Status
Niet open voor verdere reacties.
Pastinaak, warmoes, postelein, ... heel wat vergeten groenten uit grootmoeders keuken winnen terug aan populariteit. Zij zijn een origineel én smakelijk alternatief als begeleider van feestelijke gerechten.
Tijdens het culinaire telefoonpanel dat uw krant dit weekend organiseerde, gaf chef Wouter Van der Vieren van restaurant Clandestino in Haasdonk de volgende tip. "Van ongeschilde aardpeer, witte stoefgroenten en een beetje look maak je een origineel alternatief voor de klassieke tomatensoep. Schillen, koken en zeven en succes is gegarandeerd."
Tobias Leenaert van het Ethisch Vegetarisch Alternatief kreeg heel wat vragen over bereidingen van minder bekende groenten. “Bij pastinaak in ‘t groen bak je de pastinaak op in wat olijfolie met veel peterselie. Rammenas kan dan weer worden klaargemaakt zoals aardappelpuree. Meng de twee purees en je krijgt een heel aparte smaak.”

Bron:GVA

SIMBA
 
Pastinaak heb ik al 2x gekweekt, rammenas 1x (deze moet iets lossere grond hebben, in de kempen zal die zeker goed groeien)
Postelijn staat in onze kruidentuin.
Wat we ook gebruiken is mierikswortel (goed alternatief voor gember).
Ik kan altijd enkele wortels opgraven, ze groeien sneller aan dan dat ik ze nodig heb.
Ook heb ik ouderwetse spinazie.
We zaaien in november (dat is geen tikfout hoor).
Vanaf half februarie begint die te kiemen, zodra het zachter word buiten.
We eten dat tot november.
Gewoon de bladeren afsnijden en de spinazie groeit gewoon opnieuw.
Na de winter kunnen we er nog 1 a 2 x van oogsten, dan krijgen ze zaad.
Met een beetje geluk zijn de nieuwe plantjes dan al goed aan het groeien.
Het grootste voordeel van deze plant is nog:
In tegenstelling tot de hedendaagse spinazie mag je deze uit de diepvries halen en opnieuw verwarmen.
Er komen geen giftige stoffen in.
Bij de andere spinazie mag je dat niet doen, die word wel giftig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan