskoop dus, want mogelijkheid om deze een maand te proberen.
https://www.youtube.com/watch?v=MPOj11srhLA

Een voorbeeld van een zeer uitgebreid, gratis spel... THE LAB
https://www.youtube.com/watch?v=BpKCBkb-g_Q

Google earth in VR, jawel, veel aangenamer...
https://www.youtube.com/watch?v=QMpXQ_XjPWY

Smaken verschillen uiteraard, maar hier toch een overzicht van de betere spellen tot nu toe.
https://www.digitaltrends.com/gaming...vive-vr-games/

Ook het aanbod op youtube is aan het inspelen op de VR-hype. Al kan de kwaliteit nog wat beter (aanbod 4K)
https://www.youtube.com/channel/UCzu...WbgTzMuM09WKDQ

Wie de stap ooit waagt, vergeet dan niet dat je dan ook een speelruimte dient te voorzien van 5 op 5 m,
althans als je de VR ervaring optimaal wil beleven. Je kan echter ook zittend spelen maar dan mis je de meest FUN.
Staand kan je ook sporten: basket, tafeltennis, tennis, golf, enz... deze beleef je uiteraard optimaal als je daar de nodige
arm- en beenruimte voor hebt. Het zou niet de éérste keer zijn dat iemand in een intense sessie potten en pannen breekt.
Daarom heb ik een niet gebruikt lokaal voorzien en deze in functie van de VR ingericht. Speelveld 5x5m.
(type mancave, maar dan ook voor de vrouw des huizes)
https://www.hln.be/ihln/multimedia/6...hten~af3c2b04/

Ook de hoogte van de ruimte kan belangrijk zijn, bij de opslag in bvb tennis, beachball, wil je het plafond niet raken met je controllers.
De fysieke ruimte kan je tijdens de sessie heel behoorlijk inschatten op verschillende mogelijkheden.
Via camera voor op de bril kan je gedeeltelijk de realiteit laten doorkomen bijvoorbeeld. Of je kiest voor een subtiel virtueel muurtje met rastering, die,
als je te dicht bij de randen komt, oplicht. Meer ervaren gebruikers kunnen met een fijn lijntje werken of er voor kiezen te spelen zonde waarschuwing.
Kan pijnlijk zijn bij inschattingsfout ;-)
https://www.hln.be/bizar/het-leukste...naat~a8146e3c/

Virtuele omgevingen, huizen en landschappen, al dan niet van uit bestaande films of games, zijn er bij de vleet.
Wil je op de stoel van captain kirk plaatsnemen en de rest van zijn interieur bedienen, geen probleem.
Interactieve ruimte's op overschot. De tardis? No problem. Speel maar met die hendels en knoppen en kijk wat er gebeurt.
Bij ons primeert onze steampunk-obsessie en zoeken we raderwerk omgevingen met veel buizen en hindernissen...
https://feroxxy.itch.io/tardisvr
https://www.youtube.com/watch?v=0yeNElS-3PQ
https://www.youtube.com/watch?v=4Fdvy3VJRQo

Niemand is te oud om hier mee te starten. Met een beetje hulp kunnen zelfs senioren er mee overweg en kan hun familie
er voor zorgen dat ze hun nodige dosis beweging hebben op een dag.
https://www.hln.be/ihln/te-oud-voor-...eren~adcededb/

Bijna vergeten, maar minstens even belangrijk: je kiest best de allersnelste internet formule via je provider, liefst zonder downloadbeperking. Het is geen uitzondering dat na het downloaden van een paar spellen er een 50 tot 100 GB (gigabyte)
doorheen getrokken is. Ook bij streamen van 4K video of 3D beelden ben je al rap enkele GB kwijt.
Voor vlotte stroming dus een goede abonnementskeuze bij je provider...

Vragen hierover steeds welkom. Grts, Stallion
 
Laatst bewerkt:
Dus zo een VR bril van zo een 50€ gelijk mijn zoon heeft waar je je Smartphone in moet stoppen is dus eigenlijk weggesmeten geld als ik ik dit allemaal goed lees. Let wel, mijn zoon heeft hem aan een dumpprijs van 10€ kunnen kopen, ze moesten er precies van af, maar het is geen kartonnen geval of zo, nee een heel stevig plastieken ding, met een heel deftige hoofd dinges. Mijn Smartphone is de krachtigste in huis en die wordt gloeiend heet als hij VR games speelt ermee. Hij doet het nu bijna niet meer, Echt leuk vind ik het ook niet, als ik het dan al eens probeer. Met zijn panasonic of mijn Sony koptelefoon en de VR bril is het wel leuk dat je het goed kan beleven, maar de games zijn naar onze mening magertjes. Maar dat zal zijn omdat mijn telefoon te zwak is dan denk ik, als je zware pc's al te zwak waren, zal mijn telefoon er zeker te zwak voor zijn dan. Ik ben blij dat ik eens zo een mooie uiteenzetting kan lezen, want ik vind het met onze configuratie eigenlijk waardeloos.
 
Uiteraard zijn de VR -ervaringen met smartphone die je in de bril schuift, in de verste verte niet te vergelijken. Zelfs met een duurdere uitvoering van bril als met de snelste smartphone, kan je de beleving van de Vive of Oculus niet vergelijken. De bediening en het gebruiksgemak alleen al ontbreekt op het goedkope brilletje. Al valt dat op te lossen met een BT- afstandsbediening. Wel een geluk dat de mogelijkheid bestaat om de VR ervaring op een goedkope manier te testen om er de smaak van te pakken te krijgen. De VR boxen om een smartphone in te plaatsen heb je idd al voor 15-30 €. Dit concept was ik ook heel rap beu... IDD. Spelbeleving is van een heel ander niveau op de HTC Vive, in die zin dat je er sportspellen mee speelt, vermits je voor je VR ruimte, extra speelveld voorziet. Hoe meer ruimte je er in een lokaal voor uittrekt, hoe intenser de sportbeleving. Mijn partner staat bij sommige spellen in schuim en zweet van de inspanning. Ook effectief verrekkingen in de armen, zijn geen uitzondering. Boogschieten, tafeltennis, etc... Vaak belevingen die 360 vereisen in een speelveld. Moeilijk in woorden te beschrijven, maar effectief een héél intense beleving ;-) Ook minstens even belangrijk om te vermelden is het online beleven van spellen in groep. Ook sportspellen dus, niet enkel shooters. Via netjes ingebouwde micro, geef je elkaar instructies in functie van het spel. Je helpt elkaar er als het ware door te loodsen. Het mondelinge contact met je tegenstander, maakt de leerfase super gemakkelijk en je leert van elkaar. Ook bij professionele toepassingen is de VR reeds een aanwinst gebleken. (ballistiek, travel, vastgoed, chirurgie-simulatie voor scholen)
Google streetview en earth is ook een heel intense beleving en totaal niet te vergelijken met wat je op het scherm gewoon bent...
Tot slot nog: Mensen die last hebben van hoogtevrees, die hebben dat even erg in VR.
Mensen die misselijk worden in een rollercoaster, die worden in VR coasters al even misselijk.
Spellen waarin je rap voortbeweegt, bvb je met een jetpack voortbewegen, bestaat de kans dat je reisziek wordt.
Het spel neemt namelijk een loopje met je hersenen. Waarin je wordt wijsgemaakt dat je snel voortbeweegt, terwijl je in werkelijkheid stil staat... handig om te weten dus. Meestal zijn er in die spellen dan andere optie's om je voort te bewegen, zodat je niet misselijk wordt. ;-)
 
Laatst bewerkt:

Voor de liefhebbers, een hele resem (gratis) VR games ...
 

WOII in virtual reality ziet er ontzettend bangelijk uit in nieuwe 'Medal of Honor: Above & Beyond’​


De claim van uitgever Electronic Arts dat Medal of Honor: Above & Beyond je midden in Wereldoorlog II brengt,
klopt. Maar het is wel een geromantiseerde, op avontuur en schietgeweld gerichte entertainmentversie van die oorlog.


Je hebt er een pc van zo’n € 1.800 voor nodig om hem goed te laten draaien, met daarop aangesloten een VR-bril van nog eens meer dan € 400.
En dan is er het niet ondenkbare risico dat je er kotsmisselijk van wordt.
Om maar te zeggen: Medal of Honor: Above & Beyond is geen game voor iedereen.

Eerst misschien even over die hardware, want dat is een niet onaanzienlijke drempel. Het door gamehuis Electronic Arts aanbevolen systeem is er een met een Intel i7 9700K-processor of een vergelijkbare AMD-chip (een Ryzen 7 dus), een Nvidia GeForce RTX 2080-videokaart, 16 gigabyte aan werkgeheugen en 170 GB aan data-opslag. Een solid state drive (een grote geheugenchip in plaats van een harde schijf, zeg maar) wordt aangeraden om de laadsnelheid te optimaliseren. Je kùnt hem op een iets minder krachtig systeem draaien (dat van ondergetekende had een snelle i5 en een RTX 2060, maar wel met 32 GB werkgeheugen), maar dat geeft (inderdaad) soms performantieproblemen, zoals momenten waarop de spelwereld een halve seconde lang blijft hangen. Wat VR-headsets betreft ben je het beste af met een Oculus Rift S (gebruikt in deze test), maar in de Steam-versie kun je ‘m ook spelen op door Steam VR ondersteunde brillen als de HTC Vive, Valve Index en Windows Mixed Reality.

Bron: iHLN
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan