03/03 Een op de drie Leuvense studenten nam ooit softdrugs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Uit een bevraging door het studentenblad Veto waaraan 637 Leuvense tweedejaarsstudenten deelnamen, blijkt dat 37,04 procent van hen ooit softdrugs heeft genomen of dat nog steeds doet op al dan niet regelmatige basis.
Dat is een verdubbeling in vergelijking met een gelijkaardig onderzoek in 1994 door het Medisch Centrum voor Studenten, toen 16,8 procent van de studenten ooit, occasioneel of regelmatig cannabis gebruikte.

Zowat 44 procent van de jongens en 32,5 procent van de meisjes rookte minstens een keer een joint. Slechts 18,2 procent kent niemand in de naaste vriendenkring die af en toe experimenteert met softdrugs.

Het overgrote deel geraakte aan de softdrugs via vrienden, via vrienden van vrienden of via mensen die regelmatig naar Nederland gaan. Een kleiner deel koopt ze ter plaatse op feestjes. De Veto-redacteurs konden via een kleine rondvraag niet alleen vrij snel aan softdrugs, maar ook aan harddrugs geraken.

Drugsconsumptie gebeurt overigens het vaakst met vrienden op kot, op feestjes en buiten, zoals in een park of in de tuin.

De actuele bevraging geeft wellicht een onderschatting van de realiteit. De enquête gebeurde immers in de marge van de lessen en naar verluidt is het risico op brossen groter als men softdrugs gebruikt.

Bron:GVA

SIMBA
 
Met een dergelijk beperkt aantal studenetn kan je je geen reel beeld krijgen op de toestand. Ik vrees dus inderdaad dat het nog veel erger is. Ik heb over alle dergelijke bevragingen mijn bedenkingen, stel me gewoon de vraag of ze deze vragen allemaal eerlijk kunnen en willen beantwoorden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan