Antwerps burgemeester Patrick Janssens doet een voorstel aan de actievoerders die zich verzetten tegen het Lange Wapper- viaduct. Hij belooft hun handtekeningen voor een volksraadpleging niet streng te zullen controleren.
Hij stelt wel voor dat de deelnemers aan die volksraadpleging zich kunnen uitspreken over de 3 voorgestelde tracés, en niet enkel over de BAM-variant.
De drie tracés:
* BAM (met Lange Wapper-viaduct)
* Horvath (met tunnel)
* stRaten-generaal (alternatief tunneltracé, met route meer noordelijk in haven)
Een Vlaams decreet bepaalt dat in Antwerpen 48.000 geldige handtekeningen nodig zijn om een volksraadpleging te organiseren. In zo’n referendum moet een vraag worden gesteld die met ’ja’ of ’nee’ kan worden beantwoord.
De vraag van de actiegroep vzw Ademloos, die tegen de BAM-variant is, luidt: ’Moet de stad Antwerpen een gunstig advies geven voor de stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding op het huidig voorziene tracé tussen Zwijndrecht/ Linkeroever en Merksem/ Deurne?’ Janssens zegt: “Dat krijg je nooit aan je moeder uitgelegd.”
Volksraadpleging vóór verkiezingen
Daarom stelt hij voor om de deelnemers aan de volksraadpleging ook te laten oordelen over het Masterplan voor de mobiliteit, en vervolgens over de drie voorgestelde tracés voor de sluiting van de Ring.
Deze volksraadpleging kan nog voor de Vlaamse verkiezingen worden georganiseerd. “26 april is nog haalbaar, al zal dat niet makkelijk zijn”, zegt Janssens.
Bron:GVA
SIMBA
Hij stelt wel voor dat de deelnemers aan die volksraadpleging zich kunnen uitspreken over de 3 voorgestelde tracés, en niet enkel over de BAM-variant.
De drie tracés:
* BAM (met Lange Wapper-viaduct)
* Horvath (met tunnel)
* stRaten-generaal (alternatief tunneltracé, met route meer noordelijk in haven)
Een Vlaams decreet bepaalt dat in Antwerpen 48.000 geldige handtekeningen nodig zijn om een volksraadpleging te organiseren. In zo’n referendum moet een vraag worden gesteld die met ’ja’ of ’nee’ kan worden beantwoord.
De vraag van de actiegroep vzw Ademloos, die tegen de BAM-variant is, luidt: ’Moet de stad Antwerpen een gunstig advies geven voor de stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding op het huidig voorziene tracé tussen Zwijndrecht/ Linkeroever en Merksem/ Deurne?’ Janssens zegt: “Dat krijg je nooit aan je moeder uitgelegd.”
Volksraadpleging vóór verkiezingen
Daarom stelt hij voor om de deelnemers aan de volksraadpleging ook te laten oordelen over het Masterplan voor de mobiliteit, en vervolgens over de drie voorgestelde tracés voor de sluiting van de Ring.
Deze volksraadpleging kan nog voor de Vlaamse verkiezingen worden georganiseerd. “26 april is nog haalbaar, al zal dat niet makkelijk zijn”, zegt Janssens.
Bron:GVA
SIMBA