Wie had dat ooit gedacht: ► Olieproducenten betalen hun klanten om olie te mogen leveren! ◄

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Dit artikel is een samenvatting van verschillende publicaties over dit onderwerp.

Omdat 187 landen in een toestand van inactiviteit zijn gekomen en het weg- en luchttransport wereldwijd tot stilstand is gekomen, staat de olie-industrie op instorten.

Voor het eerst in de geschiedenis stortten de Amerikaanse olieprijzen op 21 april ll. onder nul. De diverse markten konden de productie niet afnemen omdat de opslagmogelijkheden vol waren. Dus de houders van vroeger onderschreven contracten moesten de levering in ontvangst nemen of een koper zoeken, wat leidde tot een negatieve prijsstelling.

Daarvoor al was de prijs $ 20 per vat, de ergste inzinking van de olieprijzen sinds de olieprijsschok van eind jaren negentig, toen Irak Koeweit binnenviel.

De prijzen blijven naar verwachting negatief zolang de vaten nergens heen kunnen.

Nu de land-reservoirs bijna vol zijn, slaan sommige handelaren olievaten op oceaantankers op, maar de huurprijzen daarvoor stijgen en het aantal beschikbare schepen, die hiervoor in aanmerking komen, zijn beperkt.

In een poging de crisis te verzachten, kwamen midden april 's werelds grootste olielanden akkoord met de grootste productieverlaging ooit: 9,7 miljoen vaten per dag, wat ongeveer 10% van de wereldwijde productie is. Maar het International Energy Agency (IEA) voorspelde een daling van de vraag in april met maar liefst 29 miljoen vaten, gevolgd door nog een aanzienlijkere daling van 26 miljoen vaten per dag in mei.

De crisis kan alleen worden beëindigd door de economieën te herstarten, omdat de huidige klap op de vraag naar olie driemaal zo groot is als die van de OPEC alleen. Zelfs als de reisbeperkingen in de tweede helft van het jaar worden versoepeld, voorspelt het IEA dat de wereldwijde vraag naar olie in 2020 tot 9,3 miljoen vaten per dag zal dalen, waardoor bijna een decennium aan groei zal verdwijnen.

Met miljoenen banen en bedrijven op het spel, implementeren beleidsmakers over de hele wereld nood-begrotingsplannen en monetaire stimuleringspakketten. Ondertussen is het oliepompen niet gestopt. Voor de meeste operators is het goedkoper om met verlies te werken dan de productie stil te leggen en opnieuw op te starten!

Er zijn kosten verbonden aan het stilleggen van de productie en operators willen geen marktaandeel verliezen. Bovendien moet er rekening worden gehouden met de geopolitieke dimensie.

Nu de meeste landen in een recessie belanden, zijn hogere olieprijzen niet snel te verwachten. Hoewel, goedkope olie blijft (nog) een noodzaak voor het wereldwijde economische herstel.

De economische schade is groter dan we ooit hebben gezien, dus er is geen voorzien scenario.

De beste oplossing om uit deze recessie te komen, is goedkope energie, die we op korte- en middellange termijn wel zullen moeten hebben. Elektrische auto’s zijn een deel hiervan. Nog dit jaar wordt verwacht dat accu’s zó goedkoop zullen worden dat de combinatie van aanschaf- en gebruikskosten** van een elektrische wagen goed te vergelijken zal zijn met een conventionele auto.

** = Cost Of Ownership
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan