22/12 "Digitale televisie stelt nog altijd teleur"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Drie jaar na de intrede van digitale tv in ons land zijn de resultaten teleurstellend. Dat stelt consumentenorganisatie Test- Aankoop in haar januarinummer. Bovendien dringen sommige leveranciers digitale tv op door de klant - onterecht - te laten geloven dat analoge tv vanaf 2012 verdwijnt.
De voordelen

- Positief is Test-Aankoop over de beeld- en klankkwaliteit die digitale tv biedt, op voorwaarde dat de klant over een goed lcd- of plasmatoestel en/of over een home cinemasysteem beschikt.
- Praktisch vindt Test-Aankoop ook de elektronische programmagids, de mogelijkheid om films te huren zoals in de videotheek, en het groter aantal beschikbare zenders. Al de rest is volgens de consumentenorganisatie “zand in de ogen”, functies die de leveranciers creëren om zoveel mogelijk winst te maken.
De nadelen

Het grootste nadeel is volgens Test-Aankoop de noodzakelijke decoder, die het digitale signaal ontcijfert. Digitale tv-abonnees moeten verplicht een decoder kopen of huren (4 à 6 euro/maand).
- De verkoopprijs van een decoder vindt Test-Aankoop overdreven, van 75 tot 399 euro, afhankelijk van de leverancier en het model. “En dat voor toestellen die vaak matig presteren en nog steeds kinderziekten vertonen”, schrijft auteur Jorge Peeters.
- Als u digitale tv wilt op meerdere toestellen in huis, moet u een decoder per toestel installeren, waardoor de kosten nóg oplopen.
- De reactietijd is te lang: zappen of teletekst raadplegen verloopt veel trager via de decoder dan rechtstreeks op het tv-toestel bij analoge televisie. Navigeren via het digitale tv-menu is soms zeer traag en gebruiksonvriendelijk.
- De decoder moet bij voorkeur voortdurend op het elektriciteitsnet aangesloten zijn om ervoor te zorgen dat softwareupdates elk moment kunnen gebeuren. En het verbruik is hoog, tot 25 watt.

Bron:GVA

SIMBA
 
ik heb het sinds vrijdag en vind het toch makkelijk

Het is ook gemakkelijk. Ik gebruik het echter zelden, maar m'n decoder staat wel altijd stand by.
Met als gevolg dat deze zelfs in stand by een zeer hoog verbruik heeft. ;!

Het gezin doet steeds minder moeite om programma's op te nemen.
We hebben nochtans een video en DVD recorder in huis.
Zeer eenvoudig in te stellen trouwens ;)
Nee, ze gebruiken uit gemak de functie "uitzending gemist",
die uiteraard betalend is ;! Last heeft de rest van het gezin hier niet van.
Dit komt toch maar bij mij op m'n maandelijkse afrekening. :ahhhhh:

Akkoord, de beeldkwaliteit is prachtig :duimop:
Ik kijk ook wel graag naar het nieuws in hoge definitie (lachen)

Voor de rest schuim ik eerder het internet af ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan