Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,
Bij m'n broer thuis hebben ze 3 desktops en 1 laptop, enkel bij 1 desktop is een printer aangesloten, nu wil hij dat er documenten van alle pc'kes kunnen worden afgeprint, moet ik daarvoor een netwerk maken, en indien ja hoe doe ik dat, behalve de laptop die Vista heeft is alles WinXP.

Mvg

Garreth
 
Hoi,

Dit is gemakkelijk te doen hoor.

Je kan als volgt te werk.

1) Als je printer een ethernetverbinding heeft kan je die gewoon in de router stoppen. Dan kan je instellen op elke computer dat hij deze printer moet gebruiken om alles af te drukken. Het grote voordeel is dat dan de computer waar de printer op installeerd staat niet moet opstaan om iets af te drukken op een andere computer.

2) Als je printer gewoon werkt via usb kan je een netwerkje instellen. Dan zullen alle computers zichtbaar worden op elke computer bij netwerk. Normaal staat deze standaard zo ingesteld, je moet maar eens kijken bij "netwerk" op één van de computers.

Hoe ga je te werk voor een netwerk in te stellen:

Eerst ga je naar 'configuratiescherm' dan klik je op 'Netwerk- en Internet-verbindingen'.


- Voor draadloos:

Klik op 'Draadloos netwerk instellen', dan opent er een wizard.
Eest klik je op volgende, dan selecteer je 'een nieuw draadloos netwerk instellen'

* Als er een usb ontvanger bij je router zat of als je geen ingebouwde WLAN hebt kies dan 'Een USB-flash-station gebruiken (aanbevolen)'
Klik dan op volgende en selecteer dan de stationnaam waar het USB-flash-station zich bevind. Dan klik je op volgende en moet je je usb-flash station verwijderen, klik dan op volgende en de wizard is voltooid.

*Heb je niets bij je router gekregen maar heeft je pc/laptop ingebouwde WLAN,... kies dan 'Handmatig een netwerk instellen'
Klik dan op volgende en selecteer dan 'handmatig een netwerk instellen', klik dan op volgende en je draadloos netwerk is ingesteld.


- Voor een gewoon netwerk:

*Wil je geen draadloos netwerk maar een met ethernet kabels voor een stabielere verbinding klik dan op 'Wizard netwerk instellen'
Klik eerst 2 maal op volgende, selecteer dan je netwerk aansluiting (meestal ethernet) en klik op volgende.
Selcteer dan hoe je pc (waar je de wizard wordt op uitgevoerd) aangesloten is op het netwerk, selecteer een van de 3 (voor meer info klik op 'voorbeeld') en klik op volgende.
Geef dan een beschrijving van je computer en de computernaam (meestal al ingevuld), klik dan op volgende en geef de naam van het netwerk (als je computer op de eerste poort van je router in aangesloten mag je die zelf kiezen, anders MSHOME).
Wil je een netwerkprinter inschakelen of bestanden delen selecteer je dat. ( En dat moet jij in jouw geval zeker doen)
Klik dan op volgende, dan wordt uw computer in het netwerk opgenomen of wordt een netwerk aangemaakt.
Dan kan je ofwel een netwerkdiskette maken ofwel deze wizard op elke computer uitvoeren.

Zo als dit gelukt is kunnen we op elke computer waar de printer niet installeerd is hem gaan instellen door het volgende te doen:

1.Open Printers en faxapparaten.

2.Dubbelklik op Printer toevoegen om de wizard Printer toevoegen te starten en klik op Volgende.

3.Klik achtereenvolgens op Netwerkprinter, of een printer die met een andere computer is verbonden en Volgende.

4.Gebruik een van onderstaande methoden om een verbinding te maken met de gewenste printer.
De printer zoeken in Active Directory
De printernaam typen of ernaar zoeken

a.Klik op Verbinding maken met deze printer of klik op Volgende als u een printer wilt zoeken.

b.Voer een van de volgende handelingen uit:
• Typ de naam van de printer in de volgende notatie en klik op Volgende:
\\naam_afdrukserver\sharenaam
• Zoek de naam van de printer in het netwerk door op Volgende te klikken. Geef aan dat u wilt zoeken in Gedeelde printers en klik op Volgende.

Verbinding maken met een internet- of intranetprinter

5.Volg de instructies op het scherm om de verbinding met de printer te voltooien.
Het pictogram voor de printer wordt weergegeven in de map Printers en faxapparaten.

Opmerkingen

U opent Printers en faxapparaten als volgt: klik op Start en klik op Printers en faxapparaten.

U kunt ook verbinding maken met een printer door deze vanuit de map Printers en faxapparaten op de afdrukserver naar uw eigen map Printers en faxapparaten te slepen, of door met de rechtermuisknop op het printerpictogram te klikken en Verbinden te kiezen.

Nadat u verbinding hebt gemaakt met een gedeelde printer in het netwerk, kunt u de printer gebruiken alsof deze op uw computer is aangesloten.

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust!

Yveske
 
yveske, 'k heb dat hier thuis geprobeert met 2 desktops, netwerk ziet wel alle pc'kes, maar die printer wordt niet gevonden, komt daar nog eens bij dat ik dat netwerk blijkbaar niet meer kan verwijderen van mijn pc, als je rechtsklik doet dan kan je verwijderen niet aanklikken, wat moet ik daarmee?

Mvg

Garreth
 
Hoi ivan,
Heb dit gedaan, ik kon dus afprinten vanaf m'n 2de pc, alleen als ik op beide pc'kes Network Magic verwijder lukt het niet meer. Ik zie de printer wel staan bij Printers en faxpapparaten, maar als status staat er Toegang geweigerd, kan geen verbinding maken.

Mvg

Garreth
 
Hoi ivan,
Heb nog 1 klein probleempje, hoe kan ik nu dit aangemaakte netwerk van m'n eigen pc afgooien, dit was even alles uittesten om straks in de praktijk te brengen bij m'n broer, ik kan niet op verwijderen klikken als ik rechtsklik doe.

Mvg

Garreth
 
Yeps, dat is gedeinstalleerd, kan gewoon verwijderen niet aanklikken, ben dan overgegaan tot systeemherstel en nu is alles er terug af, is niet de ideale manier, maar het is wel opgelost langs deze weg.

Mvg

garreth
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan